سعید خزایی؛ عبدالمجید حیاتی؛ علیرضا جلیلی فر
دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1393
چکیده
در پی ایجاد تنوع در ادبیات تعلیمی، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ’جانبخشی‘ و چیدمان گروهها در میدان بازی آموزشی مجازی بر توان نوجوانان ایرانی در یادگیری واژگان انگلیسی نوجوانان ایرانی انجام شد. آزمودنیها از 168 نفر از دانشآموزان دختر و پسر ایرانی پایهی اول دورهی متوسطهی دوم در شهر اصفهان انتخاب شدند. آنها بعد از شرکت ...
بیشتر
در پی ایجاد تنوع در ادبیات تعلیمی، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ’جانبخشی‘ و چیدمان گروهها در میدان بازی آموزشی مجازی بر توان نوجوانان ایرانی در یادگیری واژگان انگلیسی نوجوانان ایرانی انجام شد. آزمودنیها از 168 نفر از دانشآموزان دختر و پسر ایرانی پایهی اول دورهی متوسطهی دوم در شهر اصفهان انتخاب شدند. آنها بعد از شرکت در آزمون پیامکی تعیین سطح واژگان انگلیسی همگونسازی شدند و به منظور ورود به مرحلهی اصلی پژوهش، شامل 18 جلسه آموزش تلفیقی مبتنی بر بازی، به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. هر جلسه شامل آموزش، تمرین و ارزیابی چهره به چهره در کلاس درس و تمرین در گروههای دو نفری متغیر در خارج از کلاس، در بازی مجازی شامل طرحهای داستان با مشخصهی ’جانبخشی‘ یا فاقد آن میشد. همچنین به منظور بررسی اثر چیدمان بر عملکرد آزمودنیها در میدان بازی مجازی، آنها به طور تصادفی به گروههای دو نفری تقسیم شدند. عملکرد آزمودنیها هم در کلاس درس و هم در خارج از آن یا همان میدان بازی مجازی بهعنوان دادههای ارزیابی تکوینی ثبت میشد. در راستای ارزیابی هرچه دقیقتر آزمودنیها در یادگیری واژگان از طریق بازی و بررسی تأثیر ’جانبخشی‘ بر این فرایند، آزمودنیها در پایان دورهی آموزش تلفیقی در یک آزمون بندش بهعنوان آزمون تلخیصی نیز شرکت کردند. تحلیل دادههای گردآوری شده از طریق آزمونهای تی و آنالیز واریانسها نشان داد که کاربرد ویژگی ’جانبخشی‘ در پس گونه ادبی بازی مجازی با ایجاد رابطهای شفاف بین محتوا و دانش نوجوانان سهم بهسزایی در ارتقای توان نوجوانان ایرانی در یادگیری واژگان انگلیسی داشت. در همین راستا، تجانس چیدمان گروههای دو نفری در هنگام تمرین از طریق بازی مجازی عملکرد مطلوب آزمودنیها را سبب شد. در واقع، ایجاد محیط مناسب آموزش مبتنی بر بازی سبب میشود تا نوجوانان بتوانند در هنگام تولید و درک محتوای انگلیسی از دانش واژگان خویش استفادهی حداکثری را نمایند.