Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه کاشان

10.29252/clls.2021.217570.0

چکیده

مقالۀ حاضر به ­­بررسی پدیدۀ مدل فضا­مند تاریخ و ارتباط آن با سابلایم فراتاریخی می­پردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات تاریخ­نگاری­نوین و بهره­گیری از نظرات منتقدانی نظیر هاچی­ین و دولوز و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «هم­زمانی» و «موزائیک» درپی پاسخ به ­این پرسش بنیادی است که چگونه «خودآگاهی پساتروما» و «سبک روایی هم­پایه» و «مکانمندی تاریخی» حاکم بر رومانس فراتاریخی توانسته مقولۀ «تاریخ» را بازتعریف و گفتمان انسانگرای نئولیبرال را به چالش کشند؟ بدین منظور کتاب واش (2013) نوشتۀ مارگارت رینکل، نویسندۀ معاصر امریکایی، بررسی می­شود تا با تمرکز بر تأثیر گفتمان پسامدرنیته بر تاریخ­نگاری خطی به مقولۀ نژادپرستی در امریکا، تلاش غرب بر حذف جنایات علیه سیاهپوستان از تاریخ رسمی خود و فرایند تحمیل تک­صدایی نژادمحور بر گفتمان فرهنگی- سیاسی غرب بپردازد. چنین استدلال می­شود که با آغاز پسامدرنیته و واشکنی کلان­روایت تاریخ، ایدئولوژی رئالیسم بورژایی و تلاش آن بر بازنمایی «حقیقت» نیز زیر سوال رفت. در چنین حالتی ساختار همنشین­محور جایگرین ساختار استعاره­محور تاریخ می­شود تا مدل دیالکتیک و «پیش­روندۀ» تاریخ را به چالش کشد و آن را به منزلۀ «برساخت» گفتمان قدرت معرفی کند. این امر مرز مابین حقیقت تاریخی و تخیل را فرو می­شکند و تاریخ را به امری زیباشناختی و چندبعدی تبدیل می­کند که قابل تفسیر و درنتیجه چالش است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

One should Tell the Unvarnished Truth: Meta-historical Romance in Wrinkle’s Wash

نویسنده [English]

  • Zahra Taheri

University of Kashan

چکیده [English]

This article focuses on the notions of postmodern sublime and its relation to meta-historical novels in Margaret Wrinkle’s prize-winning novel, Wash (2013), through the perspective of left thinkers. Using Lyotard, Hutcheon and Deleuze’s views, the writer tries to discuss how the American historical novel, which once established itself as a primary literary genre to undertake the mission of history making in America, has recently been used to unsettle the glamorous history by paying tribute to the voices gone silent through the white’s oppression and violence. The meta-historical romance or the postmodern version of the conventional historical novel is, in fact, a counter part to once realistic, linear, teleological, and mono-vocal works of the nineteenth century. In other words, this new version goes in tandem with the postmodern notions of fragmentation, mosaic, assemblage, non-linearity, and multi-perspectivism which deny an established, universal, and totalized version of reality and pave the way for the oppressed and stifled voices which were subject to the hierarchies of liberal humanism. In that way, these kinds of novels try to approach the history again and redefine the already-established, oppressive narratives. Since this redefinition turns the established history into a “construct,” one cannot grasp the reality of history any more, as one cannot comprehend the notion of sublime. It is out there, but out of touch. This fact welcomes heterogeneity and lets go of a hierarchical social structure for a horizontal one.

کلیدواژه‌ها [English]

  • meta-historical romance
  • spatialization of history
  • Wash
  • postmodern sublime
  • mosaic