مقاله علمی پژوهشی
سودابه باشی زاده
چکیده
موضوع مقاله حاضر تاثیر حافظ بر فدریکو گارسیا لورکا یکی از بزرگترین شعرای اسپانیایی است. این پژوهش ابتدا در گذر مختصری از معرفی این دو شاعر خواننده را با چارچوب فکری و سبک ادبی لورکا آشنا میسازد و چگونگی آشنایی او را با حافظ از طریق ترجمههایی که از دیوان در اسپانیا انجام شده، نشان می دهد. در بخش دیگری از مقاله برای اثبات تاثیرحافظ ...
بیشتر
موضوع مقاله حاضر تاثیر حافظ بر فدریکو گارسیا لورکا یکی از بزرگترین شعرای اسپانیایی است. این پژوهش ابتدا در گذر مختصری از معرفی این دو شاعر خواننده را با چارچوب فکری و سبک ادبی لورکا آشنا میسازد و چگونگی آشنایی او را با حافظ از طریق ترجمههایی که از دیوان در اسپانیا انجام شده، نشان می دهد. در بخش دیگری از مقاله برای اثبات تاثیرحافظ بر لورکا گفته هایی از خود شاعر و دوستان نزدیک او نقل قول میشوند؛ و در آخر با تطبیق نمونههایی از اشعار این دو شاعر میزان تاثیر لورکا از حافظ مورد ارزیابی قرار میگیرد. تاثیر پذیری لورکا از حافظ نه تنها از طریق کاربرد مضامین، آرایههای ادبی و مهارت در بازی های فوقالعاده ظریف و گاه ناپیدای با کلمات می باشد، بلکه همچنین این تاثیردرچارچوب فکری او نیز به چشم میخورد. بررسی این مقاله نشان میدهد این شاعر اسپانیایی برای خلق برخی از آثار خود بخصوص "دیوان تاماریت" از حافظ الهام گرفته، از عناصر"دیوان حافظ" بهره جسته و به تقلید از اواشعار این کتاب را در قالب غزل و قصیده سروده وعنوان کتابش را دیوان نام نهاده است.
مقاله علمی پژوهشی
کاوه بهرامی سبحانی
چکیده
یکی از دلایل اصلی بروز خطا در ساخت بند موصولی از سوی زبان آموزان فارسی زبان که مشغول یادگیری زبان آلمانی هستند، استفاده از ضمیر موصولی برای ساخت بند موصولی در زبان آلمانی عنوان می شود که با هسته بند موصولی به لحاظ جنس دستوری و شمار مطابقه دارد. در مقابل، زبان فارسی تنها از حرف ربط «که» برای ساخت بند موصولی بهره می برد که با هسته ...
بیشتر
یکی از دلایل اصلی بروز خطا در ساخت بند موصولی از سوی زبان آموزان فارسی زبان که مشغول یادگیری زبان آلمانی هستند، استفاده از ضمیر موصولی برای ساخت بند موصولی در زبان آلمانی عنوان می شود که با هسته بند موصولی به لحاظ جنس دستوری و شمار مطابقه دارد. در مقابل، زبان فارسی تنها از حرف ربط «که» برای ساخت بند موصولی بهره می برد که با هسته بند موصولی ارتباط نحوی یا معنایی ندارد. از سوی دیگر، راهبردهایی که برای ساخت بند موصولی در هر دو زبان مورد استفاده قرار می گیرند نیز کاملا متفاوت اند. بر اساس فرضیه پژوهش حاضر، به نظر می رسد که بیشترین خطاها در ساخت بند موصولی در زبان آلمانی در دو بخش رخ می دهند: از یک سو، با انتخاب نادرست ضمیر موصولی از سوی زبان آموزان روبرو هستیم. علت این امر می تواند در عدم استفاده از ضمیر موصولی در زبان فارسی نهفته باشد. و از سوی دیگر، خطای دیگری که انتظار آن می رود، انتخاب راهبرد نامرتبط برای ساخت بند موصولی است. با بررسی نوع خطاها در بندهای موصولی در پیکره پژوهش حاضر مشاهده کردیم که از 191 خطا 145 خطا در ارتباط مستقیم با فرضیه پژوهش قرار گرفت. به عبارت دیگر، بیشترین تعداد از خطاهای موجود در ساخت بند موصولی، به دلیل استفاده دو زبان فارسی و آلمانی از راهبردهای رده شناختی متفاوت است. علاوه بر این موارد، در این پژوهش انواع دیگری از خطاها که با راهبردهای رده شناختی ساخت بند موصولی مرتبط نیستند را نیز تعیین کردیم.
