نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
گروه زبان آلمانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
اهمیت واژگان درگفتار و نوشتار به حدی است که درصورت عدم وجود واژگان امکان هر مکالمه، گفتگویی و ارتباط با دیگران غیرممکن میشد. درمقابل هرواژهای عامل ایجاد و یا حفظ ارتباط نخواهد شد، چه بسا که بهکارگیری واژگان نامناسب و اشتباه، حتی قطع ارتباط گفتاری یا نوشتاری به همراه بعضا ایجاد سوء تفاهم را بهدنبال دارد. از آنجایی که تاکنون در اکثر تحقیقهای صورت گرفته به چگونگی تمرین واژگان پرداخته شده است و با توجه به اهمیت استفاده از واژگان و ترکیبات واژگانی صحیح در انتقال و برقراری ارتباط با مخاطب و درراستای بهبود و ارتقاء سطح آموزشی موسسات آموزش زبان آلمانی، مقاله حاضر خطاهای زبانآموزان ایرانی در مقطع ب از چهارچوب مرجع مشترک اروپا برای زبانها بررسی میکند. معیار این بررسی پژوهش میدانی صورتگرفته در ابتدای سال 1398در یکی از موسسات آموزش زبان آلمانی است که نشانگر نوع و میزان خطاهای زبانآموزان بزرگسال ایرانی در بهکارگیری زبان آلمانی میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Problems of the Iranian German learners with learning the German language as a foreign language. An error-analytical examination of the German vocabulary of the Iranian German learners at level B of the CEFR
نویسندگان [English]
- Sima Moghtader
- Seyed Saied Firuzabadi
Department of German Language, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The importance of words in speech and writing is so much so that in the absence of words, it would be impossible to talk, converse or communicate with others. At the same time, not every word will create or maintain a connection. Improper and misleading use of words may even lead to a loss of verbal or written communication with misunderstanding.
Since so far most of the researches have been done on how to practice vocabulary, due to the importance of using the right vocabulary and lexical combinations in conveying and communicating with the audience and in order to improve and upgrade the educational level of German language teaching institutions, this article examines the errors of Iranian language learners in grade B from the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).
The criterion for this study is a field study conducted at the beginning of 2019 in one of the German educational institutions. This study shows the type and amount of mistakes of Iranian adult language learners in using German language
کلیدواژهها [English]
- Methodology and didactics of the German language
- Vocabulary in German
- Fixes word combinations in German
- Vocabulary practice
- Word formation in German
- Error analysis
-Anvari, H.: Das persische Wörterbuch SOKHAN in zwei Bänden, Sokhan, 2003
-Barkowski, H. und andere: Deutsch als Fremdsprache 3, Langenscheidt, 2012
-Bausch, K.-R. und andere: Handbuch Fremdsprachenunterricht, 4. Auflage, A.Francke UTB, 2003
-Bohn, R.: Probleme der Wortschatzarbeit, Langenscheidt 1999
-Critical Language and Literary studies (CLLS)
-Edmondson, W.-J.: Einführung in die Sprachlehrforschung, 3. Auflage, UTB, 2006
-Hallet, W. & Königs G.: Handbuch Fremdsprachendidaktik, 2.Auflage, Klett, 2013
-Harden, T.: Angewandte Linguistik und Fremdsprachendidaktik, Narr, 2006
-Kaufmann, S. Und andere: Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache, Band 2, Didaktik und Methodik, Hueber, 2013
-Kaufmann, S. Und andere: Fortbildung für Kursleitende Deutsch als Zweitsprache, Band 3, Unterrichtsplanung und -Durchführung, Hueber, 2012
-Kleppin, K.: Fehler und Fehlerkorrektur, Langenscheidt, 1998
-Müller, B.-D: Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung, Langenscheidt, 1994
-Neuner G. und Hunfeld H.: Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts, Langenscheidt, 1993
-PONS, Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache
-Dr. Schauf, S.: "mir fehlen die Worte", Klett Tipps 64 (12/2017)
-Schnörch, U.: Der zentrale Wortschatz des Deutschen Strategien zu seiner Ermittlung, Analyse und lexikografischen Aufarbeitung, Gunter Narr Verlag Tübingen, 2002
-Schmidt, W.: Deutsche Sprachkunde, IFB Verlag, 2008
-Sobhani Bahrami, K.: Word Order and Constituent Structure in German, Critical Language & Literary Studies, 2017