امیر ریاحی نوری؛ علی سلامی
چکیده
مقالهی حاضر با خوانشی انتقادی از رمان «مرد درحال سقوط» اثر دان دلیلو به واکاوی نقش هنرمند در ارائهی مقاومت سیاسی در برابر روایت وحشت برآمده از رسانههای گروهی پس از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر میپردازد. اسلوب و رویکرد ادبی این مقاله بر پایهی نظریات نظریهپرداز شهیر معاصر ژان بودریار است. پرسشهایی که پژوهش پیشرو ...
بیشتر
مقالهی حاضر با خوانشی انتقادی از رمان «مرد درحال سقوط» اثر دان دلیلو به واکاوی نقش هنرمند در ارائهی مقاومت سیاسی در برابر روایت وحشت برآمده از رسانههای گروهی پس از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر میپردازد. اسلوب و رویکرد ادبی این مقاله بر پایهی نظریات نظریهپرداز شهیر معاصر ژان بودریار است. پرسشهایی که پژوهش پیشرو مطرح میسازد این است که چگونه رسانههای گروهی رویکردی تروریستی در جوامع برآمده از نظام سرمایهداری ایفا مینمایند و آیا هنرمند قادر به ارائهی مقاومت سیاسی و ضد روایت در برابر روایت وحشت برآمده از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر میباشد. بر این اساس، اجراهای نمایشی هنرمند به واسطهی هدف دادن ناخودآگاه جمعی سیاسی مخاطبان و بازنمایی آنچه در روز یازدهم سپتامبر اتفاق افتاد و همچنین برجستهسازی تصویر سانسور شدهی قربانیان آن روز به ارائه ضد روایت در برابر روایت سرکوبگر و گزینشی رسانههای جمعی میپردازد. علاوه بر آن، هنرمند با آشکار ساختن و پررنگ کردن جراحت مشترک شهروندان آمریکایی و با روبهرو کردن آنها با خاطرهی جراحت یاد شده به بهبود آن کمک مینماید.
امیر ریاحی نوری؛ فاضل اسدی امجد
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1393
چکیده
مقاله حاضر به بررسی و کاوش پیرامون حوادث پس از جنگ واترلو و ایدئولوژی برآمده از آن در سدهء نوزدهم میلادی میپردازد. اسلوب و رویکرد ادبی استفاده شده در این مقاله نو تاریخگرایی است که پایههای آن را در نظریات فیلسوف، باستانشناس و مورخ شهیر قرن بیستم میشل فوکو میتوان یافت. این مقاله ضمن بررسی حوادث پس از نبرد واترلو در انگلستان قرن ...
بیشتر
مقاله حاضر به بررسی و کاوش پیرامون حوادث پس از جنگ واترلو و ایدئولوژی برآمده از آن در سدهء نوزدهم میلادی میپردازد. اسلوب و رویکرد ادبی استفاده شده در این مقاله نو تاریخگرایی است که پایههای آن را در نظریات فیلسوف، باستانشناس و مورخ شهیر قرن بیستم میشل فوکو میتوان یافت. این مقاله ضمن بررسی حوادث پس از نبرد واترلو در انگلستان قرن نوزدهم، به واکاوی نقش حامیان و مدافعان ایدئولوژی پس از جنگ واترلو در بزرگنمایی پیروزی حاصله و برجستهسازی نقش ارتش بریتانیا و علیالخصوص اشخاص وابسته به حزب حاکم میپردازد. در این راستا، نقش شعرای وابسته به دولت وقت در قامت بازوی فرهنگی دستگاه تبلیغات بریتانیا تشریح و تبیین میگردد. پس از آن، نقش صاحبان نشر در مقام محافظان قدرتمند ایدئولوژی پیشگفته و سرکوبکنندگان گفتمانهای مخالف بررسی شده است. علاوه بر آن، در هر بخش دیدگاه انقلابی لرد بایرن و پاسخ وی به مدافعان گفتمان فوقالاشاره با خوانش شاهکارش دون ژوان و شعر رویای رستاخیز مورد بررسی و کاوش قرار میگیرد.