Critical Language and Literary Studies
بررسی رمان خانه ارواح اثر ایزابل آلنده به عنوان فراداستان تاریخ‌نگارانه

عبدالباقی رضایی تالار پشتی؛ بهزاد پورقریب؛ احمد رضا رحیمی

دوره 19، شماره 29 ، اسفند 1401، ، صفحه 249-274

https://doi.org/10.52547/clls.19.29.249

چکیده
  فراداستان تاریخ نگارانه یکی از نمودهای سبک نگارش پسامدرنی و از عالی‌ترین نمونه‌هایی است که بدون ادعایی مبنی بر ارائه تصویری از واقعیت، نظر خواننده را به ساختگی بودن خود جلب کرده و بدین ترتیب صحت وقایع تاریخی را به چالش می‌کشد و تاریخ را به گونه‌ای متفاوت از آنچه روی داده، نمایش می‌دهد. این پژوهش رمان خانه ارواح اثر ایزابل آلنده ...  بیشتر

کاربست تطبیقی مفهوم آگاهی طبقاتی لوکاچ در داستان های «فتحنامۀ مغان» هوشنگ گلشیری و «داستانی از وال‌استریت» هرمان ملویل

عبدالباقی رضایی تالار پشتی؛ بهزاد پورقریب

دوره 18، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 101-124

https://doi.org/10.52547/clls.18.27.101

چکیده
  «آگاهی طبقاتی» گئورگ لوکاچ از فلسفه و سیاست به نقد ادبی راه یافت. گونه‌های اصیل یا کاذبی در حوزه شناخت مفهوم «آگاهی» وجود دارد که شناخت دقیق آن را دشوار می‌کند اما ادبیات با ارائه نمونه‌های عینی و مبتنی بر تجربه زیسته فهم دقیق‌تری از این مقوله به دست می‌دهد. در تبیین این موضوع دو داستان برگزیده شد. در این داستان‌ها می‌توان ...  بیشتر

مطالعه مفاهیم فرا واقعیت و وانمایی در رمان برفک اثر دان دلیلو

عبدالباقی رضایی تالار پشتی؛ فهیمه حکم آبادی؛ بهزاد پورقریب

دوره 16، شماره 23 ، مهر 1398، ، صفحه 165-186

https://doi.org/10.29252/clls.16.23.165

چکیده
  پسامدرنیسم به عنوان یک مکتب ادبی همواره با مضامینی همچون ابهام، پیچیدگی و عدم قطعیت شناخته می‌شود. از جمله این مفاهیم می­توان به وانمایی[1] و فراواقعیت[2] اشاره کرد؛ مفاهیمی متعلق به ژان بودریار، فیلسوف و نظریه‌پرداز معاصر فرانسوی که از آثار وی در ابعاد مختلف پسامدرنیسم استفاده می‌گردد. از دیدگاه بودریار، امروزه واقعیت جایگاه حقیقی ...  بیشتر