مقاله علمی پژوهشی
مهدی جاویدشاد؛ مرتضی جعفری؛ نوید مقصود
چکیده
اوّلین نمایشنامهی پینتر باعنوان اتاق حاوی شخصیّتپردازی منحصربهفرد پینتر است که قابلیّت تحلیل از منظرهای مختلف را دارد. آنچه بر صحنه میآید، معلولهایی بدون ذکر علّتها است که به منتقد امکان خوانشهای متعدد را میدهد. درحالیکه این نمایشنامهی نسبتاً کوتاه از منظرهای هستیشناسی، اقتصاد و تنازع طبقاتی، فمنیسم و ...
بیشتر
اوّلین نمایشنامهی پینتر باعنوان اتاق حاوی شخصیّتپردازی منحصربهفرد پینتر است که قابلیّت تحلیل از منظرهای مختلف را دارد. آنچه بر صحنه میآید، معلولهایی بدون ذکر علّتها است که به منتقد امکان خوانشهای متعدد را میدهد. درحالیکه این نمایشنامهی نسبتاً کوتاه از منظرهای هستیشناسی، اقتصاد و تنازع طبقاتی، فمنیسم و روانکاوی فرویدی مورد بررسی قرار گرفته است، بهکارگیری مراحل رشد شخصیّت، مراحلی که بزرگسالی را دربر میگیرد، در خوانش آن مغفول واقع شده است. مقالهی پیشرو نظریهی رشد اریک اریکسون را بهعنوان مبنای نظری اتّخاذ میکند تا ازطریق گفتگوها و انگیزههای شخصیّت اصلی داستان، خلأهای شخصیّتی او را بررسی نماید و به علّتهای پنهان اعمال او دست یابد. برخلاف نظریهی رشد فروید که دوران کودکی را دربر میگیرد، نظریهی روانی-اجتماعی اریکسون از دوران کودکی تا اواخر بزرگسالی را شامل میشود و امکان بررسی دورهی بزرگسالی شخصیّت شصتسالهی اتاق را فراهم میسازد. ازآنجاکه در نظریهی اریکسون، لازمهی ورود به هر مرحله از رشد، عبور موفّق از مراحل قبلی است، تحقیق پیشرو چرایی اضطرابهای شخصیّت داستان در دورهی بزرگسالی را در ناتوانیهای او در گذر از مراحل مختلف رشد جستجو میکند. بدین منظور، کیفیّتهای اعتماد، مراقبت، صمیمیّت و هویّت که مشخّصههای برخی از مراحل اریکسون است، در تحلیل شخصیّت داستان بهکار گرفته میشود.
مقاله علمی پژوهشی
کاوه خدام باشی امامی؛ حسین پیرنجم الدین
چکیده
با ظهور جدیدترین مرحله سرمایه داری یا به گفته فرانکو بیفو براردی، عصر "نشانه-سرمایه داری"، شاهد تغییرات زیادی در بستر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع بوده ایم. مقاله حاضر تلاش می کند در چنین بستری و با تکیه بر نظریات براردی برخی از عناصر موضوعی و ساختاری رمان های دیوید فاستر والاس را به عنوان یکی از شاخص ترین نویسندگان پسا پست مدرن آمریکایی ...
