سه گانه ذهن ورزی ، بعد انسانی تشکیلات سازمانی و تفکر خلاق در رمان بازمانده روز کازوئو ایشیگورو

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران پردیس بین المللی کیش

2 دانشگاه تهران

چکیده

  نوشتار حاضر پژوهشیست تحلیلی-تطبیقی و بینا رشته ای بررمانی  مهم از کازوئو ایشیگورو برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2017 که برنده جایزه بوکرپرایز درسال  1989شده و ازنگاههای  سه گانه ذهن ورزی- بعد انسانی تشکیلات سازمانی و تفکر خلاق انجام می پذیرد . رمان تحت بررسی بازمانده روز (1989)  دارای مشخصاتی می باشد که از بعد انسانی تشکیلات سازمانی مبحثی مدرن و کارامد در حوزه علوم اجتماعی و اقتصادی می باشد. این بعدانسانی سازمانها دارای دو بخش مهم مدیریت سنت گرا ومدیریت رفتار کنش محور می باشد. ایشیگورو در رمان حاضر نمایشی از مدیریت سنت گرا ارایه داده که حاصل آن جز مستاصلی و پذیرش اجتناب ناپذیر شرایط نامطلوب زندگی برای شخصیتهای اول داستانش نبوده است. مدیریت رفتار کنش محور چه در حیطه شخصی و چه در حیطه اجتماعی قادربه انعطاف پذیری قابل توجهی بوده که راهگشای بسیاری از پیچیدگیهای ساختاری و سازمانی در سطوح مختلف بوده است. مشکل کار از اینجا برمی خیزد که نبود ساختار و دادن آزادی فراوان در سطوح مختلف به زیردستان در تشکیلات سازمانی باعث فروپاشی برخی از این تشکیلات شده است. از بعد درونی- مبحث  ذهن ورزی و عقلانیت محوری در حیطه شخصی یا اجتماعی با تمایز بین افکار کنفسیوسی و تائوئیسم می تواند دوانتهای تفکر سنت گرا و رفتار کنش محور را به نمایش گذارد. در حرکت بینابین این دوقطب سنتی و مدرن- تفکر خلاق با توانایی دیدن فرصتها فارغ از هیاهوی ذهن در خاطرات گذشته- می تواند بسته به شرایط موجود بهترین انتخاب را مدنظرقراردهد وبا نتایج عملی آن درست بودن مسیر را ثابت کند. این نوع تفکر می تواند حلقه گم شده در این رمان ایشیگورو باشد که نویسنده در دنیای واقعی احساس و به دنیای رمان منتقل کرده است. [1] 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Trilogy of Mindfulness, the Human Side of Organizations and Creative Thinking in Kazuo Ishiguro’s The Remains of the Day

نویسندگان [English]

  • Seyed Hossein Sadat Hosseini Khajooee 1
  • زهره رامین 2
1 University of Tehran Kish International Campus
2 استادیار دانشگاه تهران
چکیده [English]

