Critical Language and Literary Studies
بوم‏گرایی و تبلور آن در آثار نیما یوشیج و رالف والدو امرسون

مسلم ذوالفقارخانی

دوره 17، شماره 24 ، شهریور 1399، ، صفحه 247-276

https://doi.org/10.29252/clls.17.24.247

چکیده
  بوم‏گرایی[1] در ادبیات بر روابط و پیوندهای میان ادبیات و جهان پیرامون و طبیعتِ اطراف تمرکز دارد. شاعران و نویسندگان همواره به طبیعت نگاهی متفاوت داشته‏اند و گاهی این نگاه در خلق آثار منظوم و منثور ایشان نقش مهمی را ایفا کرده است. در طول تاریخ، ادبیات به‏سان آیینه‏ای منعکس‏کنندۀ طبیعت بوده و ازفرط نزدیکی به نظر می‏آید که این ...  بیشتر

جایگاهِ شکسپیر در فلسفه ی لویناس

مهرداد بیدگلی؛ شمس الدین رویانیان

دوره 15، شماره 21 ، آبان 1397، ، صفحه 57-96

چکیده
  امانوئل لویناس، فیلسوف دیر آشنای قرن بیستم، در فلسفه‌پردازی خود، قبل از رونمایی از ایده­های نوین در سال 1961، متاثر از هنر بود. نه تنها هنر، بلکه به­طورِ پارادوکس گونه­ای ادبیات و ادیبانِ بزرگ جهان نیز وی را تحت تأثیر قرار داده بودند. درواقع متفکرانی نظیر داستایوفسکی، گوگول، سروانتس، و چهره­های بزرگ ادبیات­ ملل مختلف، خواه آگاهانه ...  بیشتر

طلای راهبان: خوانشی ساختار شکنانه از معیار پایه ی طلا اثر کنث کُک

علیرضا جعفری

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1390

چکیده
  در مقاله حاضر، کوشش گردیده نمایش نامه معیار پایه طلا اثر کنث کُک شاعر و نویسنده آمریکایی به خوانندگان ایرانی معرفی شود. به عقیده نویسنده، این یکی از مهم‌ترین و قوی‌ترین آثار نمایشی این نویسنده می‌باشد. روش و رویکرد به کار گرفته شده در این مقاله، رویکرد ساختارشکنی برگرفته از ژاک دریدا، اندیشمند مشهور فرانسوی است. گر چه در قالب بررسی ...  بیشتر

نقد تفسیری یا نقد توصیفی؟ (تأثیر نقد بر خلاقیت های ادبی)

الله شکر اسداللهی؛ محسن آسیب پور

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1388

چکیده
  نظریه جدید نقد با زیر سوال بردن نقد سنتی که در طول قرون متمادی بر تحلیل های ادبی سایه افکنده بود، سعی در به چالش کشیدن حقیقتی دارد که این نقد مدعی کشف آن است. تشویق به تفکر دوباره در معنای حقیقت و معرفی آن به عنوان موضوعی خارج از حیطه کارکرد نقد سنتی و یا هر نوع نقد دیگر، فلسفه ای است که نقد جدید را رو در روی رقیب قدیمی و سرسخت خود قرار ...  بیشتر