بیشتر
با ظهور جدیدترین مرحله سرمایه داری یا به گفته فرانکو بیفو براردی، عصر "نشانه-سرمایه داری"، شاهد تغییرات زیادی در بستر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع بوده ایم. مقاله حاضر تلاش می کند در چنین بستری و با تکیه بر نظریات براردی برخی از عناصر موضوعی و ساختاری رمان های دیوید فاستر والاس را به عنوان یکی از شاخص ترین نویسندگان پسا پست مدرن آمریکایی مورد بررسی قرار دهد. این امر با تحلیل امکان و ماهیت مشارکت اجتماعی رمان پسا پست مدرن و با در نظر گرفتن تاثیرساختار نشانه-سرمایه داری بر صحنه ادبی معاصر انجام می شود. نوع روایت، طرح داستان و شخصیت پردازی این رمانها با برانگیختن واکنش احساسی و نیزمشارکت و تعامل خوانندگان، کوششی برای به چالش کشیدن و نقد سیستم سرمایه داری معاصر به شمار می رود. از طریق احیای واقع گرایی و استفاده گسترده از جزئیات توصیفی جهان عینی در داستان، والاس واقعیت جهان کنونی را به خواننده یاداور شده و از او میخواهد فعالانه در تفکیک و حذف اطلاعات نامربوط، سهیم باشد. این امر به نوبه خود تلاشی است برای بازگرداندن هویت و احساس داشتن فردیت مستقل به خواننده که توسط ساختار نشانه سرمایه داری از بین رفته است. سرانجام، با محول کردن نقشی فعال به خواننده، والاس به عنوان نویسندهای پسا پست مدرن تلاش می کند تا به هدف خود برای بازگرداندن نوعی کارکرد اجتماعی و سیاسی به داستان تحقق بخشد.
علمی - پژوهشی
فهیمه خلیلی تیلمی؛ جلال سخنور
چکیده
ویلیام شکسپیر، نویسنده رنسانس، متاثر ازکتاب مقدس، روابط انگلستان و اسلام از قرون وسطی-صلیبی تا رنسانس، وآشنا با زبان لاتین، با مناقشات متعدد مذهبی، گفتمان جدید اسلامی را درتراژدی هملت آغاز می کند که برپایه قرآن کریم می باشد. در این گفتمان مذهبی، معرفت انسان دررنسانس، مخلوق خدای پاک و منزه، بر مبنای رذیلت و فضیلت نفس است. بنابراین، ...
بیشتر
ویلیام شکسپیر، نویسنده رنسانس، متاثر ازکتاب مقدس، روابط انگلستان و اسلام از قرون وسطی-صلیبی تا رنسانس، وآشنا با زبان لاتین، با مناقشات متعدد مذهبی، گفتمان جدید اسلامی را درتراژدی هملت آغاز می کند که برپایه قرآن کریم می باشد. در این گفتمان مذهبی، معرفت انسان دررنسانس، مخلوق خدای پاک و منزه، بر مبنای رذیلت و فضیلت نفس است. بنابراین، کسب فضیلت و تزکیه نفس دردنیا و پس از مرگ، وبازآفرینی انسانی خوب برای برخی از انسان ها وجود داردکه نمایانگرتحول وحرکت نفس است. دراین رویکرد متافیزیکی، بر پایه علم فیزیک، ارتباط بین ماده و صورت همانند ارتباط ذاتی نفس و بدن است که نفس، جوهر و صورت جسم، دارای حرکت و تحول است وعلاوه بر حیات بخشی، ماهیت جسم متغیر را می سازد و همیشه به همان جسم تعلق دارد که این امر، هیلومورفیزم، مبنای نظریات اسلامی حرکت جوهری، معاد جسمانی، واصل علیت است. نظریه هیلومورفیزم ارسطووآراء اسلامی ملاصدرا درخصوص این گفتمان مذهبی مورد بررسی قرار می گیرند. حاصل این تحقیق بازآفرینی چهره محمد(ص) و رفع اتهامات غربیان به ایشان در بین بسیاری از نتایج دیگر می باشد.
مقاله علمی پژوهشی
شکوه رشوند سمیاری؛ مجید قربانی
چکیده
هدف از این پژوهش اعتبار سنجی پرسشنامه جدید ۴ عاملی سیستم خود انگیزشی زبان دوم بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر یادگیری زبان انگلیسی بوده است. در این تحقیق از طرح پیمایشی به شیوه ی الگوی معادلات ساختاری از نوع تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. تعداد ۵۹۹ نفر (۳۰۸ نفر دانشجوی خانم و ۲۹۱ نفر دانشجوی آقا) در سطح پیش متوسطه و رده سنی ۲۵-۱۸سال ...
