Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

چکیدهمقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از تعریف لوییز آلتوسر از مفهوم «ایدئولوژی»، «فراخوانده شدن»، «ابزارهای فشار حکومتی» و «ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی»، شعر مشهور ایمامو امیری باراکا «به یاد رادیو» را مطالعه و بررسی کند. بنا به تعریف آلتوسر، «ایدئولوژی بازنماییِ روابط خیالی افراد با شرایط وجودی خودشان» است. به عبارتی دیگر ایدئولوژی رابطه افراد با واقعیت خارج را مخدوش می‌سازد. در شعر باراکا «به یاد رادیو»، رسانه (رادیو) به عنوان یک ابزار ایدئولوژیک مخاطبین خویش شامل همه سفیدپوستان و سیاه‌پوستان را فراخوانده و آنها را تبدیل به سوژه‌هایی ایدئولوژیک می‌کند که بدون هیچ گونه مقاومتی ایدئولوژی طبقه حاکم (سفیدپوستان) را پذیرفته‌اند. باراکای جوان به عنوان شاعر، نگاهی حزن‌آمیز به کودکی خویش دارد (زمانی که با علاقه به رادیو گوش می‌کرده است)، و با خشم و بدبینی برنامه‌های رادیو در طی چند دهه گذشته را مورد انتقاد قرار می‌دهد زیرا سیاه بودن را بد دانسته و برای نرمال بودن از سفیدپوستان کورکورانه تقلید کنند. مطالعه این شعر نشان می‌دهد که ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی به شکلی نمادین و پنهان در قالب برنامه‌های رادیویی عمل می‌کنند.کلیدواژه‌ها: آلتوسر – ایدئولوژی - ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی - امیری باراکا - فراخوانده شدن

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Ideology and Interpellation of Black Americans' Community in Amiri Baraka's "In Memory of Radio": Althusserian Reading

چکیده [English]

Abstract
The present research attempts to study Imamu Amiri Baraka’s well-known poem “In Memory of Radio” with the help of Louis Althusser’s definition of “ideology”, “interpellation”, “repressive state apparatuses”, and “ideological state apparatuses”. According to Althusser, ideology is “a representation of the imaginary relationship of individuals to their real conditions of existence”. In other words, individuals make an “illusion” in their relationship to reality or “ideology distorts our view of our true ‘conditions of existence’”. In Baraka’s “In Memory of Radio”, media (radio) as “ideological state apparatuses” interpellates White and Black American people and makes them ideological subjects whom without any resistance accept the dominant class’ ideology. Young Baraka as the poet (persona) has a sad view toward his childhood (when he listened to radio programs eagerly) and sarcastically criticizes radio programs during the previous decades because they supported the standards of white society and defended them secretly. Althusserian analysis of the poem shows that “ideological state apparatuses” act symbolically in the form of radio programs.
Keywords: Althusser - Ideology - Ideological State Apparatuses - Amiri Baraka - Interpellation

کلیدواژه‌ها [English]

  • Althusser
  • Ideology
  • Ideological State Apparatuses
  • Amiri Baraka
  • Interpellation
  1. منابع:
  2. جعفری، علیرضا، جلال سخنور و سید شهاب الدین ساداتی. بررسی مفهوم خرده فرهنگ مقاومت سیاهپوستان و شکل‌گیری آن در شعر امیری باراکا. دوفصلنامه علمی پژوهشی نقد زبان و ادبیات خارجی. دوره هفتم، شماره 11، پاییز و زمستان 1392.
  3. ساداتی، سید شهاب الدین. انفجار جغد: ترجمه شعر امیری باراکا. کتاب ماه ادبیات. اسفند 1388.
  4. ساداتی، سید شهاب الدین. ترجمه و تفسیر سه شعر کوتاه از امیری باراکا. گلستانه. شهریور 1391.
  5. ساداتی، سید شهاب الدین. ترجمه و تفسیر شاهکار امیری باراکا «کسی آمریکا را به آتش کشید». کیهان فرهنگی. خرداد و تیر 1389.
  6. ساداتی، سید شهاب الدین. ترجمه و توضیح شعر هنر سیاه باراکا: مانیفست جنبش هنری سیاهپوستان. گلستانه. مهر 1392.
  7. Althusser, Louis. “Ideology and Ideological State Apparatusses”. Julie Rivkin and Michael Ryan. Modern Theory: An Anthology. New York: Blackwell, 2003. pp 693–702.
  8. Bertens, Hans. Literary Theory: The Basics. London: Routledge, 2001.
  9. Curtis, Kimberly M. Black Consciousness is the Cornerstone of Liberation: The Black Arts Movement in African American Literature and Visual Culture. United States: Saint Louis University, 2007. (Unpublished PhD Dissertation)
  10. Harris, William J. The LeRoi Jones/Amiri Baraka Reader. New York: Basic Books, 1999.
  11. Henderson, Stephen. Understanding the New Black Poetry. New York: William Morrow & Co., Inc., 1972.
  12. Kohli, Amor. The Demands of a New Idiom: Music, Language, and Participation in the Work of Amiri Baraka, Kamau Brathwaite, and Linton Kwesi Johnson. United States: Tufts University, 2005. (Unpublished PhD Dissertation)
  13. Leitch, Vincent B., et al, eds. The Norton Anthology of Theory and Criticism. New York: W. W. Norton & Company, Inc., 2001.
  14. Schwartz, Jeff. New Black Music: Amiri Baraka (Leroi Jones) and Jazz, 1959-1965. United Stated: Bowling Green University, 2004. (Unpublished PhD Dissertation)
  15. Vangelisti, Paul. Transbluency: The Selected Poems of Amiri Baraka/LeRoi Jones (1961- 1995). New York: Marsilio Publishers, 1995.
  16. Watts, Jerry Gafio. Amiri Baraka: The Politics and Art of a Black Intellectual. New York: New York University Press, 2001.
  17. http://www.scribd.com/doc/43372485/Analysis-of-Amiri-Baraka%E2%80%99s