Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

توماس مان، نویسندۀ بزرگ آلمانی، پاره ای مضامین و موضوع­ها را طیّ دهه­ های متمادی، مکرّر در آثار داستانی گوناگون خود طرح کرده است، چندان که می­توان آن­ها را دغدغه­ های اصلی ذهن او دانست. یکی از مهم­ترین آن­ها تضاد هنر و زندگی یا تباین هستی هنرمند و حیات شهروندان عادی جامعه است. گمان نگارنده این است که زندگی شخصی و خاستگاه اجتماعی-طبقاتی توماس مان مهم­ترین انگیزۀ توجّه پایدار وی به این مسئله بوده است. او در خانواده­ای متولّد شد که نسل­ در نسل از طریق تجارت امرار معاش کرده بود. این­که وی به رغم آن پیشینه قدم در راه هنر گذاشت و درمقابل سنّت خانواده گرفت، یحتمل مهم­ترینِ عواملی بوده باشد که سبب شدند تا تقابل هنرمند و شهروند عادی در ذهن او شکل بگیرد و ماندگار گردد. در مقالۀ حاضر جنبه­ های گوناگون مسئلة هنر و زندگی در آثار توماس مان، با نگاهی به تریستان بررسی می­شوند. تحلیل این اثر علاوه بر تقابل دو قطب هنر و زندگی در اندیشۀ توماس مان هم تفوّق زندگی بر هنر در نگاه او را آشکار می­کند، هم ﻣﺆیّد انگیزۀ برخاسته از پیشینۀ شخصی و خانوادگی نویسنده در طرح مسئله است، و هم برخی از جنبه های فنّی کار او را می­شناسانَد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Conflict between Art and Life in the Works of Thomas Mann: A Discussion Based on the Analysis of Tristan

نویسنده [English]

  • Saeid Rezvani

Shahid Beheshti University

چکیده [English]

Thomas Mann has repeatedly introduced a series of themes in his fictional works over decades, so much so that they can be considered the main concerns of his intellectual career. One of the most important of these themes is the conflict between art and life or the conflict between the artist's life and the that of ordinary citizens. This article contends that Mann's personal life and social-class origin have been the principal motivation for his sustained attention to this issue. He was born to a bourgeois family which, for generations, had earned a living through trade. That he chose a career in writing, against his family tradition, was probably one of the most essential factors that formed in his mind the recurring idea of contradiction between the artists and ordinary citizens’ life. In this article, art and life in Thomas Mann's works are examined by looking at Tristan. Analysis of this work reveals the conflict between art and life as well as the supremacy of life over art in Thomas Mann's thought. The work also reveals the motivation triggered by the author's personal history in creating the themes. Moreover, Tristan demonstrates some of the technical aspects of Mann's writing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Thomas Mann – Repeated themes – Art – Life – Tristan
  1. رضوانی، سعید. «داستایفسکی، کافکا، و مسئلۀ گناه». نگاه نو 106 (تابستان 1394): ص 175–187.
  2. Baier, Christian. „Bürger/Künstler“. Thomas Mann. Handbuch. Leben – Werk – Wirkung. Hg. Andreas Blödorn und Friedhelm Marx. Stuttgart: Metzler, 2015. 285–287.
  3. Dittmann, Ulrich. Thomas Mann, Tristan: Erläuterungen und Dokumente. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 2007.
  4. Flügge, Manfred. Das Jahrhundert der Manns. 3. Auf. Berlin: Aufbau, 2015.
  5. Flügge, Manfred. Heinrich Mann: Eine Biographie. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 2006.
  6. Galor, Jehuda. „Wie man wird, was man ist: Zur Tristan-Novelle Thomas Manns“. Interpretationen. Thomas Mann. Romane und Erzählungen. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 2005. 47–67.
  7. Haack, Hans-Peter. Zweideutigkeit als System: Thomas Manns Forderung an die Kunst. URL: https://d-nb.info/999616021/34. (Abgerufen: 24.11.2017).
  8. Hamacher, Bernd. „Tristan“. Thomas Mann. Handbuch. Leben – Werk – Wirkung. Hg. Andreas Blödorn und Friedhelm Marx. Stuttgart: Metzler, 2015. 114–116.
  9. Kant, Immanuel. Kritik der reinen Vernunft. 12. Aufl. Hg. Wilhelm Weischedel. Bd. 1. Suhrkamp-Taschenbuch Wissenschaft 55. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1992.
  10. Kurzke, Hermann. „Biographische Skizze“. Thomas Mann. Handbuch. Leben – Werk – Wirkung. Hg. Andreas Blödorn und Friedhelm Marx. Stuttgart: Metzler, 2015. 1–6.
  11. Mann, Thomas. Betrachtungen eines Unpolitischen. Berlin: S. Fischer, 1918.
  12. Mann, Thomas. „Tonio Kröger“. Thomas Mann: Sämtliche Erzählungen. Frankfurt a. M.: S. Fischer, 1963. 213–266.
  13. Mann, Thomas. Tristan. Stuttgart: Philipp Reclam jun., 2000.
  14. Marck, Siegfried, Thomas Mann as a Thinker, Ethics, Vol. 67, No. 1 (Oct., 1956), pp. 53-57.
  15. Neumann, Michael. Thomas Mann: Romane. Klassiker-Lektüren 7. Berlin: Erich Schmidt, 2001.
  16. Poser, Hans. „Thomas Mann. Doktor Faustus“. Möglichkeiten des modernen deutschen Romans. 5. Aufl. Hg. Rolf Geissler. Frankfurt a. M.: Moritz Diesterweg, 1973. 5–44.
  17. Schröter, Klaus. Thomas Mann in Selbstzeugnissen und Bilddokumenten. 4. Aufl. Hg. Kurt Kusenberg. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt, 1967.
  18. Wißkirchen, Hans. „Tonio Kröger“. Thomas Mann. Handbuch. Leben – Werk – Wirkung. Hg. Andreas Blödorn und Friedhelm Marx. Stuttgart: Metzler, 2015. 111–114.
  19. Witte, Karsten, "Das ist echt! Eine Burleske!": Zur Tristan-Novelle von Thomas Mann, The German Quarterly, Vol. 41, No. 4 (Nov., 1968), pp. 660-672.