Critical Language and Literary Studies
تأثیرنقشه‌ی ذهنی بر یادگیری واژگان متون داستانی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارت‌های زبانی کودکان و نوجوانان ایرانی فرانسه‌آموز

سپیده کریمی حیدری؛ لیلا شوبیری؛ حمیدرضا شعیری؛ کریم حیاتی آشتیانی

دوره 20، شماره 31 ، بهمن 1402، ، صفحه 235-261

https://doi.org/10.48308/clls.2023.233607.1217

چکیده
  یادگیری و به خاطرسپاری واژگان از موضوعات مهم در حوزه‌ی آموزش زبان است. پس از فراز و فرودهایی که شیوه‌های آموزشی پشت سر گذاشته‌اند، امروزه ساده‌ و سودمند‌تر کردن یادگیری با استفاده از نقشه ذهنی به عنوان ابزاری مؤثر قلمداد می‌شود. در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه نقشه‌ی ذهنی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارت‌های ...  بیشتر

خوانش نشانه- معناشناختی کنش استعلایی

نعمت‌الله ایرانزاده؛ حمیدرضا شعیری؛ نصیراحمد آرین

دوره 18، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 13-36

https://doi.org/10.52547/clls.18.27.13

چکیده
  پژوهشِ حاضر، فرایندِ حرکت استعلایی سوژۀ بُوشی رمان سکه-ای که سلیمان یافت را با رویکرد نشانه- معناشناسی بُوشی ایرو تاراستی و شعیری بررسی می‌کند. از منظر نشانه- معناشناسی بُوشی، سوژه؛ کنشگری است که پیوسته در حال عبور و مرور میان دازاین و استعلا است. این حرکتِ سوژه تا زمانی ادامه دارد که او مجهز به فعل وجهی(مُدال) «دانستن» شود و با ...  بیشتر