Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ادبیات انگلیسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 گروه ادبیات انگلیسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

چکیده

در مبحث هویت های جنسی و چگونگی ساختار آن تحت سلطه هژمونی فرهنگی، جودیت باتلر از بنام ترین منتقدین پساساختارگرای فمینیست عصر حاضر است. وی در تبیین پدیداری این هویت جنسی زنانه، فرهنگ مردانه دوگانه را دخیل می پندارد و با اعمال مباحثی نظیر آلوده انگاری، سه گانه همگون جنس/جنسیت/تمایل جنسی و واپس زدگی ، در توصیف جایگاه تابع زنانه اقدام می کند. وی همچنین معتقد است در طی روند انجام عمل تکرار و تمرین، این هویت دوگانه قابل قبول و معتبر شکل می گیرد ولی امکان دگرگونی و واکنش معکوس در بستر این امر مکرر وجود دارد. نکته قابل تامل در ارتباط با این پدیده ، نگرش عمیق و دقیق در نمایشنامه های تنسی ویلیامز است که در سالهای دورتراز بیان این نظریه به شیوه ای استادانه و خلاق شخصیتهایی را ترسیم می کنند که همگی بیانگر چگونگی تشکیل هویت جنسی زنانه مطابق و یا متفاوت با نگاه جودیت باتلر هستند. این شخصیت ها نه تنها وامدار ساختار فرهنگی منطبق با نظریه باتلر هستند ، که از لایه های عنوان شده در این فرضیه فراتر رفته و گونه های متنوع تری از تشکیل هویت جنسی زنانه را به معرض نمایش می گذارند. هدف پژوهش حاضر بررسی نمایشنامه های منتخب تنسی ویلیامز در طول دوره شکوفایی این نمایشنامه نویس بزرگ قرن سیستم آمریکا از دیدگاه نظریه ساخت هویت جنسی زنانه جودیت باتلر از طریق واکاوی شخصیتهای مونث دگرجنسگرا و همجنسگرا ودر جهت نمایان ساختن کاستیهای نظریه میباشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A New Look to the Manner of the Un/intelligible Female Gender Identity and Roles Construction in Selected Plays by Tennessee Williams

نویسندگان [English]

  • Niloufar Aminpour 1
  • Jalal Sokhanvar 2
  • Zahra Bordbari 3

1 Department of English Literature, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Department of English Language and Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

3 Department of English Literature, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran

چکیده [English]

Judith Butler efforts to highlight the significant role of the cultural heterosexism in the construction of female gender identity and roles by referring to repetitive acts through abjection, continuity among sex, gender, and sexual desire, interpellation, and exclusion of female gender . Tennessee Williams in his masterpieces depicts the method of gender constructedness years before Butler and beyond her theory. This research intends to study the nominated plays by Williams and Butler’s theory of female gender construction to reveal a better understanding of female characters and a more genuine understanding of the manner of cultural heteronormativity in such constructedness. Butler argues that parodic acts terminate in the binaries of man/woman, male/female, and masculine/feminine which reassures the bipolarity of the heterosexist cultures. In the plays, the concept of abjection can be traced, for both heterosexual and homosexual female gender identity and roles. According to Butler, the male gender subject is the only accountable case that are not the constituent part of cultural constituent in defining the inferior female gender identity. The situation of female subjects in these plays demonstrates that female gender individual has a share in the construction of heteronormativity. Some female identities receiving and doing the reiterative cultural acts, take the function of the hegemony of heterosexism and behave other female gender identities as the minor personalities who should be defined as the lower-rate gender identity and roles; besides, the identical female individual represents heteronormativity and restricts herself in the binaries to construct her own gender identity and roles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Tennessee Williams"
  • " Abjection"
  • "Continuity Among Sex/Gender/Sexual Desire"
  • "Cultural Context"
  • "Judith Butler"
Bottoms, Stephan. A Student Handbook to the Plays of Tennessee Williams, Bloomsbury Publishing Plc., 2014.
Butler, Judith. Bodies That Matter: On the Discursive Limits of "Sex". London & New York: Routledge, 1993.
Butler, Judith. Excitable Speech: A Politics of the Performative. New York and London: Routledge,1997.
Butler, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York and London: Routledge, 1999.
Butler, Judith, Ernesto Laclau, and Slavoj Zizek. Contingency, Hegemony, Universality: Contemporary Dialogues on the Left. London and New York: Verso, 2000. Print. 
Dunn, Jennifer C. and Thompson Marie. Getting to Know Judith Butler: Origins of Gender Play Situated in Contemporary Society, Review of Communication, 9, 2: Routledge, 2009.
Ghavami, Mahvash – Sassan, Maryam. Identity Shaped by Diaspora in the Works of Milan Kondra. Academic Journal, Shahid Beheshti University, Vol.8, No.12, Spring & Summer 2014, 195-211. 
Guilbert, Georger-Claude. Queering and Dequeering the Text: Tennessee Williams’s A Streetcar Named Desire. Cercles 10, 2004. 
Gussow, Mel. Ed. The Collected Plays of Tennessee Williams: New York, The Library of America, 2011.
Hale, Allean. The Secret Script of Tennessee Williams. The Southern Review, 27.2, 1991.  
Hirsch, Foster. A Portrait of the Artist: The Plays of Tennessee Williams. London: Kennikat Press, 1979. Print. 
Hooper, Michael S.D. Sexual Politics in the Works of Tennessee Williams: Cambridge University Press, 2015.
Kirby Vicki. Judith Butler – Live Theory. Continuum International Publishing Group, New York, 2006.
Murphy, Brenda. Seeking Direction. The Cambridge Companion to Tennessee Williams, edited by Matthew C. Roudane, Cambridge University Press, 1997, 189-203. Print. 
Murphy, Brenda. Tennessee Williams and Elia Kazan: A Collaboration in the Theater. Cambridge University Press, 1992. Print. 
Rafi, Haleh. Waiting for the Barbarians: Another “Other”. Academic Journal, Shahid Behehshti University, Vol.1, No.2, Spring & Summer 2009, 51-64. 
Salih, Sara. Judith Butler. London and New York: Routledge, 2002. Print. 
Tischler, Nancy M. Romantic Textures in Tennessee Williams’s Plays and Short Stories. Tennessee Williams, edited by Harold Bloom, Info Base Publishing, 2007, 45-65.