علمی - پژوهشی
ساسان بالغی زاده؛ مریم مقیمی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان برداشت مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان ایرانی و نیز معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه می باشد.شرکت کنندگان این مطالعه را 490 نفر که شامل 95 نفر معلم مرد، 81 نفر معلم زن، 155 زبان آموز مرد و 159 زبان آموز زن می باشد تشکیل می دهند که از دو آموزشگاه زبان انگلیسی شکوه در ایران و برلیتز در ترکیه انتخاب ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان برداشت مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان ایرانی و نیز معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه می باشد.شرکت کنندگان این مطالعه را 490 نفر که شامل 95 نفر معلم مرد، 81 نفر معلم زن، 155 زبان آموز مرد و 159 زبان آموز زن می باشد تشکیل می دهند که از دو آموزشگاه زبان انگلیسی شکوه در ایران و برلیتز در ترکیه انتخاب شده اند. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز، از دو پرسشنامه "خودارزیابی نقش یادگیرندگان و معلمان" و "استقلال یادگیرنده: از نگاه معلمان" استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مورد استفاده قرار گرفته اند. بر اساس نتایج به دست آمده هیچ ارتباط معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان ایرانی از استقلال یادگیری وجود ندارد و نیز هیچ رابطه معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه از این مفهوم وجود ندارد. همچنین آزمون تی تست در خصوص مقایسه بین دیدگاه معلمان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که اختلاف معناداری بین آن دو نیز وجود ندارد. از سوی دیگر آزمون تی جهت مقایسه استقلال زبان آموزان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که بین ادراک زبان آموزان ایرانی و ترکیه ای از مفهوم استقلال یادگیری نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. این می تواند نشان دهنده شباهت فرهنگی و یا نزدیکی سیستم آموزشی بین دو کشور باشد .
علمی - پژوهشی
مهدی نظامی؛ فرید پروانه
چکیده
در دنیای پسانوگرا موارد ساختگی بسیاری می توان یافت که باعث شکل گیری ذهنیتها می شوند تا مفاهیمی را با مقاصد تعصبی نهادینه نمایند. رمان های پیکان زمان(1991) و کشتزارهای لندن (1989) اثر مارتین امیس لایه های تفسیری بسیاری از جمله مطالعات تاریخی دارند که می توان مطالعات علمی را از آنها حاصل نمود. بنا بر نظرکثیری از منتقدین از جمله تامس مالن 3 ...
بیشتر
در دنیای پسانوگرا موارد ساختگی بسیاری می توان یافت که باعث شکل گیری ذهنیتها می شوند تا مفاهیمی را با مقاصد تعصبی نهادینه نمایند. رمان های پیکان زمان(1991) و کشتزارهای لندن (1989) اثر مارتین امیس لایه های تفسیری بسیاری از جمله مطالعات تاریخی دارند که می توان مطالعات علمی را از آنها حاصل نمود. بنا بر نظرکثیری از منتقدین از جمله تامس مالن 3 و ویل سلف 4، مارتین امیس ادیبی متعهد است که با حدود نیم قرن وقف نمودن عمرش در حوزه ی ادبیات، روح زمانه اش تلقی می شود. روند زندگی شخصیت های داستان در نهایت پس از طی نمودن چرخه ی اجتماعی، فرهنگی و تاریخی بنا بر نظریه های فیلسوفانی از جمله ژان فرانسوا لیوتار5 و میشل فوکو6 آفرینش می گردد یا به حالت نخستین خود باز می گردد و بازآفرینی صورت می گیرد. مبحث پاکسازی یا " انیلینگ "7 روشی در علم فلزکاری یا متالورژی می باشد که از آن می توان برای درک بهتر جنبه های تفسیری برای همانندانگاری رمان بهره برد. همنوایی یا "رزونانس" 8 بر اساس نظریه پردازان علوم اجتماعی از جمله لی منگ 9 در دنیای امروزی و عصر ارتباطات بیشتر از گذشته رخ می دهد. این پژوهش، چگونگی تاریخ در دو رمان برگزیده ی مارتین امیس را بررسی می نماید که آیا تاریخ از منظر این نویسنده پویا است یا ایستا و چنانچه پویاست چگونه این امر صورت می گیرد. روند هنجار سازی 10 با موارد تاریخی همنوا می گردد تا آنها را نقض یا تقویت نماید.
