مقاله مروری
رویا لطافتی؛ عاطفه زرینی
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
برای به خاطر سپردن و سپس استفاده از محفوظات در فرایند آموزش زبان، تمهیدی چون فراهم کردن یک نقشه ذهنی بسیار کمک رسان است. پژوهشهای متخصصان امور نشان داده است که استفاده از اشکال و رنگها در ترسیم مجموعه آموزههای زبان به جهت ماندگاری در ذهن بسیار اثر بخش است. سازوکار دو نیمکره مغز که هر کدام در پردازش خاصی از اطلاعات نقش دارند در برابر ...
بیشتر
برای به خاطر سپردن و سپس استفاده از محفوظات در فرایند آموزش زبان، تمهیدی چون فراهم کردن یک نقشه ذهنی بسیار کمک رسان است. پژوهشهای متخصصان امور نشان داده است که استفاده از اشکال و رنگها در ترسیم مجموعه آموزههای زبان به جهت ماندگاری در ذهن بسیار اثر بخش است. سازوکار دو نیمکره مغز که هر کدام در پردازش خاصی از اطلاعات نقش دارند در برابر یک نقشه ذهنی که از عناصری از اشکال و رنگها به وجود آمده، عملکردی مشترک دارند که همین کیفیت، زمان ماندگاری محفوظات را فزونی میبخشد. در این پژوهش با استناد به تحقیقاتی که در عملکرد مغز صورت گرفته، استفاده از نقشه ذهنی را در جهت ارتقاء کیفیت فراگیری زبان فرانسه مثبت و بسیار کارساز دانستهایم. در حال حاضر از نقشه ذهنی به مثابه روشی کارآمد در سراسر دنیا برای آموزش زبان دوم یا زبان خارجی استفاده میشود. مسئله در اینجاست که چگونه نقشه ذهنی آموزهها را در روند فراگیری ماندگار و زودیاب میکند؟ در این مقاله برای شرح و حل این مسئله تا رسیدن به هدف که همانا تسریع در فراگیری و به تبع آن استفاده از زمان است، از مسیری علمی پژوهشی سود جستهایم. دلایل لازم در ارتباط ذهن آدمی با ساختاراصلی نقشه ذهنی را در ساختمان مغز جستجو کردهایم و آن را در الگوهایی دیگر رصد کرده و در نهایت فراگیری زبان را در جامعهای کوچک آزمودهایم.
مقاله مروری
الهه قره سوفلو؛ میر محمد خادم نبی
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
فیلیپ مایکل اونداتیه یکی از بزرگترین نویسندگان ضداستعماری در دوران معاصر است. رمانهای این نویسنده اغلب به زندگی مظلومان و استعمارزدگانی میپردازد که از فقدان یا آشفتگی هویت رنج میبرند. تحقیق حاضر تلاشیاست در راستای خوانش رمانهای انداتیه با عناوین در پوست شیر و روح آنیل در چارچوب نظریههای فانون و دوبوآ در باب آگاهی دوگانه. ...
بیشتر
فیلیپ مایکل اونداتیه یکی از بزرگترین نویسندگان ضداستعماری در دوران معاصر است. رمانهای این نویسنده اغلب به زندگی مظلومان و استعمارزدگانی میپردازد که از فقدان یا آشفتگی هویت رنج میبرند. تحقیق حاضر تلاشیاست در راستای خوانش رمانهای انداتیه با عناوین در پوست شیر و روح آنیل در چارچوب نظریههای فانون و دوبوآ در باب آگاهی دوگانه. منظور از این اصطلاح، ماهیت استعمارشدگانی است که خویش را از منظر دیگری میبینند و به این امر میپردازد که آنان چگونه میتوانند در آن واحد دو هویت فرهنگی مختلف را به خود بگیرند. به این ترتیب، پژوهشگران مفهوم آگاهی دوگانه را بهکار میگیرند تا معلوم شود که شخص استعمارشده چگونه در جامعهی تحت استعمار، احساس غربت میکند؟ چه برخوردی با او میشود؟ چگونه در این موقعیت مقاومت میکند؟ چرا فرد استعمارزده صورتک بر چهره مینهد؟ و چرا سعی در برداشتن آن دارد؟.
