مقاله علمی پژوهشی
محمدحسین خانی؛ نگار داوری اردکانی؛ فاطمه بهرامی
چکیده
مسئلۀ آموزش دستور از مسائلِ مهم در حوزۀ آموزش زبان است. بعد از فراز و نشیبهایی که آموزش دستور پشت سر گذاشته است، رویکرد خاصی شکل گرفته که به دستورآموزشی موسوم شده است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی و تحلیلِ محتوای دستوری کتابهای زبان انگلیسی متوسطۀ اول در چارچوب اصولِ دستورآموزشی کک و کیم (2014) است. پس از استخراج و معرفی اصولِ دستورآموزشی، ...
بیشتر
مسئلۀ آموزش دستور از مسائلِ مهم در حوزۀ آموزش زبان است. بعد از فراز و نشیبهایی که آموزش دستور پشت سر گذاشته است، رویکرد خاصی شکل گرفته که به دستورآموزشی موسوم شده است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی و تحلیلِ محتوای دستوری کتابهای زبان انگلیسی متوسطۀ اول در چارچوب اصولِ دستورآموزشی کک و کیم (2014) است. پس از استخراج و معرفی اصولِ دستورآموزشی، فهرست بازبینیای مبتنی بر اصول مزبور طراحی شد که میزان انطباق محتوای دستوری کتابها با رویکرد دستورآموزشی را میسنجد. امتیازی که این مجموعه از مجموع 210 امتیاز کسب کرده است 135 است که حدوداً 64% از امتیاز کل است؛ بنابراین، میزانِ انطباق کتابها با اصول دستورآموزشی بالاتر از حد متوسط است. با بررسی و تحلیلِ کیفی مجموعه نیز مشخص شد که در تدوین کتابها، رعایت اصول توأم بودن آموزش ضمنی و صریح دستور، همراهی آموزشِ دستور و واژه، آموزش فشرده و گستردۀ ساختهای دستوری، پیوند صورت، معنا و کاربرد، توجه به قابلیتِ یادگیری و تواناییهای پردازشی زبانآموزان، استفاده از ابزارهای مختلف برایِ جلب توجه زبانآموزان به ساختهای دستوری، نقاط قوت آن هستند و توجه ناکافی به اصولِ آموزش ارتباطی زبان، کم و نامناسب بودن دروندادها، غیرواقعی بودن دروندادها و عدم توجه به پیکره، عدم توجه به ارائۀ بازخورد تصحیحی، توجه ناکافی به نقش و اهمیت زبانآموزان در یادگیری نکات دستوری همکلاسیهایشان و توجه ناکافی به ساختواژه، نقاط ضعف این مجموعهاند.
مقاله علمی پژوهشی
عطیه مومن زاده؛ بهمن زرین جویی
چکیده
چکیده:بازی تاج و تخت نخستین کتاب از مجموعه نغمهی یخ و آتش، اثر نویسنده آمریکایی جورج ریموند ریچارد مارتین، داستانی خیالی-حماسی است که در در قلمرو "وسترس" رخ می دهد. جریان اصلی داستان، حول محور کشمکش و جنگ برای تسلط به تاج و تخت سلطنت است که در این راستا داستانهای دیگری از درون آن متولد می شوند. آنچه که پیرنگ داستان را متمایز میکند، ...
