Document Type : علمی - پژوهشی

Authors

Tabriz University

Abstract

Contemporary literature is constantly searching for its own identity. It is this return to oneself that encourages the "broken down" form of the early twentieth century and gives it a certain freshness. From then on, the novelist questions the reader about his novelistic writing and his fabrication within fiction. This process of self-referentiality in Roubaud's novel or lipian trilogy (La Belle Hortense, L'Enlèvement d'Hortense, L'Exil d'Hortense) leads us to the constraint of "Theoria in fabula" which consists in inserting the typical oulipian processes. in fictional fiction. One wonders how this metatextual process develops in Baraheni's novel titled Azade Khanom and His Novelist (second edition). The characteristics of "Theoria in fabula" studied in this article offer an original aspect of the metatextual in Baraheni; This allows us to implement a new readability of the Iranian novel and to draw parallels between the latter and the Oulipian novel.

Keywords

  1. -براهنی، رضا. آزاده خانم و نویسنده اش (چاپ دوم) یا آشویتس خصوصی دکترشریفی. تهران: نشر قطره، 1376.
  2. -پاینده، حسین. "رمان پسامدرن چیست؟(بررسی شیوه های روایت در رمان آزاده خانم و نویسنده اش)". ادب پژوهی، 1، 1، (تابستان 1386): صفحات 11-47
  3. -قاسمی، روح الله. " بررسی بازی های زبانی در دو اثر پالود و در جستجوی رمان از دست رفته". نقد زبان و ادبیات خارجی. دانشگاه شهید بهشتی. دوره 12، شماره 16، (بهار و تابستان 1395): صفحات 193-211.
  4. -منصوری، شهریار. " جویس در برابر جویس: زمان و زمان گریزی در اولیس". نقد زبان و ادبیات خارجی. دانشگاه شهید بهشتی. دوره 14، شماره 18 (بهار و تابستان 1396): صفحات 261-285.
  5. Ayati, Akram, « La Representation de l’Espace Postmoderne dans l’œuvre romanesque de Patrick Modiano » dans Recherche en Langue et Litterature Française. Universite de Tabriz. Vol. 12. N0 21, printemps & ete 2018, pp. 19-33.
  6. Bisenius-Penin, Carole. Le Roman oulipien. Paris : Harmattan. 2008.
  7. Genette, Gerard. Figures III. Paris : Seuil, coll. « Poetique », 1972.
  8. Gontard, Marc. « Le postmodernisme en France : definition, critères, periodisation », dans Le Temps des Lettres. Quelles periodisations pour l’histoire de la litterature française du XXe siècle ? dir. M. Touret et F. Dugast-Portes, Rennes : Presses Universitaires de Rennes, coll. « Interferences », 2001.
  9. Reggiani, Christelle. Rhetorique de la contrainte : Georges Perec – l’Oulipo, Saint-Pierre-du-Mont, ed. Interuniversitaires, coll. « Dix-neuf/vingt », 1999, reed. Paris : Euredit, 2013.
  10. REIG, Christophe. Mimer, miner, rimer : le cycle romanesque de Jacques Roubaud (La Belle Hortense, L’Enlèvement d’Hortense et L’Exil d’Hortense), Amsterdam : Rodopi, coll. « Faux titre », 2006.
  11. Ricardou, Jean. Pour une theorie du nouveau roman. Paris, Seuil, 1971.
  12. Roubaud, Jacques. La Bibliothèque de Warburg : version mixte, Paris : Seuil, coll. « Fiction et Cie», 2002.
  13. ‌‌‌_________________, La Belle Hortense, Paris : Ramsay, 1985.
  14. _________________, L’Enlèvement d’Hortense, Paris : Ramsay, 1987.
  15. _________________, L’Exil d’Hortense, Paris : Seghers, coll. « Mots », 1990.