علمی - پژوهشی
حجت گودرزی؛ زهرا جان نثاری لادانی
چکیده
پژوهش حاضر به خوانشِ موردیِ شعر «هنر شاعری»، اثرآرچیبالد مکلیش، در پرتو نظریات دلوز-گتاری و هایدگر در باب معناآفرینی میپردازد. معناآفرینی در حوزۀ معنای دلوز و گتاری برخلاف روند مألوف معنایابی عقل متعارف، اسکیزوفرن، انقلابی، و هنرمندانه است؛ انقلابی به معنای ادبیات اقلیتی و هنرمندانه به معنای شاعرانه. شاعرانگی معنا در ...
بیشتر
پژوهش حاضر به خوانشِ موردیِ شعر «هنر شاعری»، اثرآرچیبالد مکلیش، در پرتو نظریات دلوز-گتاری و هایدگر در باب معناآفرینی میپردازد. معناآفرینی در حوزۀ معنای دلوز و گتاری برخلاف روند مألوف معنایابی عقل متعارف، اسکیزوفرن، انقلابی، و هنرمندانه است؛ انقلابی به معنای ادبیات اقلیتی و هنرمندانه به معنای شاعرانه. شاعرانگی معنا در شعر، به مثابۀ رویدادی همانند رویداداندیشی شعر در فلسفۀ هنر هایدگر، به سکوت برگزار میشود. روزۀ سکوت شعر، آفریدگاه معناهای مکرر و متفاوتی است که در شدنها و شدتهای پی در پی بدنِ بدونِ اندام بروز مییابند. بدین شیوه شعر، معنا و حقیقت را چون رویدادی خلاف عادت و شأنی از شئونات هستی در کار مینشاند. از این رو رویدادگونگی شعر با معنابخشیاش مصادف میشود. طرفه آنکه آرچیبالد مکلیش در شعر «هنر شاعری» (“Ars Poetica”) هستندگی و در-جهان-بودن شعر را با چیدمان پارادایمهای سکوت، سکون و بیواژگی بر معناآفرینی مألوف بنا مینهد. بدین طریق، شعر معنای متعارف را برنمیتابد زیرا دغدغۀ معناهای رویدادگون متفاوت و اشتدادی را به مثابۀ در-جهان-بودن دارد. این مقاله بر آن است تا فرایند معناآفرینی را در شعر نامبرده با تکیه بر یک چارچوب ترکیبی از فلسفه دلوز-گتاری و هایدگر بررسی کند و همزمان به شیوهای توصیفی، یک خوانش نزدیک از شعر مکلیش به دست دهد.
علمی - پژوهشی
عارف دانیالی
چکیده
هدف مقالۀ حاضر فهم رمان در تقابل با واقعگراییِ روانشناختی است. مطالعۀ موردیِ این پژوهش، رمان بیگانه اثرِ آلبر کامو است: چگونه این اثر، یک رمانِ ضد روانشناختی است؟ در این مقاله، دریافت کوندرا از رمان و روانشناسی مفروض گرفته شده است. رمانهای روانشناختی بر ضرورت علّیتِ روانی متکی است: پیوند زدنِ امور پراکنده به یکدیگر یا مرتبط ...