بیشتر
چکیده:بازی تاج و تخت نخستین کتاب از مجموعه نغمهی یخ و آتش، اثر نویسنده آمریکایی جورج ریموند ریچارد مارتین، داستانی خیالی-حماسی است که در در قلمرو "وسترس" رخ می دهد. جریان اصلی داستان، حول محور کشمکش و جنگ برای تسلط به تاج و تخت سلطنت است که در این راستا داستانهای دیگری از درون آن متولد می شوند. آنچه که پیرنگ داستان را متمایز میکند، وجود آشوب و هرج و مرج درنظام حکمرانی است که به دنبال رهبری یکپارچه بر این جهان بینظم میباشد. این تحقیق با تمرکز بر اصول بنیادین آشوب و نظریات نانسی کاترین هیلز و ادوارد لورنز به دنبال ردیابی آشوب و بینظمی و تحلیل آنها در این اثر است تا نشان دهد نیروهای متعددی بر زمان و مکان و شخصیتها حاکم هستند که جبر داستان را پیشبینی ناپذیر میکنند. در این مجموعه، مکان نظام پیچیدهای است که قوانین نظریه آشوب بر آن حکمفرما است. این تحقیق نیز "اثر پروانهای" را در داستان بررسی مینماید و از آنجا که هر اتفاقی در تاریخ این نظام پیچیده تکرار میشود، نقش فراکتالها به عنوان عنصر دیگری از عناصر آشوب مشخص میشود. در پایان، با توجه به اینکه این اثر از درون آشوب و بینظمیها متولد میشود، پژوهشگران با تحلیل این عناصر نشان میدهند که ساختارهای ذهنی و زبانی در این رمان مملو از هرج و مرج و بینظمی است و نویسنده در تلاش است که از این بینظمیها، نظم بیافریند.
مقاله علمی پژوهشی
لادن مختارزاده؛ زهرا جان نثاری؛ نگار شریف
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی رمان خانه گرد اثر لوئیز اردریک در پرتو «مفهوم تأثیر» میپردازد. پاتریک کوم هوگان با ارائه نظریه «مفهوم تاثیر» روایت تجربه عاطفه و احساس در سوژه ها را مورد هدف مطالعه قرار می دهد. پژوهشگران این مقاله میکوشند تا مفاهیم عاطفه،روایت عاطفه، شرایط برانگیختن،همانندسازی،تعدیل ومنطقیسازی عاطفه را ...
بیشتر
مطالعه حاضر به بررسی رمان خانه گرد اثر لوئیز اردریک در پرتو «مفهوم تأثیر» میپردازد. پاتریک کوم هوگان با ارائه نظریه «مفهوم تاثیر» روایت تجربه عاطفه و احساس در سوژه ها را مورد هدف مطالعه قرار می دهد. پژوهشگران این مقاله میکوشند تا مفاهیم عاطفه،روایت عاطفه، شرایط برانگیختن،همانندسازی،تعدیل ومنطقیسازی عاطفه را در رمان اردریک ردیابیکنند.سعی بر آن است تا به این فرایند پرداختهشود که چگونه در روایت،احساسات و عواطف همانندسازی میشوند و در پی آن تعدیل و منطقیسازی احساسات و عواطف رخ میدهد. چنین فرایندی، بهویژه، بر پیشبرد روایت اثر و رفتار سوژهها تاثیر میگذارد.این پژوهش به طور خاص، نشان میدهد که رمان یادشده نمونهای مناسب برای مطالعه روایت عاطفه و احساسات است زیرا بازتابنده رنج زنان و خشونت علیه آنها در جامعه سرخپوستان آجیبوا، و در مقیاسی بزرگتر،در کل جامعه است. رمان اردریک تلاشی است برای بر زبانآوردن تجربههای دردناک زنان که البته تبعات آن، مردان و کل جمعیت و تاریخ سرخپوستان را نیز در برمیگیرد. بنابراین،این مطالعه به بررسی پارادایمهای هستیشناختی و معرفتشناختی در زندگی و تاریخ بومیان آمریکا میپردازد که به دلیل عوامل اجتماعی و هستیشناختی ناشناخته مانده یا به ندرت به آنها پرداخته شده است.در خانه گرد،صدا و روایت یک مرد انعکاسدهنده شرایط زنان آسیبدیده و زخمخورده ای است که به تسخیر حافظه عاطفی درآمدهاند.چنین روایتی بناست آسیبهای گذشته را بازتابد تا تغییرات بزرگی را برای زنان و همچنین کل ملت سرخپوست آمریکا به ارمغانآورد. هدف پژوهش حاضر این است که با خوانش تاثیر عاطفه و احساس بر اساس آراء هوگان، تلاش اردریک برای دستیابی به اصلاحات هستیشناختی و معرفتشناختی را در جامعه بومیان آمریکا بازنمایاند.