The goal of this study is to analyze through Drake’s model of the human side of organizational principles, The Remains of the Day by Kazuo Ishiguro. The novel will be analyzed using Barthes’s literary codes which originate from Taoism and Zen philosophy as sources of creative thinking. Ishiguro novels foreground the behavioral and classi- cal organizations, hence welcome a comprehensive study between literature and social sciences. The role of humanistic organizations in providing a better chance of growth both for the organization and its human compartments has exceeded the boundaries of social sciences and management, as behavioral approach of leading organizations has become a major development in honoring personal identity. Michael Drafke has deter- mined the kind of proper interaction between decision-makers and subordinates in field researches. These theories of the human side of organizations are mostly for behavioral management, a short coming in the literature have been addressed. The epistemology and ontology of the behavioral approach have been to the benefit of decision-makers and subordinates. In The Remains of the Day, the dominant organizational implications are classical. The core claim of this study is that it informs a blending of behavioral and classical approaches to be implemented between decision-makers and subordinates who are unequal educationally and characteristically as a pragmatic strategy. This study concludes that an appropriate blending of these two approaches can have pragmatic re- sults to pave the way for implementing a full behavioral approach that is able to establish an equilibrium between humanity and organization.
Introduction:Organizations have to be reformed in order to fulfil the most important re- quirements of humanity for the sake of empowerment of the human side of organizations. The gradual change from classical view of organizational decision making to behavioral cooperation for the same goal has been in this direction. Ishiguro’s novel is written in an expanded humanistic tradition to demonstrate a new approach towards Drafke’s orga- nizational principles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • تشکیلات رفتارکنش محور-تشکیلات سنتی
  • ذن- مدل رشد اکتشافی- تصمیم گیری تشکیلاتی-
Barry, P. Beginning theory: An introduction to literary and cultural theory. Manchester U P,2002.
Barthes, Roland. Camera Lucida. Hill and Wang.1980. 
… . Critical Essays. Trans. Richard Howard. Evanston, IL: Northwestern UP, 1972.
… . Criticism and Truth. Trans. Katrine Pilcher Keuneman. London: Athlone, 1987.
… . Five codes.
… . Image, Music, Text. Trans. Stephen Heath. New York: Hill & Wang, 1977. 
… . Roland Barthes by Roland Barthes. Trans. Richard Howard. New York: Hill & Wang, 1977.
… . The Pleasure of the Text. Trans. Richard Miller. New York: Hill & Wang, 1975.
… . S/Z.  (R., Miller, Trans). London: Blackwell, 1974.
… . The Grain of the Voice: Interviews 1962-1980. Trans. Linda Coverdale. Berkeley: U of California P, 1985.
Cammann, Schuyler.  The Magic Square of Three in Old Chinese Philosophy and Religion.1961.
Cheng, Chu- Chueh. The Margin Without Center Kazuo Ishiguro. Peter Lang, 2010. 
Chesbrough, Henry. New Frontiers in Open Innovation. 2014.
Drafke, Michael. The Human Side of Organizations. Pearson Education Inc.2006.
Duangfai, Chanapa. Psychological Disorder and Narrative Order in Kazuo Ishiguro’s Novels. University of Birmingham, 2018.
Eagleton, T. Literary theory: An introduction.  Minnesota: U of Minnesota, 1996. 
Eliot, T.S. The Complete Prose of T.S. Eliot: The critical Edition. Gen. Ed. Ronald Schuchard. Baltomore,2014. 
Ellis, Eugenia Victoria. Lo Shu, Window to the World of the Wondrous: Bragdon, Lissitzky, Malevich. 
Ho, Aaron. Encyclopedia of Themes in Literature. Infobase Publishing. 
James, William. A Pluralistic Universe. London: Longman, Green,1908.
---. Essays in Radical Empiricism. London: Longman, Green, 1912. 
---. Pragmatism: A New Way for Old Ways of Thinking. London: Longman, Green,1908. 
 ---. Principles of Psychology. London: Macmilllan,1890.
---. Varieties of Religious Experience. London: Fontana,1902. 
Mohagheghe Neishabori, Safaneh & Ilkhani, Sara & Sokhanvar, Jalal. “Power Analysis from Foucault’s Viewpoint on the Remains of the Day by Kazuo Ishiguro”. Ketabe Mahe Adabiat, No 35, March 2010.
Newman, John Henry. The Idea of a University. Ed. Martin J. Svaglic. Notre Dame: U of Notre Dame P, 1982. Print. 
---------------------------. Fifteen Sermons Preached before the University of Oxford between A.D.1826 and 1843. Notre Dame: U of Notre Dame P, 1997. Print. 
Noorollahi, Mohammad Reza & Ahmadzadeh, Shide. “The Crux of Identity in Tony Morrison’s Beloved”.  Critical Language & Literary Studies. University of Shahid Beheshti, Iran. vol.5, no.8, 2011. 
Ria, Taketomi. Kazuo Ishiguro’s A Pale View of the Hills and Yasunari Kawabata’s The Sound of the Mountain.
Riepe, Dale. Zen and the Scientific Outlook. The university of Chicago Press. 31,1, Jan 1964, 71-74 
Rothfork, John. Zen Comedy in Postcolonial Literature: Kazuo Ishiguro’s “The Remains of the Day”. University of Manitoba, 1996.   
Scott, David. William James and Buddhism: American Pragmatism and the Orient. Http://www.ideallibrary.com, 2000.