بیشتر
هدف مقالۀ حاضر فهم رمان در تقابل با واقعگراییِ روانشناختی است. مطالعۀ موردیِ این پژوهش، رمان بیگانه اثرِ آلبر کامو است: چگونه این اثر، یک رمانِ ضد روانشناختی است؟ در این مقاله، دریافت کوندرا از رمان و روانشناسی مفروض گرفته شده است. رمانهای روانشناختی بر ضرورت علّیتِ روانی متکی است: پیوند زدنِ امور پراکنده به یکدیگر یا مرتبط ساختنِ امور نامرتبط. انسجامِ پیرنگ بدون پذیرش چنین علیّتی ناممکن است. برعکس، رمان بیگانه بر امور «خارج از موضوع» و «بیرون از قانون» متمرکز است: مورسو بیگانه است چون از نظام آهنین پیرنگ تبعیت نمیکند. با ظهور اگزیستانسیالیسم، رمان هم از حیث «شکل» و هم «محتوا» دچار تحول بنیادین شدند. کامو به عنوان فیلسوف اگزیستانسیالیست، بجای تحلیل شخصیت بر تحلیل موقعیت وجودی تأکید میکند. آنجا که روانشناسی به دنبالِ وضوح و تمایز است، رمانِ کامو از ابهام و توجیهناپذیریِ واقعیت میگوید، در برابرِ پیوستگی از گسست، در برابرِ ثباتِ هویت از سیالیت و تفاوت مینویسد. رمان، قلمرو رخدادهای پیشبینی ناپذیر است؛ جایی که به تعبیر کامو «امر بیمعنا/ پوچ» زندگی را به پیش میراند. روانشناسی،اما، به دنبال کشف معنا و انگیزههای عقلانی در پسِ امورِ تصادفی است. اگر روانشناسی مدعی توصیف واقعیت است، کامو هرگونه واقعگرایی را ناممکن میداند. افزون بر کاکرد سیاسی، یکی از پیامدهای عدمِ تقلیلِ رمان به روانشناسی در حوزۀ نقد ادبی، امتناع از ارجاع متن به عناصر برونمتنی همچون زندگینامۀ مؤلف است. مسأله روشن است: رمان آنچه گفتنش لازم بوده، گفته است. نیازی به دانستنی بیش از آن نیست.
علمی - پژوهشی
Moslem Zolfagharkhani؛ محمودرضا قربان صباغ
چکیده
پژوهش حاضر برآن است تا بهبررسی بلاغت در شعروادب فارسی و انگلیسی، نحوۀ طبقهبندی صنایع ادبی توسط بلاغتنویسان معاصر در این دو زبان، و نیز بهبررسی تطبیقی براعت استهلال و استمداد و تبلور آنها در شاهنامۀ ابوالقاسم فردوسی و بهشت گمشدۀ جان میلتون بپردازد. برایاینمنظور، برخی از کتب بلاغیِ معاصرین فارسی و انگلیسی مورد نقد ...
بیشتر
پژوهش حاضر برآن است تا بهبررسی بلاغت در شعروادب فارسی و انگلیسی، نحوۀ طبقهبندی صنایع ادبی توسط بلاغتنویسان معاصر در این دو زبان، و نیز بهبررسی تطبیقی براعت استهلال و استمداد و تبلور آنها در شاهنامۀ ابوالقاسم فردوسی و بهشت گمشدۀ جان میلتون بپردازد. برایاینمنظور، برخی از کتب بلاغیِ معاصرین فارسی و انگلیسی مورد نقد و درخلالِآن آرایههای ادبیِ نزدیکی همچون براعت استهلال، استمداد ، آینهداری ، تمهیدمقدّمه ، و التفات مورد مداقّه قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که صنایع ادبی فارسی و انگلیسی همیشه منطبق برهم نیستند و این عدم انطباق به ماهیّت زبان و متن ادبی و تکثّر شیوۀ بیان نزد شاعران و نویسندگان این دو ادبیات بر میگردد. همچنین نارسایی و گنگ بودن معادلها و توصیف و مسامحهای که فرهنگنویسان در تبیین صنایع ادبی داشتهاند بر ابهام مساله افزوده است. علاوهبراین، اعمال سلیقه در تعاریف و تفاسیر صنایع ازسوی بلاغتشناسان انگلیسی و فارسی منجر به ناهماهنگیهایی در کتب بلاغیِ هر یک از این زبانها گشته است. شیوۀ بهکارگرفتهشده در این پژوهش توصیفی-کتابخانهای است؛ نیز با رویکردی تحلیلی تلاش شده است تا دو اثر حماسی مورد بررسی قرار گیرند. همچنین با بهرهگیری از مکتب آمریکایی در نقد تطبیقی و فارغ از تاثیروتاثّر مستقیمِ آثار ادبی از یکدیگر، براعت استهلال و استمداد در شاهنامۀ فردوسی و بهشت گمشدۀ میلتون مورد نقدوبررسی قرار گرفته است تا بتوان زوایای مختلف این آرایههای ادبی و نقش دیگر صنایع نزدیک و مرتبط با آن در شعروادب فارسی و انگلیسی روشن گردد.
