Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

پژوهش حاضر، با کمک گرفتن از آرای فمنیست‌های فرانسوی —ژولیا کریستوا و هلن سیکسو— و همچنین موریس بلانشو سعی در واکاوی «زنانگی» و ارتباطش با «مرگ» در نمایشنامه بالکن دارد. این دو مفهوم در تاریخ اندیشه نرینه-منطق-محور غربی همواره به عنوان «دیگری» طرد شده‌اند. به اعتقاد هلن سیکسو ریشه این طردشدگی در مورد زنان، برمی‌گرد به زبان که مفاهیم را به دوگانه‌های متضاد دسته بندی و ارزش‌گذاری می‌کند. به اعتقاد پژوهشگر، علت طرد شدن مفهوم مرگ را نیز باید در زبان جست؛ بلانشو در مقاله «ادبیات و حق مرگ» به این خلأ اشاره می‌کند و وظیفه ادبیات را اعطای تجربه مرگ به خواننده، و در نتیجه پر کردن این خلأ برمی‌شمرد. ژان ژنه در نمایشنامه بالکن، با عبور از مرزهای نظم نمادین، واسازی دوقطبی-نگریِ زبانِ مردانه، و تکیه بر وجه نشانه‌ای دلالت‌پردازی به جای وجه نمادین، به خلق زبانی نو دست می‌زند که با معیارهای سیکسو و کریستوا می‌توان آن را «زنانه» نامید. این اثر به کمک ویژگی‌های مادرانه زبان و روایتش، قادر شده تا تجربه مرگ را به عنوان یکی از عناصر اصلی به درون خود راه دهد، و وظیفه ادبیات در قبال اعطای تجربه مرگ به خواننده—به زعم بلانشو—را به جای آورد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Bypassing the horror of death by the use of feminine writing: a study of The Balcony by Genet

نویسندگان [English]

  • bahare saghazade 1
  • Bahman Namvar Motlagh 2

1 PhD candidate,, Shahid Beheshti University

2 Shahid Beheshti University

چکیده [English]

The present study tries to investigate "femininity" and its relation to "death" in The Balcony by Jean Genet, with the help of Julia Kristeva and Maurice Blanchot’s views. These two concepts have always been abjected as "other" in the history of Western phallogocentrique thought. According to Hélène Cixous, the root cause of this abjection of women resides in language, the one which is based on binary oppositions. According to the researcher, the reason of death abjection should also be sought in language; Blanchot mentions this gap in his article "La Littérature et le Droit à la Mort" and considers the task of literature to give the reader the experience of death, and thus to fill this gap. In the play Balcon, Jean Genet, by crossing the boundaries of symbolic order, deconstructing the binary-based language, and relying on the semiotic mode of signification rather than symbolic mode, creates a new language that can be called "feminine" by Cixous and Kristeva’s criteria. With the help of the motherly features of its language and narrative, this work has been able to instill the experience of death as one of its main elements, and has fulfilled the task of literature, according to Blanchot, in granting the experience of death to the reader.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jean Genet
  • Death
  • Other
  • Feminine Writing
  • Symbolic Order
- Bolouki, Mahtab. Jean Genet et l’Architecture du Vide, Éditions Universitaires Européennes, Paris, 2014. 
-Blanchot, Maurice. L’espace littéraire, Editions Gallimard, Paris, 1955.
-Blanchot, Maurice. La Part du Feu, Editions Gallimard, Paris, 1949.
-Blanchot, Maurice. L’Arrêt de Mort, Editions Gallimard, Paris, 1948.
-Blanchot, Maurice. L’Entretien infini, Editions Gallimard, Paris, 1969.
-Cixous, Hélène. Prénom de Personne, Éditions de Seuil, Paris, 1947.
-Cixous, Hélène. Le Rire de la Méduse, Galilée, Paris, 1975a.
-Cixous, Hélène et Catherine Clément. La Jeune Née, Union Générale d’Éditions français, Paris, 1975.
-D’Asciano, Jean-Luc. La Famille, la Mort, l’Amour dans l’œuvre de Jean Genet, Presses Universitaire de Septentrion, Villeneuve-d’Ascq, 2001. 
-Durham, Scott. Deaths of Jean Genet, Yale French Studies, No. 91, pp. 159-184, Yale University Press, 1997.
- Genet, Jean. Balcon, folio, Paris, 1956.
- Genet, Jean. Entretien avec Antoine Bourseiller, producer : Danièle Delorme, France, 1981.
- Genet, Jean. Œuvres complètes, tome 6 : L’Ennemi déclaré, textes et entretiens. Gallimard, Paris, 1991. 
- Haase and Large, Ullrich and William. Maurice Blanchot. Routledge, London, 2001.
- Hubert, Marie-Claude. Dictionnaire Jean Genet, Editions Honoré Champion, Paris, 2020.
-Kristeva, Julia. La révolution du langage poétique, Éditions du Seuil, Paris, 1974.
-Kristeva, Julia. Hérethique de L’amour, revue Tel Quel 74. P. 30-49, 1977.
-Kristeva, Julia. Polylogue, Éditions du Seuil, Paris, 1977b.
-Kristeva, Julia. Le Langage, Cet Inconnu, Éditions du Seuil, Paris, 1981.
-Lacan, Jacques. Les formations de l’inconscient, in Magazine littéraire, n° 313, pp. 53-57, 1993.
-Lussier, Alexis. L’Ecran, Le Regard, La Mère Selon Jean Genet, Université du Québec, Montréal, 2009.
- McAfee, Noel. Julia Kristeva, Routledge, London, 2004.
-Najafi, Abolhassan. Basics of linguistics and its application on Persian language, Niloofar publications, Tehran, 2008.
-Platon. Phédon, Traduction, notices et notes par Émile Chambry, Editions Garnier-Flammarion, Paris, 2011. 
-Sartre, Jean-Paul. Saint Genet, Comédien et Martyre, Gallimard, Paris, 1952.
-Simpson, Mark. Male Impersonators: Men Performing Masculinity, Cassell, London, 1994.
-Stephens, Elizabeth. Queer Writing, Homoeroticism in Jean Genet’s Fiction, Palgrave Macmillan, United States, 2009.
-Stric, Joseph. The Balcony, Continental Distributing, United States, 1963.
- Tim, Death is nothing to us – Epicurus, May 1, 2012, in Philosophy & Philosophers, May 1, 2012, https://www.the-philosophy.com/death-epicurus