Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار دانشگاه دانش البرز

چکیده

رویکرد انتقادی غذامحور یک حوزه‌ی جدید است که توجه بسیاری از پژوهش‌گران را به خود معطوف داشته است. اهمیت فرهنگی جایگاه غذا و موارد مربوط به آن در متون ادبی معمولاً با موضوعاتی چون جنسیت، طبقه اجتماعی و نژاد مرتبط است. این پژوهش، تلاش دارد تا رابطه‌ی بین غذا و هویت را در رمان ختمی ارغوانی (2003) اثر چیماماندا انگزی آدیچی با استفاده از نظرات جامعه شناسی پییر بوردیو به ویژه در کتاب تمایز (1984) بررسی نماید. بوردیو با استفاده از کلیدواژه‌های خود همچون عادت‌واره، انواع سرمایه، و میدان توضیح می‌دهد که چرا و چگونه افرادی با جایگاه اجتماعی مشابه دارای سلایق، سبک زندگی و اعمال مشابهی هستند. عمل فرد تحت تاثیر رابطه بین عادت واره، میدان، و سایر انواع سرمایه از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، و نمادین شکل می‌گیرد. بنابراین، نوع تغذیه و طرز غذا خوردن در بین اقشار مختلف جامعه نمایان‌گر عقاید، ارزش‌ها، موضع‌گیری‌ها، و موقعیت اجتماعی افراد است. بوردیو در مطالعات خود، سلیقه‌های مختلف و تفاوت‌هایی که در حوزه‌ی مصرف در طبقه‌های مختلف جامعه دیده می‌شود را بررسی می‌کند و الگوی مصرف طبقه‌ی کارگر و ضعیف جامعه را سلیقه‌ی ناشی از جبر و الگوی مصرف طبقه‌های متوسط و بالای جامعه را سلیقه‌ی ناشی از تجمل می‌نامد. در این مقاله نشان داده می‌شود که چگونه این نویسنده‌ی برجسته نیجریه‌ای با ارائه‌ی تصاویرغذا و آشپزی، نوع سلیقه، منطق عمل و هویت فرهنگی افراد را از منظر موقعیت اجتماعی‌شان نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Bourdieusian Study of Food and Socio-cultural Identity in Chimamanda Ngozi Adichie’s Purple Hibiscus

نویسندگان [English]

  • Maryam Moein Kharazi 1
  • Kaihan Bahmani 2

1 Ph.D. Candidate of English Literature, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Alborz Danesh University, Abyek, Qazvin Province, Iran

چکیده [English]

Culinary literary criticism is a new field which has gathered interest among many scholars around the world. The cultural significance of gastronomic representations in literary texts is usually interconnected with the issues of gender, race, and class. The current study aims to examine the relation between food and socio-cultural identity in Chimamanda Ngozi Adichie’s Purple Hibiscus in terms of Pierre Bourdieu’s sociological key concepts mainly in his book, Distinction (1984). Food practices among social agents can signify their habitus and the form and amount of capital available to them. In his study, Bourdieu argues that the fine basis of distinction in the tastes of individuals in different social spaces is the opposition between the tastes of luxury and the tastes of necessity. Here, it can be argued how Chimamanda Ngozi Adichie presents the motif of food and cooking in her work to depict the social positions, the cultural identity and the distinct tastes of the characters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Culinary Literary Criticism
  • Habitus
  • Taste
  • Field
  • Capital
  • Practice