دوره 19 (1401)
دوره 18 (1400)
دوره 17 (1399)
دوره 16 (1398)
دوره 15 (1397)
دوره 14 (1396)
دوره 13 (1395)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1394)
دوره 7 (1393)
دوره 6 (1392)
دوره 5 (1391)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1389)
دوره 2 (1388)
دوره 1 (1387)
تعداد مقالات: 11
تحلیل مقابلهای بندهای متممی در زبانهای فارسی و آلمانی
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 55-70
چکیده
مقاله حاضر به بررسی و تحلیل بندهای متممی در زبانهای فارسی و آلمانی میپردازد. یکی از انواع بندهای پیرو که جزو وابستههای فعل به شمار میآید، بند متممی است. بند متممی در زبانهای فارسی و آلمانی بسته به نوع ظرفیت فعل جمله، انواعی دارد. در مقاله پیش رو سعی شده تا با ارائه نمونههایی، علاوه بر معرفی انواع بندهای متممی در زبانهای ... بیشتربررسی رابطه متقابل زبان و فرهنگ با استفاده از فرضیه نسبیت زبانشناختی
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 237-258
چکیده
بیش از یک سده است که مسئلهی رابطهی متقابل زبان و فرهنگ اذهان بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول داشته است. زبان در نظر بسیاری از انسانشناسان بهمثابه عنصری در میان عنصرهای دیگر در حیطهی تعریف فرهنگ و بهعنوان دانشی بهشمار میرود که «به طور اجتماعی کسب میشود». از یک سو، انتقال فرهنگ در فراگیری ... بیشترظهور تصویر و تجلی آن بر زبان در رؤیای فرویدی و رؤیاپردازی باشلاری
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 71-83
چکیده
برای فروید، اثر ادبی همانند رؤیا، نوعی پرتوافکنی از روان نویسندهاش است. او با کنکاش در اثر ادبی، عقدههای درونی مربوط به زندگی پیشین نویسنده را کشف میکند و در ورای من دوم نویسنده که در اثر ظاهر میشود، من حقیقی او را که با پوست و گوشت و استخوان، زندگی را لمس میکند، درمییابد. روانکاوی باشلار نه با ناخودآگاه، بلکه با ... بیشتربررسی عناصر و شیوههای نو داستانی در رمان ازسرگیری، اثر آلن ربـگریه
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 175-191
چکیده
آلن ربـگریهدر سال 1981 اعلام کرد دیگر قصد ندارد به نگارش رمان ادامه دهد و این در حالی بود که او اندکی پیش از هشتاد سالگی خود (در سال 2001) رمانی بهنام ازسرگیری را منتشر کرد. عنوان این رمان، ملهم از کییرکگور است و رب-گریه در آن از تمایز میان به خاطر آوردن یا یادآوری و ... بیشتربررسی بازیهای زبانی در دو اثر پالود و در جستجوی زمان ازدسترفته
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 193-211
چکیده
برای هنرمندان و نویسندگان، بازی همواره وسیله و ابزاری بوده است برای جلب و جذب تماشاگران و خوانندگان. اما آن زمان که سخن از رمان و ادبیات و آفرینش ادبی بهمیان میآید، این امر شکل و حالت جدید و متفاوتی به خود میگیرد. در حقیقت میتوان گفت که این ابزارهای متفاوت و متنوّع میتوانند برای سرگرمکردن خواننده و بهوجودآوردن ... بیشترفریدریش روکرت: مترجم صورتمحور یا معنامحور
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 85-107
چکیده
در طول تاریخ ادبیات همواره شاهد آن بودهایم که یک شاهکار ملی ادبی به مدد فرآیند ترجمۀ خوب، مرزهای زمانی و مکانی را درمینوردد و شاهکاری جهانی میشود. در جهانیشدن یک اثر ادبی نقش مترجم اگر در حد آفرینشگر اثر نباشد، کمتر از او نیست. مترجم با ترجمهای سلیس و روان بستر مناسب برای جهانیشدن یک اثر ادبی را مهیا ... بیشترصیرورتِ دلوزیِ سوژه، زمان و فلسفه حیات در رمان سلّاخخانه شماره پنج اثر کرث ونهگات
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 15-30
چکیده
اگرچه تاکنون روایات، تحلیلها و خوانشهای بیشماری از اثرات جنگ بر جامعه و هویت آمریکایی‒ بهطور خاص‒ انجام گرفتهاند اما این فاجعۀ انسانی فرهنگی هرگز اهمیت سترگ خود را از دست نداده و روایات کوچک و بزرگ آن هماره برای خوانش مجدد گستردهاند. مقالۀ پیش رو با اذعان به اهم موتیفها و مواضع چالشبرانگیز ... بیشتربررسی تطبیقی مفهوم شهود ذات در دیدگاه حسینبن منصور حلّاج و رالف والدو امرسون در پرتو ایدهآلیسم افلاطون
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 213-235
چکیده
فلسفه استعلایی امرسون، که در آن هستی و بشریت دخیل هستند، با تجلّی «اَبَر روح» و مضمون وحدت با ذات مطلق در انأالحق حلّاج همسو است. علاوه بر این، اندیشه هستیشناسی و لاهوتگرایی افلاطون، تأمّل عمیق ذات و ارتباطات هستی را به گونهای ایجاب میکند که شخص قادر به شهود ذات مطلق باشد؛ شهود ذاتی که حقیقت موجودات ملبّس به هستی را آشکار ... بیشترفرایند تجلی هویت در چند داستان کوتاه بارتلمی
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 131-151
چکیده
مراد از نگارش مقاله حاضر بررسی سوژهسازی هویت در چند داستان کوتاه دانلد بارتلمی است. برای نیل به این منظور، از رویکرد لویی آلتوسر به مفهوم ایدئولوژی در تحلیل اشکال ایدئولوژی و شکل گیری هویت سود جستهایم. هویت به مثابه ایدئولوژی عمل میکند و از طریق ابزارهای ایدئولوژیکی حکومت همچون خانواده، دین، سیاست، نهادهای آموزشی (مدرسه و ... بیشترتأثیر آموزشی سمینار سقراطی در پرورش تفکر انتقادی دانشجویان ادبیات
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 31-53
چکیده
اهداف این پژوهش بررسی تأثیر سمینار سقراطی در ایجاد تفکر انتقادی بهعنوان منبعی برای بهبود یادگیری ادبیات در دانشجویان ادبیات سال آخر ایران بود و همچنین بررسی اینکه تا چه حد این روش جایگزین، از رضایت معلمان و دانشجویان ادبیات برخوردار بوده است. برای این منظور، از ... بیشترتوصیف خطاهای رایج در گفتار روسیِ دانشجویان ایرانی از دید ناهمگونیهای میانفرهنگی (طرح مسئله)
دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، صفحه 155-176