تاملی بر کارکرد عنصر زمان در رمان همه چیز فرو می‌پاشد اثر چینوا آچیبه

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

چکیده

مان همه چیز فرو می‌پاشد اثر چینوا آچیبه، نویسنده و منتقد نیجریایی، از تاثیرگذارترین آثار ادبیات پسااستعماری است. این رمان در تقابل با گفتمان استعمار و با دو هدف عمدۀ ارائۀ تصویری واقع‌گرایانه و اصیل از آفریقای تحت سلطه و نمایش ابعاد مخرب ورود استعمارگران به رشتۀ تحریر درآمده است. جستار پیش‌رو، با استمداد از روایت‌شناسی ژرارد ژنت که مشتمل بر سه سطح داستان، متن و روایت است، بدین پرسش اساسی پاسخ می‌دهد که چگونه آچیبه عنصر زمان را در راستای برجسته‌سازی دو هدف یاد ‌شده به خدمت می‌گیرد. از آن جا که ژنت توجه خود را صرفاً به لایۀ متن معطوف کرده‌است، این پژوهش از روایت‌شناسی سیمور چتمن جهت استخراج لایۀ داستان در رمان سود می‌برد. دستیابی به لایۀ داستان جهت مقایسۀ دو سطح داستان و متن ضروری است. در این راستا، ابتدا عنصر زمان از نظرگاه ژنت با سه محور نظم، تداوم و بسامد و نیز واحد‌های سازندۀ داستان از نظرگاه چتمن ارائه می‌شود تا با مفاهیم مورد نظر آشنایی حاصل شود. در ادامه با استناد به بخش‌هایی از رمان، کارکرد زمان‌ در راستای دو هدف نویسنده شرح داده می‌شود. این پژوهش، نشان داد دو هدف متمایز آچیبه در هر یک از دو بخش رمان، نه تنها تداوم و نظم ارائۀ مواد داستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه شکل‌گیری داستان را در معنای سلسله رویداد‌های دارای رابطۀ منطقی، نیز به تاخیر می‌اندازد. رمان به لحاظ بسامد، تفاوتی را در دو سطح داستان و متن نشان نمی‌دهد.

عنوان مقاله [English]

The Examination of Narrative Time in Chinua Achebe’s Things Fall Apart

چکیده [English]

Chinua Achebe’s Things Fall Apart, is considered to be the most impressive account of an African culture being affected by European culture. The novel was written to provide an authentic account of African culture and to portray the detrimental effect of the Europeans’ arrival on the invaded lands. Drawing on Gerard Genette’s theory of narrative, we attempted to discover the story/text discrepancies of the novel. Given that Genette mostly concentrated on the level of text, this study would additionally benefit from Seymour Chatman’s theory on narrative. In unearthing the difference of the plotted course of events from their actual route, we gave special attention to the narrative time and its manifestation in the level of text. We particularly answered to this question that how Achebe brings narrative time at his disposal to fulfill his divergent intention in the two parts of the novel. In so doing, Genette’s definition of narrative time, embracing three elements of order, duration, and frequency, as well as Chatman’s definition of the building blocks of story is provided. The researchers, then, magnified the function of narrative time throughout the novel. The result of this study not only demonstrated the want of story in the first part of the novel, but also revealed how Achebe’s different intentions necessitated dissimilar duration and order of presentation of incidents in the two halves of the novel. It should be mentioned that no discrepancy was observed between the level of story and text in terms of frequency

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chinua Achebe- Things Fall Apart- Gerard Genette- Pause- Ellipsis- Scene- Anachrony
  • Kernel event- Satellite event
  1. Abbott, H. Porter. “Story, Plot, and Narration.” The Cambridge Companion to Narrative. Ed. David
  2. Herman. Cambridge: CUP, 2007.
  3. Achebe, Chinua. Things Fall Apart. New York: Anchor books, 1959.
  4. Chatman, Seymour. Story and Discourse: Narrative Structure in Story and Film. Ithaca: Cornell
  5. University Press, 1978.
  6. Cohan, Steven, and Linda M. Shires. Telling Stories: A Theoretical Analysis of Narrative Fiction.
  7. London: Routledge, 1998.
  8. Duarte, Joao Ferreira. “The Narrator in the Contact Zone: Transculturation and Dialogism in
  9. Things Fall Apart.” The Journal of Pan African Studies. 1.8 (2003): 3-17
  10. Genette, Gerard. Narrative Discourse: An Essay in Method. New York: Cornell University Press, 1980.
  11. Lovesey, Oliver. “Making Use of the Past in Things Fall Apart.” Bloom’s Modern Critical
  12. Interpretations: Chinua Achebe’s Things Fall Apart. Ed. Harold Bloom. USA: Infobase
  13. Publishing, 2010.
  14. Meister, Jan Christoph. Computing Action: A Narratological Approach. Trans. Alastair Matthews. Berlin:
  15. Walter de Gruyter, 2003.
  16. Keen, Suzanne. Narrative Form. Hampshire: Palgrave Macmillan, 2003. Gigapedia. Web. 8 Feb.
  17. Parekh, Pushpa Naidu, and Siga Fatima Jange, eds. Postcolonial African Writers: A Bio-bibliographical
  18. Critical Sourcebook. USA: Greenwood Press, 1998.
  19. Rimmon-Kenan, Shlomith. Narrative Fiction: Contemporary Poetics.2nd ed. London: Routledge, 2002.
  20. Snyder, Carey. “The Possibilities and Pitfalls of Ethnographic Reading: Narrative Complexity in Things
  21. Fall Apart.” Bloom’s Modern Critical Interpretations: Chinua Achebe’s Things Fall Apart. Ed.
  22. Harold Bloom. USA: Infobase Publishing, 2010. 177-196.
  23. Tyson, Lois. Critical Theory Today: A User Friendly Guide. 2nd ed. London: Routledge, 2006.
  24. Whittaker, David, Mpalive-Hangson Msiska. Chinua Achebe’s Things Fall Apart: Routledge
  25. Guides to Literature. London: Routledge, 2007.