مقاله علمی پژوهشی
فاطمه خداکرمی
چکیده
درطول تاریخ، قرآن با انگیزه واهداف متعددی ترجمه و بازترجمه شدهاست. با آغازقرن بیستم وتداوم نگرش علمی و محققانه درحوزۀ اسلام شناسی قرن هجدهم و نوزدهم میلادی، شرق شناسان دینپژوه و اسلام شناسان بمنظورمقابله با دیدگاههای غرض ورز و ترجمههایغیرعلمی سده های قبل، به ترجمه و بازترجمههایعلمی وکاربردی قرآن مبادرت کردند. ازجمله ...
بیشتر
درطول تاریخ، قرآن با انگیزه واهداف متعددی ترجمه و بازترجمه شدهاست. با آغازقرن بیستم وتداوم نگرش علمی و محققانه درحوزۀ اسلام شناسی قرن هجدهم و نوزدهم میلادی، شرق شناسان دینپژوه و اسلام شناسان بمنظورمقابله با دیدگاههای غرض ورز و ترجمههایغیرعلمی سده های قبل، به ترجمه و بازترجمههایعلمی وکاربردی قرآن مبادرت کردند. ازجمله ترجمههای شاخص قرن حاضرمی توان به ترجمه هارتموت بوبتسین شرق شناس ودین پژوه آلمانی اشاره کرد که بصورت مستقیم ازاصل عربی به زبان آلمانی ترجمه شدهاست. . یکی از دلایل شاخص بودن ترجمه بوبتسین رسا بودن و مخاطب محوربودن زبان ترجمه است، بنابراین درمقالۀ حاضر، نگارنده ضمن نگاهی به سیرترجمههای قرآن به زبان آلمانی، به بررسی هدف بوبتسین ازترجمه قرآن وعلت شاخص بودن این ترجمه براساس نظریه ورنرکولر ازدیدگاه متن محور یا مخاطب محور به روش تحلیلی- توصیفی، میپردازد. با طرح این پرسش که آیا ترجمۀ این شرقشناس دینپژوه به لحاظ تبین معنای قرآنی واثرگذاری معنوی (ازمنظرارتباطی –مخاطب محور"معادل کاربردی") درمقایسه با ترجمه موزون قرآنی روکرت وترجمۀ تفسیری رودی پارٍت، ترجمۀ موفقی بوده واینکه تا چه میزان ساختارصرفی- نحوی و بلاغی زبان عربی ( معادل صوری) به زبان معیارمقصد منتقل شدهاست؟ حاصل این تحقیق مهرتاییدی است برشاخص بودن ترجمۀ قرآنی بوبتسین.
مقاله علمی پژوهشی
مهشید نامجو؛ لیلا برادران جمیلی
چکیده
بی تردید در ادبیات مهاجرت، ارتباط بین فردیت و جغرافیا انکارناپذیر است. فرد مهاجر همواره در چالش سرزمین مادری/ سرزمین بیگانه، خودی/ دیگری و بودن/شدن است. دلیل این سردرگمی تاثیر جغرافیا بر بازنمایی و بازساخت فردیت میباشد. وطن به مثابه سرزمین مادری و زادگاه در ذهن فرد مهاجر مفهوم ثابتی ازهویت فردی ایجاد میکند که باید حفظ شود. انعام ...
بیشتر
بی تردید در ادبیات مهاجرت، ارتباط بین فردیت و جغرافیا انکارناپذیر است. فرد مهاجر همواره در چالش سرزمین مادری/ سرزمین بیگانه، خودی/ دیگری و بودن/شدن است. دلیل این سردرگمی تاثیر جغرافیا بر بازنمایی و بازساخت فردیت میباشد. وطن به مثابه سرزمین مادری و زادگاه در ذهن فرد مهاجر مفهوم ثابتی ازهویت فردی ایجاد میکند که باید حفظ شود. انعام کجه جی ، روزنامهنگار و رمان نویس عراقی (1952)، در رمان نوه آمریکایی با روایت زندگی زن جوانی به نام زینا به زیبایی چالشها و تاثیرات وطن بر ذهن فرد مهاجر، و ساخت فضای سوم/ جغرافیای ذهنی و استعماری شدن فرد مهاجر را به تصویر کشیده است. چهارچوب نظری این تحقیق بر نظریات هنری لوفور، جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی متولد 1901، استوار است؛ او با معرفی سه فضای شخصی ، عمومی و ذهنی نوع جدیدی از اعمال قدرت را نشان میدهد که درنتیجه آن، فضا محصول اجتماعی است وهمواره در فرآیند بازتولید قرار میگیرد؛ در مناسبات اجتماعی نفوذ و از طریق آن تداوم پیدا میکند. این مقاله نشان میدهد که فرد مهاجر در رویارویی با سرزمین بیگانه نیاز به تغییر در بازنمایی فردی خود احساس میکند تا بتواند با محیط جدید همسو شود و درفضای عمومی سرزمین مقصد حس دیگری بودن خود را کمرنگ کند. این چالش بین وطن و سرزمین بیگانه گهگاه فرد مهاجر را مجبور به خلق جغرافیایی خیالی و ذهنی میکند تا در آنجا آزادانه خود را به تصویر بکشد.
