مهدی جاویدشاد؛ مرتضی جعفری؛ نوید مقصود
چکیده
اوّلین نمایشنامهی پینتر باعنوان اتاق حاوی شخصیّتپردازی منحصربهفرد پینتر است که قابلیّت تحلیل از منظرهای مختلف را دارد. آنچه بر صحنه میآید، معلولهایی بدون ذکر علّتها است که به منتقد امکان خوانشهای متعدد را میدهد. درحالیکه این نمایشنامهی نسبتاً کوتاه از منظرهای هستیشناسی، اقتصاد و تنازع طبقاتی، فمنیسم و ...
بیشتر
اوّلین نمایشنامهی پینتر باعنوان اتاق حاوی شخصیّتپردازی منحصربهفرد پینتر است که قابلیّت تحلیل از منظرهای مختلف را دارد. آنچه بر صحنه میآید، معلولهایی بدون ذکر علّتها است که به منتقد امکان خوانشهای متعدد را میدهد. درحالیکه این نمایشنامهی نسبتاً کوتاه از منظرهای هستیشناسی، اقتصاد و تنازع طبقاتی، فمنیسم و روانکاوی فرویدی مورد بررسی قرار گرفته است، بهکارگیری مراحل رشد شخصیّت، مراحلی که بزرگسالی را دربر میگیرد، در خوانش آن مغفول واقع شده است. مقالهی پیشرو نظریهی رشد اریک اریکسون را بهعنوان مبنای نظری اتّخاذ میکند تا ازطریق گفتگوها و انگیزههای شخصیّت اصلی داستان، خلأهای شخصیّتی او را بررسی نماید و به علّتهای پنهان اعمال او دست یابد. برخلاف نظریهی رشد فروید که دوران کودکی را دربر میگیرد، نظریهی روانی-اجتماعی اریکسون از دوران کودکی تا اواخر بزرگسالی را شامل میشود و امکان بررسی دورهی بزرگسالی شخصیّت شصتسالهی اتاق را فراهم میسازد. ازآنجاکه در نظریهی اریکسون، لازمهی ورود به هر مرحله از رشد، عبور موفّق از مراحل قبلی است، تحقیق پیشرو چرایی اضطرابهای شخصیّت داستان در دورهی بزرگسالی را در ناتوانیهای او در گذر از مراحل مختلف رشد جستجو میکند. بدین منظور، کیفیّتهای اعتماد، مراقبت، صمیمیّت و هویّت که مشخّصههای برخی از مراحل اریکسون است، در تحلیل شخصیّت داستان بهکار گرفته میشود.
محمد رضا نوراللهی؛ شیده احمدزاده
دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1391
چکیده
مقالهی پیش رو حاصل پژوهشی در رمان دلبند اثر تونی موریسون است که با هدف بررسی ماهیّت بحران و تجزیه و تحلیل راهکارهای ارائه شده از سوی روشنفکران فمینیستی سیاهپوستان آمریکا انجام شده است. راهکارهای ارائه شده عمدتاً مبتنیبر دگرشالودهسازی اصول نظام خرد ـ مرکز محوری هستند، نظامی که هستهی اصلی تفکر روشنفکری را تشکیل داده و ...
بیشتر
مقالهی پیش رو حاصل پژوهشی در رمان دلبند اثر تونی موریسون است که با هدف بررسی ماهیّت بحران و تجزیه و تحلیل راهکارهای ارائه شده از سوی روشنفکران فمینیستی سیاهپوستان آمریکا انجام شده است. راهکارهای ارائه شده عمدتاً مبتنیبر دگرشالودهسازی اصول نظام خرد ـ مرکز محوری هستند، نظامی که هستهی اصلی تفکر روشنفکری را تشکیل داده و تا چند دههی پیش موفّق به انقیاد تودههای بیشماری از اجتماع شده بود. نتیجهی استیلای این نظام در فرهنگ غرب، هویّتبخشی به گروه کوچک طبقهی حاکم در برابر بیهویّتسازی و به دنبال آن استثمار و استعمار بخشهای عظیمی از جامعه است. از آنجایی که عناصر سهگانهی سازندهی هویّت: نژاد، جنسیّت و طبقهی اجتماعی میباشد، لذا شدّت و کیفیّت استثمار، مرتبط با هویّتی است که طبقهی حاکم برای آنها تعریف میکند. در میان تمامی طبقات جامعه، زنان سیاهپوست کارگر، استثمار را در راستای هر سه محور نژاد، جنسیّت و طبقهی اجتماعی تجربه میکنند. یکی از راهکارهای مؤثر جهت برون رفت از این بحران دگرشالودهسازی اصول نظام استثمار کننده است. برای روشنتر شدن موضوع بحث و رسیدن به نتیجهای ملموس، بحران هویّت و نحوهی غلبه بر آن با نگاه دگرشالودهسازی دریدایی در رمان دلبند، اثر تونی موریسون ـ اولین زن سیاهپوست برندهی نوبل ادبیات ـ مورد بررسی قرار میگیرد.