اسطوره شکنی ایماژ قهرمان جنگ به مثابه مرد محوری سلطه گر خوانش نمایشنامه آموزش اولیه پاولو هامل نوشته دیوید ریب

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

2 دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی - دانشگاه شهید بهشتی – تهران – ایران

چکیده

چکیده:مراد از مقاله حاضر تجزیه و تحلیل چگونگی ترسیم واسازی اسطوره ایماژ قهرمان جنگ به مثابه مرد محوری سلطه گر در نمایشنامه آموزش اولیه پاولو هامل نوشته ی دیوید ریب، نویسنده آمریکایی، می باشد. برای نیل به این هدف، از رویکرد لوٸی آلتوسر[1] به ایدئولوژی در تحلیل گفتمانهای اجتماعی و شکل گیری جنسیتی سود جسته ایم. هویت مرد محوری به مثابه ایدئولوژی عمل می کند و از طریق سازوبرگ های ایدئولوژیک حکومتی[2] مانند خانواده، موسسات آموزشی، هنر و رسانه که موجود ایدوئولوژی هستند و افراد جامعه آنها را در خود نهادینه می سازند شکل می گیرند و ساخته می شوند. هویت مرد محوری از ساختاراجتماعی و فرهنگی نشأت می گیرد وحامل ویژگی های خاص خود مانند برترپنداری مرد، خشونت، ستیزه جویی، پرخاشگری، وقدرت روحی و جسمی می باشد. تاثیر خانواده، فرهنگ عامیانه و رسانه که نظام عقیدتی و ارزشی را شکل می دهند درنمایشنامه  آموزش اولیه پاولو هامل به خوبی ترسیم شده است. دراین نمایشنامه مردان شخصیتهایی هستند که تلاش می کنند برمبنای گفتمان حاکم و خصلت های مردانه مثل خدمت سربازی ؛ شرکت در جنگ ؛ و ستیزه جوئی، خشونت وسلطه گری رفتار کنند اما تلاشهای آنها بی نتیجه است چراکه اسطوره ارزشهای آمریکایی دررابطه با مردانگی دراین نمایشنامه زیر سٸوال می رود و واسازی[3] می شود.کلید واژه ها: اسطوره شکنی مرد محوری سلطه گر، سازوبرگ های ایدئولوژیک حکومتی، دیوید ریب، آموزش اولیه پاولو هامل[1] Louis Althusser (1918-1990).[2] Ideological States Apparatuses [ISAs].[3] Deconstruction.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

e

چکیده [English]

e

کلیدواژه‌ها [English]

  • e
  1. Adler, Thomas P. South Central Review. Vol.5, No. 2 (Summer 1988) 111-113. Web. 31
  2. March 2011.
  3. Althusser, Louis. “Ideology and Ideological State Apparatuses” in Literary Theory: An
  4. Anthology. Eds. Rivkin, Julie. and Michael Ryan. Maiden: Blackwell Publishers Inc.,
  5. 693-702.
  6. Altwein, Sabien. The Quest for American Manhood: Issues of Race and Gender in David
  7. Rabe’s Vietnam Trilogy. Saarbrucken: VDM Verlag Dr. Muller Aktiengesllschaft &
  8. Co., 2008.
  9. Bigsby, C. W. E. A Critical Introduction to Twentieth-Century American Drama. (Vol.3)
  10. United Kingdom: Cambridge, 1985.
  11. Blackshaw, Tony. Myth, Masculinity and Modernity. London and New York: Routledge, 2003.
  12. Collier, Richard. Masculinity, Law and the Family. London and New York: Routledge, 1995.
  13. Faludi, Susan. Stiffed: The Betrayal of the American Man. New York: Morrow, 1999.
  14. Fenn, Jeffery W. “Conditioned Responses: David Rabe’s The Basic Training of Pavlo
  15. Hummel” in Contemporary Literary Criticism. Vol.200. Ed. Jeffrey W. Hunter
  16. Framington Hills, MI: Gale, 2005. 285-294.
  17. Fiske, John. “Culture, Ideology, Interpellation” in Literary Theory: An anthology. Eds. Rivkin, Julie. and Michael Ryan. Maiden: Blackwell Publishers Inc., 2004. 1268-73.
  18. Kolin, Philip C. David Rabe: A Stage History and A Primary and Secondary Bibliography. New York, Garland Publishing, INC., 1988.
  19. McDonough, Carla, J. “David Rabe: Men under Fire” Staging Masculinity: Male
  20. Identity in Contemporary American Drama. North Carolina: McFarland and Co.
  21. Publishers. 1997. 103-132.
  22. Rabe, David. The Vietnam Plays, Volume One: The Basic Training of Pavlo Hummel and Sticks and Bones, New York Grove Press, 1993.
  23. ---. The Vietnam Plays, Volume Two: Streamers and The Orphan, New York: Grove Press, 1993.
  24. Rivkin, Julie. and Michael Ryan. Literary Theory: An Anthology. Malden: Blackwell
  25. Publishers Inc., 2000.