در این تحقیق تعداد ۳۶۶ نفر (۱۴۸ خانم و ۲۱۸ آقا) که در دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران شرق مشغول به تحصیل می باشند، شرکت کردند. آزمون استعداد یابی لاما از شرکت کنندگان اخذ گردید و میزان یادگیری ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان بر اساس نمرات پایان ترم آنها بررسی شد. برای تحلیل داده ها، ابتدا از اس پی اس اس و در مرحله ی بعد از نرم افزار آماری آموس استفاده شد. ابتدا مدل های اندازه گیری بمنظور بررسی تأثیر متغیرهای مستقل تحقیق (مولفه های استعداد و عامل جنسیت) بر متغیرهای وابسته (نمرات پایان ترم ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان) به تفکیک ترسیم گردید. در مرحله ی آخر بمنظور بررسی مشترک و هم زمان هر دو متغیر مستقل، مدل ساختاری رسم گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه های استعداد و نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. در حالیکه جنسیت شرکت کنندگان در آزمون ارتباط معنا داری با سازه ی استعداد و موفقیت تحصیلی آنها نداشت. تحلیل معادلات الگوی ساختاری از نوع تحلیل عاملی تأییدی نشان داد از بین مؤلفه های سازه ی استعداد، ارتباط بین نشانه ها و اصوات بیشترین تأثیر و حافظه ی آوایی کمترین تاثیر را بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان داشته است. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مولفه های سازه ی استعداد بر یادگیری ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان تأثیر می گذارند.
Halpern, D. F. (2000). Sex differences in cognitive abilities (3rd ed.). Erlbaum, Mahwah, NJ.
Harley, B. and Hart, D. (1997). Language aptitude and second language proficiency in
classroom learners of different starting ages. Retrieved January, 2015, from Scribd online
library web site: http://www.scribd.com/doc/64316802/Harley- Hart-1997#scribd.
Hu, L., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis:
Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1â55.
Jacobs, J. E., Lanza, S., Osgood, D. W., Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Changes in
children's self-competence and values: Gender and domain differences across grades one
through twelve. Child Development, 73 (2), 509-527.
Kashy, D.A., Donnellan, M. B., Ackerman, R. A., & Russell, D. W. (2009). Reporting and
interpreting research in PSPB: Practices, principles, and pragmatics. Personality and Social
Psychology Bulletin, 35, 1131-1142.
Kassab, S., Abu-Hijleh, M., Al-Shboul, Q., & Hamdy, H. (2005). Gender-related differences in
learning in student-led PBL tutorials. Education for Health, 18 (2), 72-82.
Keith, T. Z. (2015). Multiple Regression and Beyond. An Introduction to Multiple Regression & Structural Equation Modeling. 2nd. Eds. NY and London: Routledge.
Khine, M.S. (2013). Application of structural equation modeling in educational research and
practice. The Netherlands: Sense Publishers.
Kiss, C. & Nikolov, M. (2005). Developing, Piloting and Validating an Instrument to Measure
Young Learnersâ Aptitude. Language Learning, 55 (1), 99-150.
Iji, CO., Emiakwu, SO., & Utubaku, RU. (2015). Effect of problem based learning on senior
secondary school studentsâ achievement in trigonometry in Northern education zone of Cross
River State, Nigeria. Journal of Mathematics, 11(1), 16-25.
Meara, P., Milton, J., & Lorenzo-Dus, N. (2003). Swansea language aptitude tests (LAT) v.2.0.
Swansea, UK: Lognostics.
Meara, P.M. (2005). Llama Language Aptitude Tests. Swansea: Lognostics.
Mössle, T., Kleimann, M.,Rehbein, F., & Pfeiffer, C. (2010). âMedia Use and School
Achievement: Boys at Risk?â British Journal of Developmental Psychology, 28, 699â725.
Olaoye, O., & Adu, EO. (2015). Problem-based learning strategies and gender as determinant of grade 9 studentsâ academic achievement in Algebra. International Journal of Education Science,
(3), 485-492.
Pimsleur, P. (1966). Language aptitude battery and manual, Form S. NY: Harcourt.
Ranta, L. (2002). The role of learnersâ language analytic ability in the communicative classroom.
In P. Robinson (Ed.), Individual differences and instructed language learning, 159â180.
Safar, A. & Kormos, J. (2008). Revisiting problems with foreign language aptitude. IRAL, 46
(2), 113-136.
Salisbury, J., & Jackson, D. (1996). Challenging Macho Values: Practical Ways of Working with
Adolescent Boys. London: Falmer Press.
Sarstedt, M. & Mooi, E. (2014). A Concise Guide to Market Research. Berlin:
Springer.
Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginners guide to structural equation
modeling (3rd ed.). Hoboken: Taylor and Francis.
Skehan, P. (1998). A cognitive approach to learning language. Oxford: OUP.
Sparks, R., Javorsky, J. & Ganschow, L. (2005). Should the Modern Language Aptitude test be
used to determine course substitutions for and waivers of the foreign language requirement?
Foreign Language Annals, 38, 201-210.
Suarez, M. (2010). Language Aptitude in Young Learners: the elementary modern language
aptitude test in Spanish and Catalan, PhD, University of Barcelona (unpublished).
Widaman, K.F. (2010). Multitrait-multimethod analysis. In G. R. Hancock & R.O. Mueller
(Eds.), The reviewerâs guide to quantitative methods in the social sciences, 299-314. New
Rashvand Semiyari, S., & قربانی, . (2019). تاثیر سازه ی استعداد با نقش تعدیل گر جنسیت بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان. Critical Language and Literary studies, 16(23), 141-164. doi: 10.29252/clls.16.23.141
MLA
shokouh Rashvand Semiyari; مجید قربانی. "تاثیر سازه ی استعداد با نقش تعدیل گر جنسیت بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان", Critical Language and Literary studies, 16, 23, 2019, 141-164. doi: 10.29252/clls.16.23.141
HARVARD
Rashvand Semiyari, S., قربانی, . (2019). 'تاثیر سازه ی استعداد با نقش تعدیل گر جنسیت بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان', Critical Language and Literary studies, 16(23), pp. 141-164. doi: 10.29252/clls.16.23.141
VANCOUVER
Rashvand Semiyari, S., قربانی, . تاثیر سازه ی استعداد با نقش تعدیل گر جنسیت بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان. Critical Language and Literary studies, 2019; 16(23): 141-164. doi: 10.29252/clls.16.23.141