Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

جهانی شدن، علاوه بر نوید برخی مزیت های اقتصادی، چالش هایی را نیز در عرصه فرهنگ بدنبال می آورد. از جمله این چالش ها به حاشیه رانده شدن فرهنگ های ناهمگون محلی و جایگزین شدن آن با فرهنگ جهانی است. ایرلند نیز در طی فرآیند جهانی شدن با چنین چالشی مواجهه شده است و برایان فری یل در نمایشنامه ی تک گویی شفادهنده در پی انعکاس آن و یافتن راه حلی برای این چالش است. فری یل راه برون رفت از چالش های جهانی شدن را از طریق فرم نمایشنامه تک گویی بیان می کند. این فرم بدلیل دارا بودن ویژگی های نظریه جهانی-محلی شدن رولاند رابرتسون، امکان حفظ ناهمگونی ها، افزایش عاملیت عنصر محلی، و عبور از دوگانه جهانی/محلی را در تعامل فرهنگ ایرلند و فرهنگ جهانی فراهم می آورد. مقاله حاضر با بررسی این نمایشنامه و اجراهای آن راهبرد جهانی-محلی شدن فری یل را در ارتباط با فرم نمایشنامه تک گویی به تصویر می کشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Glocalization and Monologue Play in Brian Friel's Faith Healer

چکیده [English]

In addition to the economic advantages of globalization, it also causes some challenges in the field of culture. As a major challenge raised by globalization, homogenization drives aside the heterogeneous local cultures, replacing them with the homogenized global culture. Ireland has also been challenged by such homogenizing global cultural flows and Brian Friel reflects such a challenge and a solution to it in his Faith Healer. For Friel, the form of monologue play is an expression of his glocal solution. Possessing the prominent features of the concept of glocalization such as interpenetration of the local and the global, heterogeneity, transcending the borders, increasing the agency of the local, monologue play provides the glocal condition for the transaction of Irish culture with global culture. Investigating Faith Healer and its performances, the present study exposes the affinities of glocalization and monologue play in Faith Healer.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brian Friel- Monologue Play- Glocalization- Faith Healer
  1. DeVinney, Karen. "Monologue as Dramatic Action in Brian Friel's Faith Healer and Molly Sweeney." Twentieth Century Literature. 45, 1 (1999): 110-119.
  2. Edurardo Carvalho, Paulo. "About Some Healthy Intersections: Brian Friel and Field Day." HJEAS. 2,2 (1996): 45-57.
  3. Friel, Brian. Brian Friel: Plays 2. London: Faber and Faber, 1999.
  4. ---------------. Selected Plays. Washington, D. C: The Catholic University of America Press, 1986.
  5. Grene, Nicholas. "Five Ways of Looking at Faith Healer." The Cambridge Companion to Brian Friel. Ed. Anthony Roche. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
  6. Harvey, David. The Condition of Postmodern. Massachusetts: Blackwell Publishers, 1989.
  7. Inglis, Tom. Global Ireland: Same Difference. New York: Routledge, 2008.
  8. Kawaguchi, Kazuko. "The Irish People's Identity Expressed in Personal Story Telling: Brian Friel's Faith Healer." Journal of Irish Studies 22 (2007): 116-123.
  9. Lanters, Jose. "Gender and Identity in Brian Friel's Faith Healer and Thomas Murphy's The Gigli Concert." Irish University Review. 22, 2 (1992): 278- 298.
  10. Lonergan, Patrick. Theatre and Globalization: Irish Drama in the Celtic Tiger Era. New York: Palgrave, 2009.
  11. McGrath, F.C. Brian Friel's (post)Colonial Drama: Language, Illusion, and Politics. New York: Syracuse, 1999.
  12. Murray, Christopher. Twentieth Century Irish Drama: Mirror Up to Nation. Manchester: Manchester University Press, 1996.
  13. Pavis, Patrice. Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis. Trans. Christine Shantz. Toronto: University of Toronto Press, 1998.
  14. Richards, Shaun. "Brian Friel: Seizing the Moment of Flux." Irish University Review 30,2 (Autumn-Winter 2000): 254-271.
  15. Ritzer, George, Zeynep Atalay, eds. Readings in Globalization: Key Concepts and Major Debates. West Sussex: Blackwell Publishing Ltd., 2010.
  16. Robertson, Roland. Globalization: Social Theory and Global Culture. London: SAGE Publications, 1998.
  17. Russell, Richard Rankin. "Home, Exile, and Unease in Brian Friel's Globalized Drama Since 1990: Molly Sweeney, The Home Place, and Hedda Gabler (after Ibsen)." Modern Drama 56, 2 (summer 2013): 206-231).
  18. Russell, Richard Rankin. Modernity, Community, and Place in Brian Friel's Drama. New York: Syracuse University Press, 2014.
  19. Szasz, Maria. Brian Friel and America. Dublin: Glansnevin Publishing, 2013.