بیشتر
هدف از این پژوهش اعتبار سنجی پرسشنامه جدید ۴ عاملی سیستم خود انگیزشی زبان دوم بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر یادگیری زبان انگلیسی بوده است. در این تحقیق از طرح پیمایشی به شیوه ی الگوی معادلات ساختاری از نوع تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. تعداد ۵۹۹ نفر (۳۰۸ نفر دانشجوی خانم و ۲۹۱ نفر دانشجوی آقا) در سطح پیش متوسطه و رده سنی ۲۵-۱۸سال که در دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران شرق در رشته های مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل می باشند، در این پژوهش شرکت کردند. از آنجائیکه هدف از این تحقیق اعتبار سنجی پرسشنامه انگیزه بود، پرسشنامه جدید و بازنگری شده ۴ عاملی سیستم خود انگیزشی زبان دوم مربوط به تیموری (۲۰۱۷) و پاپی و همکاران (۲۰۱۹) بر اساس نظریه خود ناهمسانی هیگینز (۱۹۸۷) به شرکت کنندگان داده شد. برای تحلیل داده ها، ابتدا از نرم افزار آماری اس پی اس اس و در مرحله ی بعد از نرم افزار آماری آموس استفاده شد. تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از الگوی معادلات ساختاری جهت اعتبار سنجی پرسشنامه فوق (شامل ۴ مولفه) استفاده گردید. نتایج نشان داد که پرسشنامه جدید۴ عاملی سیستم خود انگیزشی زبان دوم قابل قبول بوده و از برازش نسبتا مناسبی برخوردار است. پایایی و روایی مدل نیز رضایتبخش بود. در حقیقت پرسشنامه ۴ عاملی فوق برازش مناسبی را نشان داد. کاربرد آموزشی و پیشنهاداتی بمنظور تحقیقات آتی نیز ارائه گردید.
مقاله علمی پژوهشی
امیر ریاحی نوری؛ علی سلامی
چکیده
مقالهی حاضر با خوانشی انتقادی از رمان «مرد درحال سقوط» اثر دان دلیلو به واکاوی نقش هنرمند در ارائهی مقاومت سیاسی در برابر روایت وحشت برآمده از رسانههای گروهی پس از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر میپردازد. اسلوب و رویکرد ادبی این مقاله بر پایهی نظریات نظریهپرداز شهیر معاصر ژان بودریار است. پرسشهایی که پژوهش پیشرو ...
بیشتر
مقالهی حاضر با خوانشی انتقادی از رمان «مرد درحال سقوط» اثر دان دلیلو به واکاوی نقش هنرمند در ارائهی مقاومت سیاسی در برابر روایت وحشت برآمده از رسانههای گروهی پس از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر میپردازد. اسلوب و رویکرد ادبی این مقاله بر پایهی نظریات نظریهپرداز شهیر معاصر ژان بودریار است. پرسشهایی که پژوهش پیشرو مطرح میسازد این است که چگونه رسانههای گروهی رویکردی تروریستی در جوامع برآمده از نظام سرمایهداری ایفا مینمایند و آیا هنرمند قادر به ارائهی مقاومت سیاسی و ضد روایت در برابر روایت وحشت برآمده از حوادث تروریستی یازدهم سپتامبر میباشد. بر این اساس، اجراهای نمایشی هنرمند به واسطهی هدف دادن ناخودآگاه جمعی سیاسی مخاطبان و بازنمایی آنچه در روز یازدهم سپتامبر اتفاق افتاد و همچنین برجستهسازی تصویر سانسور شدهی قربانیان آن روز به ارائه ضد روایت در برابر روایت سرکوبگر و گزینشی رسانههای جمعی میپردازد. علاوه بر آن، هنرمند با آشکار ساختن و پررنگ کردن جراحت مشترک شهروندان آمریکایی و با روبهرو کردن آنها با خاطرهی جراحت یاد شده به بهبود آن کمک مینماید.
مقاله علمی پژوهشی
امیرحسین زنجانبر؛ نعیمه عامری فلیحی
چکیده
«درخت بخشنده» کتابی تصویری از سیلورستاین، نویسندۀ آمریکایی داستانهای کودک، است. این کتاب به بسیاری از زبانها ترجمه شده و مورد خوانش و تفاسیر متعددی نیز قرار گرفته است. با توجه به کثرت ترجمههای فارسی و خوانشهای گوناگون مفسرانِ آن، اثر مذکور برای موضوع ترجمهشناسیِ این مقاله اختیار شده است. پژوهش پیشِرو با روش تحلیلیـ ...
