Critical Language and Literary Studies
گفتمان خشونت و خنده در چند کمدی منتخب از ویلیام شکسپیر

حسین محسنی

دوره 19، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 227-248

https://doi.org/10.52547/clls.19.29.227

چکیده
  در کمدی‌های ویلیام شکسپیر، خشونت نقش غیرفیزیکی ولی موثری در خوار شمردن و محروم نمودن شخصیت‌های به حاشیه رانده‌شده دارد. به موجب ذات غیرفیزیکی‌اش، می‌توان این نوع خشونت را بوسیله دیدگاه اسلاوی ژیژک پیرامون وجوه عینی و شخصی خشونت مورد بررسی قرار داد، وجوهی که در کنار یکدیگر گفتمان خشونت را شکل می‌دهند. با تمیز دادن گفتمان خشونت ...  بیشتر

واسازی تاریخ و نمایش قدرت در نمایشنامه ی هنری چهارم

سمیه قربانی؛ زکریا بزدوده

دوره 11، شماره 15 ، آبان 1394، ، صفحه 149-169

چکیده
  مطالعه­ی حاضر بر آن است خوانشی را بر اساس رویکرد ماتریالیسم فرهنگی از نمایشنامه­ی هنری چهارم، بخش اول اثر ویلیام شکسپیر ارائه کند. یکی از اهداف ماتریالیسم فرهنگی برجسته نمودن آن دسته از صداهای سرکوب­ شده و به حاشیه رانده شده­ای است که مشروعیت و یکپارچگی گفتمان­های غالب را از درون تهدید کرده و به چالش می­کشند. بر همین اساس، مطالعه­ی ...  بیشتر

ژرمینال، داستان یک نابرابری اجتماعی

روح اله قاسمی

دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1393

چکیده
  در بین نویسندگانی که به بررسی مشکلات و مسائل اجتماعی پرداخته‌اند و تلاش کرده‌اند این مشکلات را در آثار خود به نمایش بگذارند، مسلماً امیل زولا از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است. کتاب ژرمینال به خوبی و به روشنی هرچه تمام‌تر این نابرابریها را در جامعه‌ی فرانسه نشان داده است. ژرمینال در حقیقت داستان یک نبرد سنگین و بی‌رحم است بین دنیای ...  بیشتر