مقاله مروری
افسانه قادری
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
دنیای خاکی ما مملو از لایهها و قلمروهای تازه و کشف نشده است. دنیاهایی که در ورای زندگی روزمرهمان شاید حتی آنقدرها نتواند به مثابه سرزمین عجایب بروز کند. تنها کسانی که این مکانها را یافته و آن را طلب کنند میتوانند ورود یافته و تجربه اش کنند. سفر از سرزمینی به دیاری دیگر آدمی را کوچگری میسازد که هیچگاه به توقف در یک مکان فکر نکند. ...
بیشتر
دنیای خاکی ما مملو از لایهها و قلمروهای تازه و کشف نشده است. دنیاهایی که در ورای زندگی روزمرهمان شاید حتی آنقدرها نتواند به مثابه سرزمین عجایب بروز کند. تنها کسانی که این مکانها را یافته و آن را طلب کنند میتوانند ورود یافته و تجربه اش کنند. سفر از سرزمینی به دیاری دیگر آدمی را کوچگری میسازد که هیچگاه به توقف در یک مکان فکر نکند. این تصویر از زندگی که مانند سکانسهای سینما گذرا و بی پایه است هرج و مرجی از احتمالات بنا میکند. احتمال تبدیل شدن مرد به زن یا به حیوان و یا غیره. ورود به و خروج از قلمروهای در دسترس میتواند راه حلی باشد برای سکون و بیحرکتی دنیای ثابت شخصیتهای واحد. تامس پینچن در داستانهای کوتاهش وضعیت مشابهی را روایت میکند. در هر داستان فرار از بیحرکتی به چالش ابتدایی بدل میشود و محوریت داستان را شکل میدهد. این فرار نیازمند قلمرو دیگر است، در این داستانها ه به فراسوی مرزها رفته و قلمروهای دیگر را مییابیم. همچنین چگونگی ایجاد هرج و مرج در پیوند با قلمروهای جدید را بررسی خواهیم کرد.
مقاله مروری
مسعود فرهمندفر؛ امیرعلی نجومیان
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
هدف این مقاله بررسی رمان حافظ طبیعت (1974)، اثر نادین گُردیمر، از منظر رویکرد پسااستعماری در نقد ادبی و با توجّه ویژه به آرای هُمی کِی. بابا است. نخست، به اجمال به طرح کلّی داستان اشاره میشود و اهمیت این رمان خاص بررسی میشود. سپس به سبک روایت، شخصیتپردازی و بافت رمان (آپارتاید و فرهنگ «زولو») پرداخته خواهد شد. بهطور کلّی، در رمآنهای ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی رمان حافظ طبیعت (1974)، اثر نادین گُردیمر، از منظر رویکرد پسااستعماری در نقد ادبی و با توجّه ویژه به آرای هُمی کِی. بابا است. نخست، به اجمال به طرح کلّی داستان اشاره میشود و اهمیت این رمان خاص بررسی میشود. سپس به سبک روایت، شخصیتپردازی و بافت رمان (آپارتاید و فرهنگ «زولو») پرداخته خواهد شد. بهطور کلّی، در رمآنهای گردیمر میتوان مفاهیمی همچون تلاش برای حفظ هویّت ملّی (آفریقایی)، مخالفت با هرگونه تبعیض نژادی و سرکوبگری و برخورد فرهنگها را مشاهده کرد. در این رمان نیز تقابل فرهنگ بیگانه (اروپایی) و فرهنگ بومی (آفریقایی) به تصویر کشیده میشود و مفهوم «پیوندخوردگی فرهنگی» مطرح میگردد. همچنین، ضمن اشاره به شکافها و دوسویگیهای گفتمان استعمار، مفهوم «تقلیدِ» هُمی بابایی برای مداخله در روایت قدرت و مختلکردن آن معرفی و بررسی میگردد. از نظر بابا، تقلید و پیوندخوردگی راهبردهای بقا در شرایط ظلم و بیداد به حساب میآیند و به فرودست توان مقاومت و کنشگری میدهند.
