Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)- استادیار

چکیده

هاوارد بارکر ازجمله نمایشنامه‌نویسان صاحب‌سبکِ معاصر انگلستان است که روش‌های اِعمال قدرت بر جامعة انگلستان را مورد انتقاد قرار می‌دهند. بارکر در نمایشنامه‌های دهة 70 و 80م. خود، افرادی را بازمی‌نمایاند که در شرایط انتقال قدرت قرار می‌گیرند و این تغییر برایشان فاجعه‌بار است. براین‌اساس، بارکر تئاترش را «تئاتر فاجعه» می‌نامد. شخصیت‌های نمایش‌های او با تغییر در شرایط سیاسی و اجتماعی هویت خود را بازتعریف و فردیت خود را بازیابی می‌نمایند. نمایشنامه پیروزیِ بارکر نیز اوضاع فاجعه‌بار دوران بازگشت سلطنت چارلز دوم را به صحنه می‌آورد. در این شرایط، قدرت فراگیر چارلز، مخالفان را به تبعیت از خود و یا نابودی سوق می‌دهد. به همین دلیل، آدم‌های نمایش ناگزیر به مقاومت در برابر این قدرت ویرانگر یا نابودی کامل هستند. این مقاومت با نظریه‌های میشل فوکو درباره «گستردگی هم‌زمان قدرت و مقاومت» و مفاهیم مربوط به «انقیاد» افراد و هویت‌یابی آنان قابل بررسی است؛ لذا فرضیه این نوشتار بر این پرسش قرار می‌گیرد که آیا راهکارهای افراد برای مقاومت در برابر قدرت و انقیاد ناشی از آن با نظریات فوکو همخوانی دارد؟ این پژوهش در نهایت نشان می‌دهد که نظریه‌پردازی‌های فوکو با رفتارها و جهت‌گیری‌های شخصیت‌های این نمایشنامه همخوانی دارد.

عنوان مقاله [English]

The Co-extensiveness of Power and Resistance: A Foucauldian Reading of Howard Barker’s Victory

نویسنده [English]

  • Jalal Farzaneh Dehkordi

-Imam Sadiq University-Faculty Member

چکیده [English]

Howard Barker’s theatre of catastrophe depicts subjects in violent crisis from which they can hardly escape. Such crises which generally happen in socio-political transformations of power enforce the subjects to subjectivise themselves. Accordingly, a socio-political crisis is seen in his Victory. The catastrophic transformation of power from Cromwell’s puritan administration to Charles II’s government compels the play’s characters to enter the process of self-fashioning. Such subjectivization of self can be analyzed by two Fouacauldian concepts about power: “co-extensiveness of power and resistance” and “assujettissement”. The researcher, then, tries to apply these theoretical frameworks to Victory. This study, at last, shows that the mentioned framework and the characters’ strategies of resistance in Victory are concordant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Barker
  • Victory
  • Resistance
  • subjectivization
  • theatre of catastrophe
  • Power
  1. Bibliography
  2. Angel-Perez, Elizabeth. “Facing Defacement: Barker and Levinas”. In Theatre of Catastrophe, eds. Gritzner and Rabey. London: Oberon (2006): 136-149.
  3. Barker, Howard. Collected Plays. New York: John Calder Publishers, 1990.
  4. Barker, Howard. The Arguments for a Theatre. Manchester: Manchester University Press, 1993.
  5. Butler, Judith. The Psychic Life of Power: Theories in Subjection. Stanford: Stanford University Press, 1977.
  6. Dreyfus, Hubert L. and Paul Rabino. Michel Foucault; Beyond Structuralism and Hermeneutics. Chicago: University of Chicago Press, 1992.
  7. Foucault, Michel. Essential Works I (Ethics: Subjectivity and Truth). New York: The New Press, 2000.
  8. ---------. Essential Works III (Power). New York: The Nw Press, 2000.
  9. ---------. Remarks on Marx. New York: Semiotext(e), 1981.
  10. ---------. Discipline and Punish, the Birth of Prison. New York: Vintage, 1977.
  11. ---------. Will to Knowledge (History of Sexuality Vol I). Trans. Robert Hurley. New
  12. York: Pantheon Books, 1976.
  13. Grant, Steve. “Barker’s Bite”. Plays and Players (Nov, 1975): 36-39.
  14. Hoy, David Couzens. Critical Resistance: From Poststructuralism to Post-Critique. London: The MIT Press, 2004.
  15. Kelly, Mark G. E. The Political Philosophy of Michel Foucault. New York: Routledge, 2009.
  16. Lamb, Charles. The Theatre of Howard Barker. London: Routledge, 2005.
  17. Megson, Chris. “Howard Barker and Theatre of Catasrophe”. In A Companion to Modern British and Irish Drama. ed. Mary Luckhurst. Plackwll publishing (2006): 488-498.
  18. Ed. Mary Luckhurst. Plackwll publishing, 2006.
  19. Pickett, Brent L. “Foucult and Politics of Resistance”. Polity 28.4 (Summer, 1996): 445-466.
  20. Rabey, David Ian. Howard Barker: Politics of Desire. New York: Palgrave, 1989.
  21. Zimmermann, Heiner. “Images of Death in Howard barker’s Theatre”. In Theatre of Catasrophe. Eds. Gritzner and Rabey, London: Oberon (2006): 211-230.