Analysis of Fear of Death in Hedayat’s Three Drops of Blood and The Immoralist of Gide by Gilbert Durand’s approach

Document Type : علمی - پژوهشی

Abstract

Abstract
In the present paper, it is tried to study the Collection of Stories written by Sadegh Hedayt entitled Three Drops of Blood and Gide’s Immoralist (Anti-Morality). We analyze the images in Three Drops of Blood and The Immoralist emerged from the authors’ anxiety and worry. We demonstrate that how these two authors’ imagination has led to fantasize for overcoming worry and fear of death and creation of images that reflect the internal characters of these two stories. The unconscious desires and fantasies that are revealed in these two authors’ consciousness will be studied. The procedure of Gilbert Durand’s criticism is employed for achieving this objective. According to this, we will show how the imagination of the two authors leads to the reverie, the classification of the literary images in imaginary long poems will be lead to realizing Hedayat’s and Gide’s imagination. We will find the imaginative tendency of these two authors’ imagination.

Keywords


  1. کتابنامه
  2. رنجبر، ابراهیم، «مقایسه زنبق دره بالزاک و داش آکل هدایت»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 207، تبریز، 1387.
  3. دهباشی، علی،خاطرات صادق هدایت، تهران، نشر ثالث، 1380.
  4. ژید، آندره، رذل، ترجمه علی پاک بین، انتشارات جامی، تهران، 1388.
  5. شریعتی، علی، تاریخ تمدن، تهران، نشر قلم، 1375.
  6. شریفیان، مهدی و رحمانی ، کیومرث، «نقد مکتبی رمان های هدایت»، مجله بوستان ادب، شماره 3، تهران، 1389.
  7. شمیسا، سیروس،داستان یک روح، تهران، نشر فردوس، 1382.
  8. صنعتی، محمد،صادق هدایت و هراس از مرگ، تهران، نشر مرکز، 1381.
  9. عباسی، علی، تخیل و مرگ در ادبیات و هنر، تهران، نشر سخن،1391.
  10. عباسی، علی، «طبقه بندی تصاویر ادبی براساس روش جدید نقد ادبی»، "فصلنامه پژوهشی تحلیلی و آموزشی" ، شمارۀ 29، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، 1380.
  11. نامورمطلق، بهمن، درآمدی بر اسطوره شناسی،تهران، سخن، 1392.
  12. هدایت، صادق، سه قطره خون، تهران، کیهان، 1338.
  13. CHAHRTACHE, Amir Saïd, « Trois gouttes de sang ou Trilogie d’une douleur », Le centre de recherche des sciences humaines et des etudes culturelles, Cinquième annee, nº 11, Teheran, 2010.
  14. DORITY, Hippolytus, OUELLET, Real, « Les images de la nature dans l’Immoraliste », Études litteraires, vol.2, nº 3, 1969, p. 313-334.
  15. DURAND, Gilbert, Les structures anthropologiques de l’imaginaire, Paris ,11ème èd., Bordas, 1992.
  16. GIDE, Andre, L’Immoraliste, Paris, Mercure de France, 1902.
  17. HAFEZ-ERGAUT, Agnès, « L’Immoraliste : un libertaire », Australie, Çedille, revista de estudios franceses, Universite de Tasmanie, nº 6, 2010, 129-137.
  18. HAGHIGHAT KHÂH, Roghayeh, « Representation de l’angoisse de Schopenhauer dans les œuvres de Gide et de Hedayat», Revue de Teheran, nº 22, Teheran, 2007.
  19. HEDAYAT, Sadegh, Trois Gouttes de Sang, Traduit par Madame F. Razavi, Teheran, Keyhan, 1959.
  20. HOSSEINI, Rouhollah, MOHMMAD-ZADEH Asadollah, «Experience de la finitude chez Sadegh Hedayat », Pazhuhesh-e Zabanhay-e Khareji, nº 36, Special Issue, Teheran, 2007, pp. 39-49.
  21. MALKA, Ruth, Fonction autour et autour-fiction chez Gide, memoire de master en langue et litterature Française, Montreal, universite McGill, 2013.