مقاله علمی پژوهشی
لیلا شوبیری
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی این مسأله میپردازد که چگونه نوعِ متد آموزشی میتواند بر میزان اضطراب زبانی دانشجویان زبانهای خارجی تأثیر بگذارد. یک گروه 40 نفره از دانشجویان دختر و پسر در سطح پیشدانشگاهی بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. آموزش زبان فرانسه در دو هفتهی اول، از طریق متد گرامر-ترجمه انجام شد. در پایان دو هفته تست تعیین مقیاس ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی این مسأله میپردازد که چگونه نوعِ متد آموزشی میتواند بر میزان اضطراب زبانی دانشجویان زبانهای خارجی تأثیر بگذارد. یک گروه 40 نفره از دانشجویان دختر و پسر در سطح پیشدانشگاهی بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. آموزش زبان فرانسه در دو هفتهی اول، از طریق متد گرامر-ترجمه انجام شد. در پایان دو هفته تست تعیین مقیاس اضطراب کلاس زبان خارجی: FLCAS، از این گروه بعمل آمد. در دو هفته دوم نوع متد آموزشی از گرامر-ترجمه به رویکرد کنشی تغییر یافت. پس از پایان دو هفته مجدداً از فراگیران تست اضطراب بعمل آمد. نتایج حاصله نشان دادند که میان نوع متد آموزشی و میزان اضطراب زبانآموزان رابطه معناداری وجود دارد و سطح اضطراب زبانآموزان در حین یادگیری با رویکرد کنشی بالاست(پیشآزمون). در دو هفته سوم به آموزش با استفاده از رویکرد کنشی با مداخلهی دورهی توانمندسازی کنترل اضطراب ادامه دادیم(پسآزمون). نتایج آمار توصیفی دانشجویان در پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که آنها در پیشآزمون اضطراب زبانی(میانگین = 130.55) میانگین اضطراب بالاتری نسبت به پسآزمون(میانگین = 65.10) کسب کردهاند. همچنین، بر اساس نتایج آزمون تی همتا شده، (تی(39) = 14.14, احتمال = 0.000) چنین استنباط شد که دانشجویان به صورت معناداری میانگین کمتری در پسآزمون اضطراب زبانی کسب کردهاند.
مقاله علمی پژوهشی
زهرا طاهری
چکیده
مقالۀ حاضر به بررسی پدیدۀ مدل فضامند تاریخ و ارتباط آن با سابلایم فراتاریخی میپردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات تاریخنگارینوین و بهرهگیری از نظرات منتقدانی نظیر هاچیین و دولوز و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «همزمانی» و «موزائیک» درپی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه «خودآگاهی پساتروما» ...