مقاله مروری
سیما فرشید؛ الهه رضایی
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
مارگارت آتوود نویسندهی مشهور کانادایی بر این باور است که در روزگار معاصر قدرت درانحصار دولت نیست، بلکه به اشکال متفاوت و از سوی نهادهای اجتماعی مختلف از جمله شرکتهای بزرگ اقتصادی اعمال میشود. یکی از دغدغههای او توصیف نقش اساسی پیشرفتهای علمی در جهت تقویت قدرت آن شرکتها و در نتیجه تشدید جنبه های زیان بار نظام سرمایهداری ...
بیشتر
مارگارت آتوود نویسندهی مشهور کانادایی بر این باور است که در روزگار معاصر قدرت درانحصار دولت نیست، بلکه به اشکال متفاوت و از سوی نهادهای اجتماعی مختلف از جمله شرکتهای بزرگ اقتصادی اعمال میشود. یکی از دغدغههای او توصیف نقش اساسی پیشرفتهای علمی در جهت تقویت قدرت آن شرکتها و در نتیجه تشدید جنبه های زیان بار نظام سرمایهداری است. این دغدغهی او تاحدی شبیه دیدگاه لوئی آلتوسر دربارهی ایدئولوژی آموزشی است که اگر به شکل صحیح هدایت نشود، صرفا به نردبان ترقی سرمایهداان بدل خواهد شد. آلتوسر معتقد است که وقتی علم به ابزاری در دست سودجویان تبدیل میشود، تاثیرات زیان باری خواهد داشت که یکی از آنها تشدید اختلاف طبقاتی است. آتوود در دو رمان آریکس و کریک (2004) و سال سیل (2010) چگونگی اعمال قدرت شرکتهای بزرگ و پیامدهای منفی پیشرفتهای علمی به علت کارگزاری دانشمندان در این شرکتها برای تبدیل آنها به ابر قدرتهای اقتصادی را هنرمندانه ترسیم میکند و پلشتیها و کژیهای حاصل از این امر را به وضوح نشان میدهد.
مقاله مروری
کیان سهیل؛ نیلوفر همت یار
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
متون ادبی هر سرزمینی آیینهوار فرهنگ، ارزش ها و آداب حاکم بر آن جامعه را متجلی میسازد . از این رو مقالهی حاضر در صدد است تا با بررسی اثر افسانه زنان نیک به توجه خاص چاسر به باز آفرینی تصویر زن در نظام پدر سالار زمان خود بپردازد. لحن متغیر نویسنده در این داستان این سوال را در ذهن خواننده ایجاد میکند که براستی او مدافع پرشور زنان ...
بیشتر
متون ادبی هر سرزمینی آیینهوار فرهنگ، ارزش ها و آداب حاکم بر آن جامعه را متجلی میسازد . از این رو مقالهی حاضر در صدد است تا با بررسی اثر افسانه زنان نیک به توجه خاص چاسر به باز آفرینی تصویر زن در نظام پدر سالار زمان خود بپردازد. لحن متغیر نویسنده در این داستان این سوال را در ذهن خواننده ایجاد میکند که براستی او مدافع پرشور زنان است یا ویران کننده مستور آنان. خوانندگان با توجه به عنوان، داستان را با این فرض میخوانند که به راستی این اثر در مورد زنان نیک است. اما نگاهی دقیقتر گویای آن است که برخلاف ادعای خود چاسر در مقدمه داستان ـ مبنیبر اینکه صادقانه وظیفه بیان داستانهایی که نشان دهندهی زنان نیک و یا به عباراتی شهیدان راه عشق، هستند را بر عهده دارد، وی این کار را با دیدی طعنهآمیز به پایان میرساند. منتقدانی که پیشتر به دیدگاه طعنهآمیز چاسر و اینکه اثر وی به واقع ستایش زنان نیست، اشاره کردهاند، تاکید خود را بیشتر بر مقدمه داستان و لحن راوی آن معطوف کردهاند. اما این مقاله، با بررسی دقیق داستانها براساس تفاوتهای موجود میان زنان و مردان در روابط عاشقانه و نقش سنتی زنان در این روابط، که باعث ایجاد تصویر کلیشهای از آنان گردیده و بسته به انتخابهای بحث برانگیز قهرمانان زن، تحریف داستانها و کاستن از قدرت آنان، به برخورد راستین نویسنده پیرامون جایگاه زن در این اثر میپردازد.