بیشتر
«درخت بخشنده» کتابی تصویری از سیلورستاین، نویسندۀ آمریکایی داستانهای کودک، است. این کتاب به بسیاری از زبانها ترجمه شده و مورد خوانش و تفاسیر متعددی نیز قرار گرفته است. با توجه به کثرت ترجمههای فارسی و خوانشهای گوناگون مفسرانِ آن، اثر مذکور برای موضوع ترجمهشناسیِ این مقاله اختیار شده است. پژوهش پیشِرو با روش تحلیلیـ توصیفی در پی پاسخ به چگونگی برهمکنش سازههای غیرکلامی (تصاویر، ریزنقشها، صفحهبندی، تایپوگرافی و رنگ فونت) در ترجمههای فارسی اثر مذکور است. سازههای پیرازبانی (سبک، لحن و امثالهم) و پیرامتنها (طرح جلد، عنوان و امثالهم)، اگرچه میتوانند سازههایی غیرکلامی به شمار آیند، در دامنۀ این پژوهش قرار ندارند. اسکات و نیکولایوا کتابهای تصویری کودک را مورد واکاوی قرار دادهاند و انواع برهمکنش متن و تصویر را به پنج دسته تقسیم کردهاند. این مقاله دستهبندی پنجگانۀ اسکاتـ نیکولایوا را نهتنها برای سازۀ غیرکلامیِ تصویر؛ بلکه برای برهمکنش تمام سازههای غیرکلامی دیگر نیز کارآمد میداند. از همین رو نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که اولا، عناصر غیرکلامی به پنج روش (تقارنی، تکمیلی، توسیعی، ترکیبی و تناقضی) با یکدیگر (و با متن) ایجاد برهمکنش میکنند؛ ثانیا، ترجمه لزوماً نسبتبه برهمکنشهای غیرکلامیِ متنِ زباناصلی وفادار نمیماند. فاصلۀ فرهنگی متن زباناصلی و متنِ ترجمهشده و نیز جایگاه برجستۀ تصویر، صفحهبندی، تایپوگرافی در صنعت نشر کتاب کودک ضرورت این پژوهش را ایجاب مینماید.
مقاله علمی پژوهشی
هدا شب رنگ
چکیده
کلید واژه های هژمونی و ضد هژمونی را نخستین بار آنتونیو گرامشی مطرح نمود تا نحوه ی کارکرد اعمال قدرت نرم توسط سیستم حاکم را تشریح کند. در تعریف گرامشی، هژمونی به گفتمان هایی اطلاق می شود که در آنها ارزش های سیستم حاکم گنجانده شده و به شکل نرم خواستار کسب رضایت آحاد جامعه است. در مقابل، ضد هژمونی به معنای گفتمان های متضادی است که در مقابل ...
بیشتر
کلید واژه های هژمونی و ضد هژمونی را نخستین بار آنتونیو گرامشی مطرح نمود تا نحوه ی کارکرد اعمال قدرت نرم توسط سیستم حاکم را تشریح کند. در تعریف گرامشی، هژمونی به گفتمان هایی اطلاق می شود که در آنها ارزش های سیستم حاکم گنجانده شده و به شکل نرم خواستار کسب رضایت آحاد جامعه است. در مقابل، ضد هژمونی به معنای گفتمان های متضادی است که در مقابل گفتمان های هژمونیک می ایستد و آرمان های افراد خارج از دایره قدرت را بیان می کند. رمان خم رودخانه اثر نایپال درحالیکه به بازتاب هژمونی غالب در دوران استعمار و پسااستعمار می پردازد، همزمان از طریق شخصیت اصلی داستان به افشاگری ارزش های حاکم و نهایتا تولید ضد هژمونی مشغول است. با این پیش فرض، پژوهش پیش رو به خوانش این رمان بر اساس مفاهیم هژمونی و ضد هژمونی می پردازد. بر اساس تئوری جامعه شناسی آلتوسری، سیستم های حاکم در اعمال ایدئولوژی خود در ساختن شهروندان مطیع و منعطف، به دو روش ابزار های ایدئولوژیک حکومتی (آی اس اِی) و ابزار های سرکوبگر حکومتی (آر اس اِی) متوسل می شوند. استدلال پژوهش پیش رو بر این است که یکی از مهمترین اهداف آثار پسااستعماری، افشاگری کارکردهای سرکوب و ایدئولوژیک در دوران استعماری و پسااستعماری است تا آثار برجا مانده از فرهنگ استعمار را بزداید و مخاطبان را نسبت به این کارکرد ها آگاه سازد. نوآوری پژوهش حاضر در خوانشی متفاوت است که به صورت ساختاری نشان می دهد که چگونه آثار پسااستعماری می توانند به افشای ساز و کار های استعماری بپردازند و به مقابله ای فرهنگی تبدیل شوند.