بیشتر
مقالۀ حاضر به بررسی پدیدۀ مدل فضامند تاریخ و ارتباط آن با سابلایم فراتاریخی میپردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات تاریخنگارینوین و بهرهگیری از نظرات منتقدانی نظیر هاچیین و دولوز و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «همزمانی» و «موزائیک» درپی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه «خودآگاهی پساتروما» و «سبک روایی همپایه» و «مکانمندی تاریخی» حاکم بر رومانس فراتاریخی توانسته مقولۀ «تاریخ» را بازتعریف و گفتمان انسانگرای نئولیبرال را به چالش کشند؟ بدین منظور کتاب واش (2013) نوشتۀ مارگارت رینکل، نویسندۀ معاصر امریکایی، بررسی میشود تا با تمرکز بر تأثیر گفتمان پسامدرنیته بر تاریخنگاری خطی به مقولۀ نژادپرستی در امریکا، تلاش غرب بر حذف جنایات علیه سیاهپوستان از تاریخ رسمی خود و فرایند تحمیل تکصدایی نژادمحور بر گفتمان فرهنگی- سیاسی غرب بپردازد. چنین استدلال میشود که با آغاز پسامدرنیته و واشکنی کلانروایت تاریخ، ایدئولوژی رئالیسم بورژایی و تلاش آن بر بازنمایی «حقیقت» نیز زیر سوال رفت. در چنین حالتی ساختار همنشینمحور جایگرین ساختار استعارهمحور تاریخ میشود تا مدل دیالکتیک و «پیشروندۀ» تاریخ را به چالش کشد و آن را به منزلۀ «برساخت» گفتمان قدرت معرفی کند. این امر مرز مابین حقیقت تاریخی و تخیل را فرو میشکند و تاریخ را به امری زیباشناختی و چندبعدی تبدیل میکند که قابل تفسیر و درنتیجه چالش است.
مقاله علمی پژوهشی
محسن شجاعی؛ بهرام محرابیان
چکیده
در مقاله پس از معرّفی مختصر همایندها و اشاره به اهمیت این نوع ترکیبهای ثابت در آموزش زبانهای خارجی، به پیشینۀ بررسی آنها در زبانهای روسی و فارسی پرداخته میشود. سپس دستهبندیهای مطرح همایندها بررسی شده و دستهبندی که در آن برپایۀ واژۀ اصلی از دیدگاه نحوی همایندها به دو گروه الف) همایندهای فعلی و ب) همایندهای نامی (وصفی و اضافی) ...
بیشتر
در مقاله پس از معرّفی مختصر همایندها و اشاره به اهمیت این نوع ترکیبهای ثابت در آموزش زبانهای خارجی، به پیشینۀ بررسی آنها در زبانهای روسی و فارسی پرداخته میشود. سپس دستهبندیهای مطرح همایندها بررسی شده و دستهبندی که در آن برپایۀ واژۀ اصلی از دیدگاه نحوی همایندها به دو گروه الف) همایندهای فعلی و ب) همایندهای نامی (وصفی و اضافی) تقسیم میشوند، مناسب برای آموزش زبانهای خارجی دانسته شده است. پرسش اصلی پژوهش آن است که میزان همگونی همایندهای روسی و فارسیِ هممعنا تا چه اندازه بوده و ضرورت گنجاندن مبحث همایندها در آموزش زبان روسی برای دانشجویان ایرانی تا چه میزان است. بررسی برپایۀ پیکرهای شامل حدود 400 همایند روسی انجام شده که ساخت آنها وصفی (صفت + اسم) یا اضافی (اسم + اسم) است. ویژگیهای ساختی (نحوی) و واژگانی- معنایی این همایندها به بحث گذارده شده و نشان داده میشود که از نظر ساختی و نیز از نظر واژگانی – معنایی همایندهای برابر در زبانهای روسی و فارسی چه نسبتی با یکدیگر دارند. نتیجۀ کاربردی مقاله بیان ضرورت ایجاد 3 توانش زیر است: 1) توانش تشخیص همایندها (ترکیبهای ثابت)، 2) توانش درک همگون یا ناهمگون بودنِ همایند یافتشده با همایند معادل آن در فارسی، 3) توانش تغییر ساخت همایند (اضافی به وصفی در ترجمه از فارسی به روسی و وصفی به اضافی در ترجمه از روسی به فارسی)، آنجا که این تغییر لازم است.
مقاله علمی پژوهشی
حسین محسنی
چکیده
در کمدیهای ویلیام شکسپیر، خشونت نقش غیرفیزیکی ولی موثری در خوار شمردن و محروم نمودن شخصیتهای به حاشیه راندهشده دارد. به موجب ذات غیرفیزیکیاش، میتوان این نوع خشونت را بوسیله دیدگاه اسلاوی ژیژک پیرامون وجوه عینی و شخصی خشونت مورد بررسی قرار داد، وجوهی که در کنار یکدیگر گفتمان خشونت را شکل میدهند. با تمیز دادن گفتمان خشونت ...