مقاله مروری
مینو جوان مولایی؛ رضا یاوریان
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
این مقاله رمان مردم جولای اثر نادین گوردیمر را در پرتو نظریات هومی بابا مانند پیوند بودگی ، محاکات و در آستانه بودن بررسی میکند. او تقابلهای دو گانه استعمارگر و استعمار شده، سفید و سیاه، خود و دیگری و تعریف غرب از هویت که بر پایه تقابلهای دوگانه شکل گرفتهاند را واسازی میکند. چنین تفکری بطور مطلق هویت خود را برتر و هویت دیگری ...
بیشتر
این مقاله رمان مردم جولای اثر نادین گوردیمر را در پرتو نظریات هومی بابا مانند پیوند بودگی ، محاکات و در آستانه بودن بررسی میکند. او تقابلهای دو گانه استعمارگر و استعمار شده، سفید و سیاه، خود و دیگری و تعریف غرب از هویت که بر پایه تقابلهای دوگانه شکل گرفتهاند را واسازی میکند. چنین تفکری بطور مطلق هویت خود را برتر و هویت دیگری را کهتر تلقی میکند؛ برخلاف این عقیده، بابا به پیوند بودگی فرهنگها اعتقاد دارد. نویسندگان این مقاله در پرتو نظریات بابا، هویتهای مارین شخصیت زن سفید پوست را مورد بررسی قرار میدهند؛ و اینکه چگونه او در اثر رویارویی با فرهنگ و مکانی جدید به کسب این هویتها نائل میشود. همچنین، نگارندگان عقیده دارند که هویتها و تولید معناهای فرهنگی جدید نقش بسزایی در بقا و پذیرفته شدن او در بین سیاهپوستان دارد.
مقاله مروری
علیرضا جعفری؛ جلال سخنور؛ سید شهاب الدین ساداتی
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از رویکردِ ادبی مادیگرایی فرهنگی و مخالف خوانی به بررسی مفهوم خرده فرهنگ مقاوم سیاه در اشعار منتخب از امیری باراکا بپردازد. مادیگرایی فرهنگی رویکردی ادبی است که در اوایل دهه 1980 میلادی اَلِن سینفیلد و جاناتان دالیمور در بریتانیا پایهگذاری کردند. رویکرد ادبی مادیگرایی فرهنگی از هوشیاری سیاسی ...