علمی - پژوهشی
لیلا شوبیری
چکیده
حافظه نقش بسزایی در یادگیری ما انسانها ایفا میکند. یادگیری یک زبان خارجی همچون زبان فرانسه همواره با چالشهای متفاوتی از جمله فائق آمدن بر مشکلات دستوریِ زبانآموزان روبروست. با توجه به اینکه تمرینات دستوری از لحاظ کارکردی میتوانند نقش مهمی در یادگیری دستورزبان یک زبان خارجی ایفا کنند در این تحقیق هدف ما جستجوی رابطهی میان ...
بیشتر
حافظه نقش بسزایی در یادگیری ما انسانها ایفا میکند. یادگیری یک زبان خارجی همچون زبان فرانسه همواره با چالشهای متفاوتی از جمله فائق آمدن بر مشکلات دستوریِ زبانآموزان روبروست. با توجه به اینکه تمرینات دستوری از لحاظ کارکردی میتوانند نقش مهمی در یادگیری دستورزبان یک زبان خارجی ایفا کنند در این تحقیق هدف ما جستجوی رابطهی میان حافظه و انواع تمرینات دستوری است. به عبارت دیگر در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخی برای این مساله هستیم که دادهها و اطلاعات زبانی چگونه در مغز و حافظه بشر ذخیره و طبقه بندی میشوند؟ چه تفاوتی میان دانش دستوری و مهارت دستوری وجود دارد و چگونه استادان زبان فرانسه میتوانند دانش و یا دادههای ذهنی مربوط به دستور زبان را از طریق تمرینات دستوری به مهارت دستوری تبدیل کنند؟ با استفاده از یک پرسشنامه به طرح سوال در مورد دانش استادان در زمینه مسائل روانشناختی زبان از جمله حافظه و ارتباط آن با تمرینات دستوری پرداختیم. روش تحقیق در این پژوهش بصورت تحلیلی و ارائهی آمار توصیفی است. نتایج این پژوهش به روشنی مبین این امر است که استادان زبان فرانسه آگاهی کافی از مسائل روانشناختی زبان و نقش موثری که این دانش در مهارت تدریس آنها در انتخاب انواع تمرینات دستوری ایفا میکند ندارند. همچنین نتایج این پژوهش در مورد انواع تمرینات دستوری نشان میدهد که تمرینات مفهومی و تمریناتی که با تولیدات متنی و گفتاری و نوشتاریِ شخصی زبانآموزان سر و کار دارند و همینطور تمرینات کارمحور که بصورت گروهی انجام میشوند بیشترین نقش را در توسعه حافظه رویهای (که مستقیماً با کسب مهارتهای زبانی در ارتباط است) دارند.
علمی - پژوهشی
زهرا طاهری
چکیده
مقالۀ حاضر به بررسی ساختارهای (پسا)سراسربینی و ارتباط آن با پدیدۀ مهاجرت در عصر حاضر میپردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات فرهنگی و بهرهگیری از نظریات منتقدانی نظیر فوکو و لیون و تمرکز بر موضوعاتی نظیر کمپ، پارادایم تفکیک و جامعۀ «نظارتی» و «کنترلی» درپی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه فرار اقلیت مهاجر ...