علمی - پژوهشی
علیرضا فرح بخش
چکیده
مقالة حاضر بر آن است که اصطلاح نوآورانة «درونمتنیت» را معرفی و ویژگیهای شاخص آن را در رمان ابر اطلس اثر دیوید میچل بررسی کند. واژة روایتشناختیِ درونمتنیت از اصول حاکم بر وحدت ارگانیک و چارچوبهای نظری مرتبط با بینامتنیت تأثیر گرفته است. پرسشهای اصلی این پژوهش عبارتاند از: درونمتنیت چیست و مؤلفههای منحصر بهفرد ...
بیشتر
مقالة حاضر بر آن است که اصطلاح نوآورانة «درونمتنیت» را معرفی و ویژگیهای شاخص آن را در رمان ابر اطلس اثر دیوید میچل بررسی کند. واژة روایتشناختیِ درونمتنیت از اصول حاکم بر وحدت ارگانیک و چارچوبهای نظری مرتبط با بینامتنیت تأثیر گرفته است. پرسشهای اصلی این پژوهش عبارتاند از: درونمتنیت چیست و مؤلفههای منحصر بهفرد آن چه هستند؟ چه عناصر ساختاری و معنایی سبب میشوند که جنبههای شاخص درونمتنیت در بافت رواییِ رمان ابر اطلس مصداق داشته باشند؟ این عناصر چه نقشی را ایفا میکنند؟ مفاهیمی مانند روایتهای ارگانیک، خودارجاعی، خودتلمیحی، فراخوانی و پژواک درونی، همحضوریِ درونروایتی، همسانسازی و قرینهسازی نقشی کلیدی در مباحث ارائه شده در جستار حاضر دارند. این مقاله نشان میدهد که رویدادها و شخصیتها مدام در روایتهای ششگانه رمان تکرار میشوند و شبکهای از اشارات و ارجاعاتِ درونی را بهوجود میآورند، بهگونهای که هر روایت بازتابی از روایتی دیگر در خودِ رمان میشود. از سوی دیگر، همانگونهسازی و بازآیی مستمرِ نقشمایههایی چون تناسخ، سلطهطلبی، حقیقتجویی، مرگ و نمادها و مضامین مرتبط با آنها در تمامی روایتها، درونمتنیتی از معناهایی خودارجاع را پدید میآورند که در هر گفتگوی درونروایتیِ جدید، ضمن تحکیم همبستگیهای درونی، عمیقتر و گستردهتر میشوند.
مقاله علمی پژوهشی
مریم معین خرازی؛ دکتر کیهان بهمنی
چکیده
رویکرد انتقادی غذامحور یک حوزهی جدید است که توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف داشته است. اهمیت فرهنگی جایگاه غذا و موارد مربوط به آن در متون ادبی معمولاً با موضوعاتی چون جنسیت، طبقه اجتماعی و نژاد مرتبط است. این پژوهش، تلاش دارد تا رابطهی بین غذا و هویت را در رمان ختمی ارغوانی (2003) اثر چیماماندا انگزی آدیچی با استفاده از ...