بیشتر
مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از رویکردِ ادبی مادیگرایی فرهنگی و مخالف خوانی به بررسی مفهوم خرده فرهنگ مقاوم سیاه در اشعار منتخب از امیری باراکا بپردازد. مادیگرایی فرهنگی رویکردی ادبی است که در اوایل دهه 1980 میلادی اَلِن سینفیلد و جاناتان دالیمور در بریتانیا پایهگذاری کردند. رویکرد ادبی مادیگرایی فرهنگی از هوشیاری سیاسی برخوردار است و در تضاد با رویکرد فرمالیسم روسی و نقدِ نو آمریکایی، ادبیات را به مثابه ماهیتی مادی در نظر مىگیرد و آن را در ارتباط با تاریخ و مسائل اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی مورد بررسی قرار مىدهد. مادیگرایی فرهنگی همچنین در پیِ کشف قدرت و ایدئولوژی حاکم و مطالعه روابط قدرت بین افراد و در همان سطح به دنبال نیروهای مخالف و مقاوم در برابر قدرت حاکم است. امیری باراکا شاعر، نمایشنامهنویس، داستاننویس و منتقدِ ادبی سیاهپوستِ معاصر از تاثیرگذارترین نویسندگان و رهبر جنبش هنری سیاه در آمریکا است. شعر او به عنوان مهمترین وسیله برای بیان مقاصد فرهنگی و سیاسىاش به تعریف و بازتعریف جامعه سیاهپوستان و شکلگیری خرده فرهنگ مقاوم سیاه مىپردازد. اشعار باراکا حکم سلاحی سیاسى را دارندکه برای ایجاد جامعهای کوچک و منسجم در درون جامعه بزرگ آمریکا، به ایدئولوژی طبقه حاکم حمله مىکند، گوئی قصد واژگونی قدرت حاکم را دارد. با تبلیغ ایدئولوژی و اهداف خویش در راستای پرپایی یک خرده فرهنگ مقاوم حرکت می کند. باراکا قوانین سنتی زبانی در شعر را نیز به چالش مىکشد و زبان جدید و خاص خویش را برای بیان عقاید انقلابی و آزادی خواهانهاش به کار مىبرد.
مقاله مروری
انسیه درزی نژاد
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
نادین گوردیمر نویسنده معاصر و سفید پوست آفریقای جنوبی یکی از پرچمداران ادبیات ضدآپارتاید بشمار میآید. آثار او به دو دسته تقسیم میشوند که گروه اول در زمان سلطه آپارتاید و گروه دوم پس از آن نگاشته شدهاند. رمان پیکاپ (2001) در گروه دوم جای میگیرد. مقاله حاضر این رمان را به عنوان بازتاب جامعه آفریقای جنوبی در دوره پس از آپارتاید مورد ...
بیشتر
نادین گوردیمر نویسنده معاصر و سفید پوست آفریقای جنوبی یکی از پرچمداران ادبیات ضدآپارتاید بشمار میآید. آثار او به دو دسته تقسیم میشوند که گروه اول در زمان سلطه آپارتاید و گروه دوم پس از آن نگاشته شدهاند. رمان پیکاپ (2001) در گروه دوم جای میگیرد. مقاله حاضر این رمان را به عنوان بازتاب جامعه آفریقای جنوبی در دوره پس از آپارتاید مورد مطالعه قرار میدهد. دگرگونی نظام ارزشی آفریقای جنوبی پس از سقوط رژیم آپارتاید و به قدرت رسیدن نلسون ماندلا در سال1994 موضوع محوری مقاله حاضر است. این تغییر در قالب پیوند یک زن سفید پوست اهل آفریقای جنوبی و یک مهاجر غیرقانونی نمایش داده میشود. رمان واکاوی تمام تقابلهای دوتایی نهادینه در جامعه آفریقای جنوبی در دوره حاکمیت آپار تاید را به تصویر میکشد. مهمترین این تقابلها تضاد بین «خود» و «دیگری» است که پس از آپارتاید «دیگری» نقش به سزایی را در باز تعریف «خود» ایفا میکند.
مقاله مروری
کاوه بهرامی
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
مقاله پیشرو به بررسی ارتباط و تاثیر عوامل بیولوژیک (در اینجا: سن و جنسیت) و عامل انگیزه در روند یادگیری زبان خارجی میپردازد. در این مقاله سعی میشود، با استناد به تحقیقات بهعمل آمده از سوی ریمر (2006) و اشمنک (2002) نشان داده شود که عوامل دخیل در شکل دهی به تفاوتهای فردی ارتباطی مستقیم با یکدیگر دارند و با تاثیرپذیرفتن از یکدیگر میتوانند ...