بیشتر
مقالۀ حاضر به بررسی ساختارهای (پسا)سراسربینی و ارتباط آن با پدیدۀ مهاجرت در عصر حاضر میپردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات فرهنگی و بهرهگیری از نظریات منتقدانی نظیر فوکو و لیون و تمرکز بر موضوعاتی نظیر کمپ، پارادایم تفکیک و جامعۀ «نظارتی» و «کنترلی» درپی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه فرار اقلیت مهاجر به غرب جهت رهایی از انواع ساختارهای نظارتی اجتماع (community) خود به تجربۀ ساختارهای نظارتی شدیدتری در غرب منجر شده است؟ بدین منظور کتاب فرار به غرب (2017) نوشتۀ محسن حمید، نویسندۀ معاصر پاکستانی بررسی میشود تا با تمرکز بر ساختارهای نظارتی نوین به چگونگی نقش آنها در شکلگیری «بردگی جغرافیایی»، « نژادپرستی بدون نژاد» و «حیات برهنه» در عصر حاضر بپردازد. با وجود این امر چنین استدلال میشود که درهم شکسته شدن مرزهای جغرافیایی و فرهنگی-- علیرغم تلاش خشونتآمیز غرب در حفظ یکپارچگی فرهنگی خود در قالب کمپ و ساختارهای پساسراسربین—میتواند نوع متفاوتی از حس تعلق را رقم زند که به جای آنکه بر «ریشه» و خاک استوار باشد مبتنی بر نوعی سیالیت است که قادر است هر فضایی را به «خانه» تبدیل کند و در نتیجه نوعی «دگرجایی» را به جای ویرانشهر برای اقلیت مهاجر رقم زند.
علمی - پژوهشی
نجمه قابلی
چکیده
هدف مقاله حاضر تحلیل و بررسی مرزهای در هم تنیده ی خود در رمان ظهور نوشته ی مارگارت اتوود در سال 1972 می باشد. اتوود در این رمان کشمکش درونی قهرمان داستان و نقش های جنسیتی و تبعیض علیه زنان را به تصویر میکشد. راوی که در حیرانی رها شده در طول سفری نمادین در جستجوی خویشتن راستین خود به دنبال گذشته می گردد و رمان نشان میدهد که گسیختگی و شخصیت ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر تحلیل و بررسی مرزهای در هم تنیده ی خود در رمان ظهور نوشته ی مارگارت اتوود در سال 1972 می باشد. اتوود در این رمان کشمکش درونی قهرمان داستان و نقش های جنسیتی و تبعیض علیه زنان را به تصویر میکشد. راوی که در حیرانی رها شده در طول سفری نمادین در جستجوی خویشتن راستین خود به دنبال گذشته می گردد و رمان نشان میدهد که گسیختگی و شخصیت دوگانه همانند خودانگاره و ادراک هویت از کودکی اغاز می شود. همچنین تلاش برای جستجوی هویت و بقای خود در یک جامعه ی پسامدرن بازنمایی شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین مرزهای ذهنی روانشناختی و معنوی خود در این جامعه می باشد. همچنین این تحقیق رویکردی فمینیستی و روایت نگارانه به روشهایی دارد که راوی برای برساختن و حفظ مرزهای خود به کار برده است که در پایان رمان منجر به خودآگاهی قهرمان داستان می شود. این روشها شامل رجوع به احساسات , جستجوی حمایت از دیگران، تعمق در گذشته و نیز بهره بردن از تغییر زمان روایت در تناسب با تحولات درونی راوی می باشد. همچنین ما مرزهای خود را به سه گروه ذهنیت مونث، هویت های دروغین و ایدئولوژی و طبیعت تقسیم کرده ایم. اتوود انقیاد طبیعت و زنان را در فرهنگ غربی در جریان سفری به گذشته و قلمرو از یاد رفته ی روان قهرمان داستان به تصویر میکشد و ان را با مناطق دور افتاده ی کانادا مقایسه میکند و همچنین از راهکارهای روایی برای تجسم درون مایه ی رمان بهره میبرد.
