بررسی مفهوم خرده فرهنگ‏ مقاومت سیاهپوستان و شکل‌گیری آن در شعر امیری باراکا

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

کدپستی:

چکیده

مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از رویکردِ ادبی مادی‏گرایی فرهنگی و مخالف خوانی به بررسی مفهوم خرده فرهنگ‏ مقاوم سیاه در اشعار منتخب از امیری باراکا بپردازد. مادی‏گرایی فرهنگی رویکردی ادبی است که در اوایل دهه 1980 میلادی اَلِن سینفیلد و جاناتان دالیمور در بریتانیا پایه‌گذاری کردند. رویکرد ادبی مادی‏گرایی فرهنگی از هوشیاری سیاسی برخوردار است و در تضاد با رویکرد فرمالیسم روسی و نقدِ نو آمریکایی، ادبیات را به مثابه ماهیتی مادی در نظر مى‏گیرد و آن را در ارتباط با تاریخ و مسائل اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی مورد بررسی قرار مى‏دهد. مادی‏گرایی فرهنگی همچنین در پیِ کشف قدرت و ایدئولوژی حاکم و مطالعه روابط قدرت بین افراد و در همان سطح به دنبال نیروهای مخالف و مقاوم در برابر قدرت حاکم است. امیری باراکا شاعر، نمایشنامه‏نویس، داستان‏نویس و منتقدِ ادبی سیاهپوستِ معاصر از تاثیرگذارترین نویسندگان و رهبر جنبش هنری سیاه در آمریکا است. شعر او به عنوان مهمترین وسیله برای بیان مقاصد فرهنگی و سیاسى‏اش به تعریف و بازتعریف جامعه سیاهپوستان و شکل‌گیری خرده فرهنگ مقاوم سیاه مى‏پردازد. اشعار باراکا حکم سلاحی سیاسى‏ را دارندکه برای ایجاد جامعه‏ای کوچک و منسجم در درون جامعه بزرگ آمریکا، به ایدئولوژی طبقه حاکم حمله مى‏کند، گوئی قصد واژگونی قدرت حاکم را دارد. با تبلیغ ایدئولوژی و اهداف خویش در راستای پرپایی یک خرده فرهنگ مقاوم حرکت می کند. باراکا قوانین سنتی زبانی در شعر را نیز به چالش مى‏کشد و زبان جدید و خاص خویش را برای بیان عقاید انقلابی و آزادی خواهانه‏اش به کار مى‏برد.

کلیدواژه‌ها