بیشتر
در کمدیهای ویلیام شکسپیر، خشونت نقش غیرفیزیکی ولی موثری در خوار شمردن و محروم نمودن شخصیتهای به حاشیه راندهشده دارد. به موجب ذات غیرفیزیکیاش، میتوان این نوع خشونت را بوسیله دیدگاه اسلاوی ژیژک پیرامون وجوه عینی و شخصی خشونت مورد بررسی قرار داد، وجوهی که در کنار یکدیگر گفتمان خشونت را شکل میدهند. با تمیز دادن گفتمان خشونت در کمدیهای منتخب شکسپیر – رام کردن زن سرکش، تاجر ونیزی، و رویا در نیمه شب تابستان – مطالعه حاضر عمق پست شمردن حاشیه راندهشدهها را در این کمدیها نشان خواهد داد. همچنین، مطالعه این مهم را بررسی خواهد کرد که چگونه عاملیت شخصیتهای به حاشیه راندهشده با وجود اینکه در مواقعی موفق به چالش کشیدن نظام پدرسالار هستند همواره تحت سلطه وجه عینی و وجه شخصی خشونت قرار میگیرند. در استفاده از دیدگاه ژیژک در مورد خشونت، مطالعه حاضر از ایده او پیرامون مفهوم تعارض نیز استفاده خواهد کرد. در پایان، مطالعه با تعریف دو نوع خنده، نشان میدهد که گفتمان خشونت هم اعمالکننده خشونت و هم و به حاشیه راندهشده را به چالش میکشد.
مقاله علمی پژوهشی
عبدالباقی رضایی تالار پشتی؛ بهزاد پورقریب؛ احمد رضا رحیمی
چکیده
فراداستان تاریخ نگارانه یکی از نمودهای سبک نگارش پسامدرنی و از عالیترین نمونههایی است که بدون ادعایی مبنی بر ارائه تصویری از واقعیت، نظر خواننده را به ساختگی بودن خود جلب کرده و بدین ترتیب صحت وقایع تاریخی را به چالش میکشد و تاریخ را به گونهای متفاوت از آنچه روی داده، نمایش میدهد. این پژوهش رمان خانه ارواح اثر ایزابل آلنده ...
بیشتر
فراداستان تاریخ نگارانه یکی از نمودهای سبک نگارش پسامدرنی و از عالیترین نمونههایی است که بدون ادعایی مبنی بر ارائه تصویری از واقعیت، نظر خواننده را به ساختگی بودن خود جلب کرده و بدین ترتیب صحت وقایع تاریخی را به چالش میکشد و تاریخ را به گونهای متفاوت از آنچه روی داده، نمایش میدهد. این پژوهش رمان خانه ارواح اثر ایزابل آلنده را بر اساس نظریات لیندا هاچن در رابطه با فراداستان تاریخ نگارانه مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان میدهد که آلنده با استفاده از روشهایی چون جعل تاریخ، بینامتنیت، پاردوی و آیرونی، به بازنویسی تاریخ کشور شیلی در قرن بیستم، بخصوص حوادث دوره ریاست جمهوری سالوادور آلنده و کودتای 1973 می پردازد. در واقع این اثر یک نمونه از روایت های فراداستانی تاریخ نگارانه می باشد که تاکید بر ساختگی بودن خود داشته و تلاش دارد تا به خواننده بقبولاند که حوادث و وقایع اندکی متفاوت از آنچه در تاریخ روی داده می باشند.
مقاله علمی پژوهشی
افسانه حیدری
چکیده
در حالی که رمانهای مارگارت آتوود موضوع بحثهای انتقادی زیادی های بوده اند، مجموعه داستان های کوتاه او چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفته و در بیشتر موارد نادیده گرفته شده اند. در این مقاله، داستان کوتاه قطبیت ها و مردی از مریخ که از نخستین مجموعه داستان های کوتاه آتوود انتخاب شده اند، با استفاده از تئوریهای رونالد لینگ و سیمون ...