علمی - پژوهشی
فرزاد کله جویی
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی مفهوم فردیت در رمان لندنیهای غریب اثر سم سلوون میپردازد. برای این منظور، شخصیتهای کلیدی این رمان که اغلب سیاه پوستان مهاجر هستند، از منظر خویشتن، ذهن، و جسم بررسی خواهند شد. بحث اصلی این مقاله بر ریشه یابی رفتار سردرگم و اغلب ناکارآمد شخصیتهای سیاه پوست داستان استوار است. با در نظر گرفتن این نکته، ریشه ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی مفهوم فردیت در رمان لندنیهای غریب اثر سم سلوون میپردازد. برای این منظور، شخصیتهای کلیدی این رمان که اغلب سیاه پوستان مهاجر هستند، از منظر خویشتن، ذهن، و جسم بررسی خواهند شد. بحث اصلی این مقاله بر ریشه یابی رفتار سردرگم و اغلب ناکارآمد شخصیتهای سیاه پوست داستان استوار است. با در نظر گرفتن این نکته، ریشه های بروز تحقیر نفس و خویشتن دوتکه در سیاه پوستان این رمان با ترکیب مفهوم درونیشدن تحقیر فرانتس فانون و ماخولیای فروید به بحث گذاشته میشود. برای نیل به این هدف، این تحقیق بر ذهن ناهشیار مردان سیاه پوست تمرکز میکند تا علل تجربه ناموفقشان از زندگی در کلانشهر سفید لندن را آشکار سازد. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان گفت شخصیتپردازیهای سلوون کمک چندانی به اهداف استعمارستیزانه او نمیکند و تا حد زیادی در تضاد با ویژگیهای بارز ضداستعماری رمان او قرار میگیرد.
علمی - پژوهشی
احسانه اسحاقی؛ رضا نجف زاده
چکیده
پاول ویریلیو بر این باور است که شخصیت فروپاشیده انسان ناشی از آثار مدرنیته و بیگانگی انسان از خود و جهان پیرامون می باشد. ویریلیو جدایی متاثر از این عوامل در بستر تاریخی انسان را از طریق نمایش تاریخ و روح انسانی فروپاشیده نشان داده است. این مقاله، این مضمون را در دو بستر مورد بحث و بررسی قرار می دهد، دو گفتمان که به نظر متفاوت، اما در ...
بیشتر
پاول ویریلیو بر این باور است که شخصیت فروپاشیده انسان ناشی از آثار مدرنیته و بیگانگی انسان از خود و جهان پیرامون می باشد. ویریلیو جدایی متاثر از این عوامل در بستر تاریخی انسان را از طریق نمایش تاریخ و روح انسانی فروپاشیده نشان داده است. این مقاله، این مضمون را در دو بستر مورد بحث و بررسی قرار می دهد، دو گفتمان که به نظر متفاوت، اما در حقیقت در هم تنیده اند: گفتمان فرانگر بر اساس نظریات میشل فوکو و گفتمان سرعت بر اساس نظریات ویریلیو. این تلاش در جهت بررسی ارتباط میان شکل گیری شخصیت و شکل گیری گفتمانهاست، که هر دوی آنها نیز بخشی از دستاوردهای مدرنیسم به شمار می روند. ویریلیو تاثیرات منفی پیشرفت تکنولوژی بر زندگی انسان بعنوان یک سایبرگ را به زیبایی ترسیم کرده و گفتمان قدرت را با ترکیب دو گفتمان مذکوربخصوص در حوزه بین الملل و جنگ قدرتهای بزرگ توصیف نموده است.
