نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی- تهران شرق
2 دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شرق
چکیده
در این تحقیق تعداد ۳۶۶ نفر (۱۴۸ خانم و ۲۱۸ آقا) که در دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران شرق مشغول به تحصیل می باشند، شرکت کردند. آزمون استعداد یابی لاما از شرکت کنندگان اخذ گردید و میزان یادگیری ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان بر اساس نمرات پایان ترم آنها بررسی شد. برای تحلیل داده ها، ابتدا از اس پی اس اس و در مرحله ی بعد از نرم افزار آماری آموس استفاده شد. ابتدا مدل های اندازه گیری بمنظور بررسی تأثیر متغیرهای مستقل تحقیق (مولفه های استعداد و عامل جنسیت) بر متغیرهای وابسته (نمرات پایان ترم ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان) به تفکیک ترسیم گردید. در مرحله ی آخر بمنظور بررسی مشترک و هم زمان هر دو متغیر مستقل، مدل ساختاری رسم گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه های استعداد و نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. در حالیکه جنسیت شرکت کنندگان در آزمون ارتباط معنا داری با سازه ی استعداد و موفقیت تحصیلی آنها نداشت. تحلیل معادلات الگوی ساختاری از نوع تحلیل عاملی تأییدی نشان داد از بین مؤلفه های سازه ی استعداد، ارتباط بین نشانه ها و اصوات بیشترین تأثیر و حافظه ی آوایی کمترین تاثیر را بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان داشته است. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مولفه های سازه ی استعداد بر یادگیری ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان تأثیر می گذارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
تاثیر سازه ی استعداد با نقش تعدیل گر جنسیت بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان
نویسندگان [English]
- shokouh Rashvand Semiyari 1
- مجید قربانی 2
1 IAU East Tehran Branch
2 IAU East Tehran Branch
چکیده [English]
در این تحقیق تعداد ۳۶۶ نفر (۱۴۸ خانم و ۲۱۸ آقا) که در دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران شرق مشغول به تحصیل می باشند، شرکت کردند. آزمون استعداد یابی لاما از شرکت کنندگان اخذ گردید و میزان یادگیری ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان بر اساس نمرات پایان ترم آنها بررسی شد. برای تحلیل داده ها، ابتدا از اس پی اس اس و در مرحله ی بعد از نرم افزار آماری آموس استفاده شد. ابتدا مدل های اندازه گیری بمنظور بررسی تأثیر متغیرهای مستقل تحقیق (مولفه های استعداد و عامل جنسیت) بر متغیرهای وابسته (نمرات پایان ترم ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان) به تفکیک ترسیم گردید. در مرحله ی آخر بمنظور بررسی مشترک و هم زمان هر دو متغیر مستقل، مدل ساختاری رسم گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین مولفه های استعداد و نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد. در حالیکه جنسیت شرکت کنندگان در آزمون ارتباط معنا داری با سازه ی استعداد و موفقیت تحصیلی آنها نداشت. تحلیل معادلات الگوی ساختاری از نوع تحلیل عاملی تأییدی نشان داد از بین مؤلفه های سازه ی استعداد، ارتباط بین نشانه ها و اصوات بیشترین تأثیر و حافظه ی آوایی کمترین تاثیر را بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان داشته است. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مولفه های سازه ی استعداد بر یادگیری ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان تأثیر می گذارند.
کلیدواژهها [English]
- واژگان و درک مطلب
- دانشجویان
- Becker, G. S. 1964. Human Capital. New York: Columbia University Press.
- Brown, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A.
- Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models, 136-162.
- Carroll, J.B., & Sapon, S. (1959). Modern language aptitude test: Form A. NY:
- Psychological Corporation.
- Carroll, J.B. (1981). Twenty-five years of research in foreign language aptitude. In K. Diller
- (Ed.), Individual differences and universals in language learning aptitude, MA: Newbury
- House.
- DeKeyser, R. (2000). The robustness of critical period effects in second language acquisition.
- SSLA, 22, 499 â533.
- Dörnyei, Z. (2006). Individual differences in second language acquisition. AILA Review, 19,
- -68.
- Eagly, A. H., & Chrvala, C. (1986). Sex Differences in Conformity: Status and Gender-role
- Interpretations. Psychology of Women Quarterly, 10, 938â958.
