امیر ریاحی نوری؛ علی سلامی
چکیده
مقالهی حاضر با خوانشی انتقادی از رمان «مرد درحال سقوط» اثر دان دلیلو به واکاوی نقش هنرمند در ارائهی مقاومت سیاسی در برابر روایت وحشت برآمده از رسانههای گروهی پس از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر میپردازد. اسلوب و رویکرد ادبی این مقاله بر پایهی نظریات نظریهپرداز شهیر معاصر ژان بودریار است. پرسشهایی که پژوهش پیشرو ...
بیشتر
مقالهی حاضر با خوانشی انتقادی از رمان «مرد درحال سقوط» اثر دان دلیلو به واکاوی نقش هنرمند در ارائهی مقاومت سیاسی در برابر روایت وحشت برآمده از رسانههای گروهی پس از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر میپردازد. اسلوب و رویکرد ادبی این مقاله بر پایهی نظریات نظریهپرداز شهیر معاصر ژان بودریار است. پرسشهایی که پژوهش پیشرو مطرح میسازد این است که چگونه رسانههای گروهی رویکردی تروریستی در جوامع برآمده از نظام سرمایهداری ایفا مینمایند و آیا هنرمند قادر به ارائهی مقاومت سیاسی و ضد روایت در برابر روایت وحشت برآمده از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر میباشد. بر این اساس، اجراهای نمایشی هنرمند به واسطهی هدف دادن ناخودآگاه جمعی سیاسی مخاطبان و بازنمایی آنچه در روز یازدهم سپتامبر اتفاق افتاد و همچنین برجستهسازی تصویر سانسور شدهی قربانیان آن روز به ارائه ضد روایت در برابر روایت سرکوبگر و گزینشی رسانههای جمعی میپردازد. علاوه بر آن، هنرمند با آشکار ساختن و پررنگ کردن جراحت مشترک شهروندان آمریکایی و با روبهرو کردن آنها با خاطرهی جراحت یاد شده به بهبود آن کمک مینماید.