علمی - پژوهشی
معین مرادی؛ امیرعلی نجومیان
چکیده
ریموند چندلر در رمانهای خواب گران، بدرود، محبوبم و خداحافظی طولانی با خلق فضاهای دوگانه و متناقض، سعی دارد بازنمایی مرسوم ازمنطقه کالیفرنیای جنوبی را به چالش کشد. رمانهای چندلر با استفاده ازهمنشینی عناصر ناهمگن، گونهای خاص از ژانر نوار میانه قرن بیستمی را به تصویر میکشند که در آن، فضاسازیهای ادبی در تنشی معرفتشناسانه، ...
بیشتر
ریموند چندلر در رمانهای خواب گران، بدرود، محبوبم و خداحافظی طولانی با خلق فضاهای دوگانه و متناقض، سعی دارد بازنمایی مرسوم ازمنطقه کالیفرنیای جنوبی را به چالش کشد. رمانهای چندلر با استفاده ازهمنشینی عناصر ناهمگن، گونهای خاص از ژانر نوار میانه قرن بیستمی را به تصویر میکشند که در آن، فضاسازیهای ادبی در تنشی معرفتشناسانه، به سمت توصیفات هتروتوپیک پیشمیروند. پژوهش حاضر برآن است تا با استفاده از مفهوم هتروتوپیا و تئوری توصیف گفتمان فوکویی موسوم به دیرینهشناسی دانش به تحلیل و بررسی فضاسازی ادبی در رمانهای چندلر بپردازد. میشل فوکو هتروتوپیاها (دیگرفضا) را مکانهایی معرفی میکند که گفتمان غالب اطراف خود را بازتاب داده ولی درعینحال با شرایط موجود به ستیز برمیخیزند. فضاهای داستانی فوق، ضمن آنکه همچون هتروتوپیاها تضاد و دیگربودهگی را بازتاب میدهند، قادرند تا تئوری ناتمام فوکو را هم غنیتر کنند. درانتها، این مقاله، دیگرفضاهای ادبی تولیدشده توسط داستانهای چندلر را هتروتوپیاهای نوار نامیده، و نتیجه میگیرد که فضاهای چندلری به دنبال القای حس تعلیق و بیفرجامی در توصیفات مکانی خود هستند.
مقاله علمی پژوهشی
موسی نوشی کوچک سرایی؛ صالح رحیمی؛ فاطمه رحیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است. روش پژوهش، روش شبهآزمایشی و طرح آن به صورت پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. ابتدا دانش ارتباطات بینافرهنگی گروه آزمایش وکنترل بهوسیله پیشآزمون سنجیده شد سپس گروه آزمایش تحت آموزش جدید قرار گرفتند، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است. روش پژوهش، روش شبهآزمایشی و طرح آن به صورت پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. ابتدا دانش ارتباطات بینافرهنگی گروه آزمایش وکنترل بهوسیله پیشآزمون سنجیده شد سپس گروه آزمایش تحت آموزش جدید قرار گرفتند، سپس پسآزمون اجرا شد. در این پژوهش، پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه دانش ارتباطات بینافرهنگی است. جامعه پژوهش، دانشجویان ترم اول رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399 است که زبان انگلیسی را بهعنوان زبان خارجی میآموختند. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس دو گروه 11 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) به-عنوان نمونه انتخاب گردید. یکی از پژوهشگران در طی 9 جلسه 30 دقیقهای از طریق تصاویر به زبانآموزان آموزش داد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. با توجه به میانگین نمرات گروه آزمایش که در پسآمون افزایش داشته است و با توجه به نتایج تحلیل کوواریانس که نشان از معناداری تفاوت نمرات دارد، میتوان گفت که با استفاده از روش توصیف تصاویر دیجیتال، میزان دانش ارتباطات بینافرهنگی و مؤلفههای آن در زبانآموزان افزایش یافته است، درنتیجه با استفاده از روش توصیف تصاویر دیجیتال، میتوان دانش ارتباطات بینافرهنگی را آموزش داد.