بیشتر
در حالی که رمانهای مارگارت آتوود موضوع بحثهای انتقادی زیادی های بوده اند، مجموعه داستان های کوتاه او چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفته و در بیشتر موارد نادیده گرفته شده اند. در این مقاله، داستان کوتاه قطبیت ها و مردی از مریخ که از نخستین مجموعه داستان های کوتاه آتوود انتخاب شده اند، با استفاده از تئوریهای رونالد لینگ و سیمون دوبوارنقد میشود و خود تقسیم شده شخصیتهایی که ناامیدانه در جستجوی گرمای انسانی و تحقق زندگی دچار از هم پاشیدگی روانی میشوند بررسی می شود. لینگ در نظریات خود که برگرفته از فلسفه اگزیستانسیال است توضیح می دهد که احساس ما از خود، متناسب با کیفیت تعاملی که با افراد و محیط اطراف خود داریم شکل می گیرد. سیمون دوبوار به پیچیدیگی اداره زندگی و ابهام نهفته در هستی در نظریه های خود میپردازد. نقد دو منتقد روشن میسازد که چگونه انسانی که ناگزیر تنها به دنبال فرار از خود میگردد، هستی و وجود خود را نفی کرده است و جست و جو برای آزادی حقیقی از زمانی آغاز میگردد که انسان درمییابد خود مسئول ساختن دنیای اطرافش است، آنگاه که قوانین از پیش تعیین شده و اطرافیان دیگر نمیتوانند به یاری او بیایند. پژوهش حاظر با تکیه بر نقد این نظریه پردازان نشان میدهد شخصیت های آتوود خود را با اضطرابی روبرو میبینند که نمیتوانند بر آن غلبه کنند، راه آزادی و انسانیت به روی آنها بسته میشود، و خود را در روان پریشی و از هم پاشیدگی روانی گرفتار میبینند.
مقاله علمی پژوهشی
علیرضا شوهانی؛ فرشته ملکی
چکیده
هدف پژوهش حاضرواکاوی جنبه های روان شناختی و کمتر شاخته شده یکی از برجستهترین رمانهای اواخر قرن نوزدهم انگلستان یعنی تصویر دوریانگری اثر اسکار وایلد است. این رمان فارغ از جنبه گوتیکی و همچنین دیدگاه زیباشناسی اخلاقی و هنری آن، اثری با رویکردهای روانشناختی است که قابلیت تفسیر و تحلیل بر مبنای نظریات روانشناسی چون فروید را ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضرواکاوی جنبه های روان شناختی و کمتر شاخته شده یکی از برجستهترین رمانهای اواخر قرن نوزدهم انگلستان یعنی تصویر دوریانگری اثر اسکار وایلد است. این رمان فارغ از جنبه گوتیکی و همچنین دیدگاه زیباشناسی اخلاقی و هنری آن، اثری با رویکردهای روانشناختی است که قابلیت تفسیر و تحلیل بر مبنای نظریات روانشناسی چون فروید را دارد لذا پس از بیان مفاهیم و نظریههای فروید در باب ساختار شخصیت، به روش توصیفی – تحلیلی به تحلیل و تبیین ارتباط آنها با ابعاد مختلف شخصیتهای رمان پرداخته شد. یافتههای پژوهش نشان داد جوهره اصلی داستان تلفیق جنبههای مختلف ساختار شخصیت آدمی و کشاکش آنهاست که به علت رابطه عاطفی مخربی که بین نهاد و من شکل میگیرد، به تسلط نهاد بر من و نادیده گرفتن فرامن میانجامد. باوجوداین، برتری نهایی با فرامن است بر این اساس شخصیتهای رمان، به نوعی تجسم نظریه ساختار شخصیت فروید هستند؛ دوریان گری تجسم من، هانری تجسم نهاد، باسیل تجسم فرامن، تابلوی نقاشی تجسمی دیگر از فرامن و اتاق تاریکی که گری تابلو را در آن پنهان میکند نماد ضمیر ناخودآگاه گری است. بیشترین مکانیسم دفاعی بهکاربرده شده نیز فرافکنی، دلیلتراشی و سرکوب هستند.