@article { author = {ساداتی, سید شهاب الدین and جعفری, علیرضا}, title = {Ideology and Interpellation of Black Americans' Community in Amiri Baraka's "In Memory of Radio": Althusserian Reading}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {187-208}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Abstract The present research attempts to study Imamu Amiri Baraka’s well-known poem “In Memory of Radio” with the help of Louis Althusser’s definition of “ideology”, “interpellation”, “repressive state apparatuses”, and “ideological state apparatuses”. According to Althusser, ideology is “a representation of the imaginary relationship of individuals to their real conditions of existence”. In other words, individuals make an “illusion” in their relationship to reality or “ideology distorts our view of our true ‘conditions of existence’”. In Baraka’s “In Memory of Radio”, media (radio) as “ideological state apparatuses” interpellates White and Black American people and makes them ideological subjects whom without any resistance accept the dominant class’ ideology. Young Baraka as the poet (persona) has a sad view toward his childhood (when he listened to radio programs eagerly) and sarcastically criticizes radio programs during the previous decades because they supported the standards of white society and defended them secretly. Althusserian analysis of the poem shows that “ideological state apparatuses” act symbolically in the form of radio programs. Keywords: Althusser - Ideology - Ideological State Apparatuses - Amiri Baraka - Interpellation}, keywords = {Althusser,Ideology,Ideological State Apparatuses,Amiri Baraka,Interpellation}, title_fa = {ایدئولوژی و فراخواندن جامعه سیاه‌پوستان آمریکا در شعر «به یاد رادیو» امیری باراکا: خوانشی آلتوسری}, abstract_fa = {چکیدهمقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از تعریف لوییز آلتوسر از مفهوم «ایدئولوژی»، «فراخوانده شدن»، «ابزارهای فشار حکومتی» و «ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی»، شعر مشهور ایمامو امیری باراکا «به یاد رادیو» را مطالعه و بررسی کند. بنا به تعریف آلتوسر، «ایدئولوژی بازنماییِ روابط خیالی افراد با شرایط وجودی خودشان» است. به عبارتی دیگر ایدئولوژی رابطه افراد با واقعیت خارج را مخدوش می‌سازد. در شعر باراکا «به یاد رادیو»، رسانه (رادیو) به عنوان یک ابزار ایدئولوژیک مخاطبین خویش شامل همه سفیدپوستان و سیاه‌پوستان را فراخوانده و آنها را تبدیل به سوژه‌هایی ایدئولوژیک می‌کند که بدون هیچ گونه مقاومتی ایدئولوژی طبقه حاکم (سفیدپوستان) را پذیرفته‌اند. باراکای جوان به عنوان شاعر، نگاهی حزن‌آمیز به کودکی خویش دارد (زمانی که با علاقه به رادیو گوش می‌کرده است)، و با خشم و بدبینی برنامه‌های رادیو در طی چند دهه گذشته را مورد انتقاد قرار می‌دهد زیرا سیاه بودن را بد دانسته و برای نرمال بودن از سفیدپوستان کورکورانه تقلید کنند. مطالعه این شعر نشان می‌دهد که ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی به شکلی نمادین و پنهان در قالب برنامه‌های رادیویی عمل می‌کنند.کلیدواژه‌ها: آلتوسر – ایدئولوژی - ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی - امیری باراکا - فراخوانده شدن}, keywords_fa = {آلتوسر – ایدئولوژی,ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی,امیری باراکا,فراخوانده شدن}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100011.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100011_e345aab170e40417814d302e55ea880b.pdf} }