بازظهور ادبیات حرمسرایی در دوران پسا-ترور: پروفروش‌هایی با طرح جلد زنان برقع‌ زده

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه کاشان

چکیده

مقاله حاضر به­­بررسی ظهور مجدد ادبیات حرامسرایی در دوران پساترور و بازنمود آن در نوع ادبی جدید «پرفروش­های با طرح­جلد زنان برقع­زده» می­پردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد فمنیسم پسااستعماری و بهره­گیری از نظریات منتقدانی نظیر ویتلاک، باتلر و لویناس در­پی پاسخ به­این پرسش بنیادی است که چگونه پس از یازده سپتامبر گفتمان نئوامپریالیسمی در تقابل با جریان «تنوع فرهنگی» و تاکید آن بر شمول «دیگری» ظاهر می­شود و با­تمرکز بر وضعیت «زن شرقی»  دیگربار دوانگاره شرق/غرب را برجسته می­کند؟ بدین منظور نویسنده با­تمرکز بر کتاب میاده(2003) نوشتۀ جین سسون به­­­­بررسی گفتمان حاکم بر­غرب پساترور می­پردازد تا علل پیدایش تاریخی- فرهنگی و بازظهور ادبیات حرامسرایی را بررسی کند. چنین استدلال می­شود که اگرچه غرب با انتشار بی­سابقه این نوع آثار در دوران پساترور، دیگربار مدعی ایفای «مسولیت اخلاقی قوم سفید» نسبت به­­«زن شرقی» است، اما این گفتمان به­ظاهر اخلاقی معطوف به­غیر نه­­تنها به­­تغییر مفهوم «سوبژکتیویته» لیبرال منجر نشده، بلکه از تداوم گفتمان «هستی­شناسانه امپریالیسمی»--یا«تقدم خود بر دیگری»--و در نتیجه آغار موج جدیدی از استعمارگری در غرب حکایت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Veiled Bestsellers: The Re-emergence of Harem Literature in the post-Terror Era

نویسنده [English]

  • Zahra Taheri
University of Kashan
چکیده [English]

This article, through a post-colonial feministic approach and the deployment of ideas by Whitlock, J. Butler and Emanuel Levinas tries to focus on the re-emergence of “Harem literature” through the new genre of Veiled Best-sellers. To this end, it focuses on the Sasson’s Mayada: The Daughter of Iraq (2003) to discuss how such works have been abused to endorse neo-liberal policies and to justify the West’s attack on Afghanistan and Iraq; it, also, reveals how such works have been in line with the western policies of “war against terror.” It is argued that, despite the West’s attempt to attribute the popularity of such post- 9/11 works to the “white man’s burden” towards his “oriental sister” at that time, such “other-oriented” ethical discourse brings about no end to the liberal conception of subjectivity (as defined by modernist binary oppositions). On the other hand, it once more pushes the liberal humanism’s discourse of western racial supremacy and consequently justifies the neo-colonial wave in the West.

کلیدواژه‌ها [English]

  • post-colonial Feminism
  • Veiled Best-sellers
  • “the self/ the other
  • ” subjectivity
  • 9/11
  • third-world women