بیشتر
رویکرد انتقادی غذامحور یک حوزهی جدید است که توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف داشته است. اهمیت فرهنگی جایگاه غذا و موارد مربوط به آن در متون ادبی معمولاً با موضوعاتی چون جنسیت، طبقه اجتماعی و نژاد مرتبط است. این پژوهش، تلاش دارد تا رابطهی بین غذا و هویت را در رمان ختمی ارغوانی (2003) اثر چیماماندا انگزی آدیچی با استفاده از نظرات جامعه شناسی پییر بوردیو به ویژه در کتاب تمایز (1984) بررسی نماید. بوردیو با استفاده از کلیدواژههای خود همچون عادتواره، انواع سرمایه، و میدان توضیح میدهد که چرا و چگونه افرادی با جایگاه اجتماعی مشابه دارای سلایق، سبک زندگی و اعمال مشابهی هستند. عمل فرد تحت تاثیر رابطه بین عادت واره، میدان، و سایر انواع سرمایه از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، و نمادین شکل میگیرد. بنابراین، نوع تغذیه و طرز غذا خوردن در بین اقشار مختلف جامعه نمایانگر عقاید، ارزشها، موضعگیریها، و موقعیت اجتماعی افراد است. بوردیو در مطالعات خود، سلیقههای مختلف و تفاوتهایی که در حوزهی مصرف در طبقههای مختلف جامعه دیده میشود را بررسی میکند و الگوی مصرف طبقهی کارگر و ضعیف جامعه را سلیقهی ناشی از جبر و الگوی مصرف طبقههای متوسط و بالای جامعه را سلیقهی ناشی از تجمل مینامد. در این مقاله نشان داده میشود که چگونه این نویسندهی برجسته نیجریهای با ارائهی تصاویرغذا و آشپزی، نوع سلیقه، منطق عمل و هویت فرهنگی افراد را از منظر موقعیت اجتماعیشان نشان میدهد.
علمی - پژوهشی
مهدی نظامی؛ فرید پروانه
چکیده
تحلیل طیف در مورد بررسی آثار فرهنگی به جا مانده از گذشته، بسامد و پسماند از وقایع تاریخی است که به وسیله ی آن آفرینش ذهنیت های جدید صورت می گیرد. تحلیل طیف همانند تحلیل گفتمان میشل فوکو باعث تجسم و عینیت بخشی وقایع گذشته می گردد که با تحلیل ذهنیت های فردی و اجتماعی حاصل می شود. ژان فرانسوا لیوتار نیز با مطرح نمودن شرایط پسانوگرا بر این ...
بیشتر
تحلیل طیف در مورد بررسی آثار فرهنگی به جا مانده از گذشته، بسامد و پسماند از وقایع تاریخی است که به وسیله ی آن آفرینش ذهنیت های جدید صورت می گیرد. تحلیل طیف همانند تحلیل گفتمان میشل فوکو باعث تجسم و عینیت بخشی وقایع گذشته می گردد که با تحلیل ذهنیت های فردی و اجتماعی حاصل می شود. ژان فرانسوا لیوتار نیز با مطرح نمودن شرایط پسانوگرا بر این موضوع فرهنگی صحه می گذارد. بسامد، دامنه ، تلفیق ، اعوجاج ، و اختلال ، از موارد مهم در تحلیل طیف هستند. رمان های وی (1963) و اعلام قطعه 49 (1966) اثر تامس پینچن منتشرکننده ی طیف های وسیع تاریخی هستند که تحلیل وسیعی از تاریخ را در بر دارند. هوفله و کوپنفلز 14 بیان می دارند که پسماند تاریخی در رمان به مثابه محرکی برای تولید سطوح جدیدی از فرهنگ داستانی است. ژان بپتیست ژوزف فوریه (1830-1768) فیزیکدان فرانسوی دریافت که امواج با دوره تناوب را می توان با معادلات ریاضی تفکیک نمود به طوری که هر موج تناوبی مجموعه ای بی نهایت از ترکیب امواج با دامنه، بسامد و تقدم و تاخر است. تامس راگلز پینچن (-1937) نویسنده ای آمریکایی و خبرنگار گریز است. بنا بر نظر منتقدینی نظیر کوچ فقط در رمانهای پینچن شخصیت های روانی منطبق بر اصول ریاضی می توان یافت که نسبت موج عاری از اختلال به موج مختل شده را بررسی نمود. این پژوهش به بررسی نسبت خلوص موج ذهنیتی حاکم بر دو رمان برگزیده ی پینچن می پردازد.