بیشتر
مقاله پیشرو به بررسی ارتباط و تاثیر عوامل بیولوژیک (در اینجا: سن و جنسیت) و عامل انگیزه در روند یادگیری زبان خارجی میپردازد. در این مقاله سعی میشود، با استناد به تحقیقات بهعمل آمده از سوی ریمر (2006) و اشمنک (2002) نشان داده شود که عوامل دخیل در شکل دهی به تفاوتهای فردی ارتباطی مستقیم با یکدیگر دارند و با تاثیرپذیرفتن از یکدیگر میتوانند روند یادگیری زبان خارجی را با تغییراتی همراه کنند. مقاله حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که کودکان در مقایسه با بزرگسالان و گروه زبانآموزان مرد در مقایسه با گروه زبانآموزان زن در چه بخشهایی از روند یادگیری زبان از برتری سن و نوع جنسیت خود بهره میبرند؟ آیا عامل انگیزه میتواند روند یادگیری زبان را در گروههای مختلف زبانآموزان با توجه به شرایط سنی و جنسی آنها تحت تاثیر قرار دهد؟ یافتههای این مقاله نشان میدهد، عامل انگیزه بر گروههای سنی و جنسی مختلف تاثیرات متفاوتی اعمال میکند. انگیزههای درونی و بیرونی نقش تعیینکنندهای در روند یادگیری زبان خارجی ایفا میکنند و تاثیر آنها با در نظرگرفتن گروههای سنی و نوع جنسیت زبانآموزان متفاوت خواهد بود.
مقاله مروری
شیده احمدزاده؛ سارا نازکدست
دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392
چکیده
دنیای نمایشِ در انتظار گودو را عدمِ کنش، تکرار و شک میسازد و منتقدان غالبا اثر بکت را تصویرگرِ هستیِ «پوچِ» سوژه میدانند. این مقاله میکوشد «کوگیتو» را در دنیایی که از معنا گسسته و اصالت وجود در آن زیر سؤال است باز یابد و ثابت کند که حتی در دنیای عبث نما هم سوژهی منحصر به فرد وجود دارد و آنگونه که ساختارگرایان باور دارند معنا تنها ...
بیشتر
دنیای نمایشِ در انتظار گودو را عدمِ کنش، تکرار و شک میسازد و منتقدان غالبا اثر بکت را تصویرگرِ هستیِ «پوچِ» سوژه میدانند. این مقاله میکوشد «کوگیتو» را در دنیایی که از معنا گسسته و اصالت وجود در آن زیر سؤال است باز یابد و ثابت کند که حتی در دنیای عبث نما هم سوژهی منحصر به فرد وجود دارد و آنگونه که ساختارگرایان باور دارند معنا تنها نقشی زبانی نیست. این خوانش، از تئوریهای اسلاوی ژیژک، تعبیر او از شک و جنون دکارتی، دیالکتیک وجود هگل، سوژه لکانی و تأکید ژیژک بر نقش مهم فانتزی در دیالکتیکِ وجود بهره جسته است. مقاله حاضر بر آن است تا نشان دهد که کوگیتو هستهای در درون سوژه نیست، بلکه حاصل تولد سوژه در فانتزی و شکلگیری روایتی شخصی است که در نوسان میان دو قطب امرِ نمادین و امرِ واقع اتفاق میافتد و با گذر از مرحلهی شک دکارتی محقق میشود. در پایان، خواهیم دید که ولادیمیر و استراگون قادرند در حالت شک دکارتی، بر خلاف پوتزو و لاکی، کوگیتوی خود را پویا نگه دارند. علیرغم اینکه آنها مدام در بیکنشی، تکرار و فراموشی به سر میبرند، دقیقاً در همین وضعیت است که خلأِ کوگیتو در دنیای فانتزیهایشان متولد و با بودنِ سوژه پُر میشود. گودو نیز بخشی از همین فانتزی و ابژهای توخالی است که «به وجود آمدن» را برای آنها حفظ میکند. در واقع اینگونه نیست که «آنها آنجا منتظر گودو هستند»، بلکه «آنها هستند، زیرا منتظر گودواند».