- Eccles, J. S., Lord, S. E., Roeser, R. W., Barber, B. L., & Jozefowicz, D. M. (1997). The
- association of school transitions in early adolescence with developmental trajectories through
- high school. In J. Schulenberg & J. Maggs & K. Hurrelmann (Eds.), Health risks and
- devleopmental transitions during adolescence. New York: Cambridge Univeristy Press.
- Ellis, R. (1986). Understanding second language acquisition. Oxford: Oxford University Press.
- Gardner, R. C., & Lambert, W. E. (1960). Motivational variables in second language acquisition.
- Canadian Journal of Psychology, 13, 266-272.
- Goodman, J. F., Freed, B. & McManus, W. J. (1990). Determining exemptions from foreign
- language requirements: Use of the Modern Language Aptitude Test. Contemporary
- Educational Psychology, 15, 131-141.
- Granena, G. (2013). Reexamining the robustness of aptitude in second language acquisition. In
- G. Granena and M. Long (Eds.), Sensitive periods, language aptitude, and ultimate L2
- attainment. Amsterdam:Benjamins Publishing Company.
- Granena, G. (2014). Language Aptitude and Long-term Achievement in Early Childhood L2
- Learners. Applied Linguistics, 35 (4), 483-503.
- Grigorenko, E.L., Sternberg, R.J., & Ehrman, M.E. (2000). A theory based approach to the
- measurement of foreign language learning ability: The Canal-F theory and test. The Modern
- Language Journal, 84, 390â405
- Hair, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least
- Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). 2nd. Eds. SAGE Publishing.
- Halpern, D. F. (2000). Sex differences in cognitive abilities (3rd ed.). Erlbaum, Mahwah, NJ.
- Harley, B. and Hart, D. (1997). Language aptitude and second language proficiency in
- classroom learners of different starting ages. Retrieved January, 2015, from Scribd online
- library web site: http://www.scribd.com/doc/64316802/Harley- Hart-1997#scribd.
- Hu, L., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis:
- Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1â55.
- Jacobs, J. E., Lanza, S., Osgood, D. W., Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Changes in
- children's self-competence and values: Gender and domain differences across grades one
- through twelve. Child Development, 73 (2), 509-527.
- Kashy, D.A., Donnellan, M. B., Ackerman, R. A., & Russell, D. W. (2009). Reporting and
- interpreting research in PSPB: Practices, principles, and pragmatics. Personality and Social
- Psychology Bulletin, 35, 1131-1142.
- Kassab, S., Abu-Hijleh, M., Al-Shboul, Q., & Hamdy, H. (2005). Gender-related differences in
- learning in student-led PBL tutorials. Education for Health, 18 (2), 72-82.
- Keith, T. Z. (2015). Multiple Regression and Beyond. An Introduction to Multiple Regression & Structural Equation Modeling. 2nd. Eds. NY and London: Routledge.
- Khine, M.S. (2013). Application of structural equation modeling in educational research and
- practice. The Netherlands: Sense Publishers.
- Kiss, C. & Nikolov, M. (2005). Developing, Piloting and Validating an Instrument to Measure
- Young Learnersâ Aptitude. Language Learning, 55 (1), 99-150.
- Iji, CO., Emiakwu, SO., & Utubaku, RU. (2015). Effect of problem based learning on senior
- secondary school studentsâ achievement in trigonometry in Northern education zone of Cross
- River State, Nigeria. Journal of Mathematics, 11(1), 16-25.
- Meara, P., Milton, J., & Lorenzo-Dus, N. (2003). Swansea language aptitude tests (LAT) v.2.0.
- Swansea, UK: Lognostics.
- Meara, P.M. (2005). Llama Language Aptitude Tests. Swansea: Lognostics.
- Mössle, T., Kleimann, M.,Rehbein, F., & Pfeiffer, C. (2010). âMedia Use and School
- Achievement: Boys at Risk?â British Journal of Developmental Psychology, 28, 699â725.
- Olaoye, O., & Adu, EO. (2015). Problem-based learning strategies and gender as determinant of grade 9 studentsâ academic achievement in Algebra. International Journal of Education Science,
- (3), 485-492.
- Pimsleur, P. (1966). Language aptitude battery and manual, Form S. NY: Harcourt.
- Ranta, L. (2002). The role of learnersâ language analytic ability in the communicative classroom.
- In P. Robinson (Ed.), Individual differences and instructed language learning, 159â180.
- Safar, A. & Kormos, J. (2008). Revisiting problems with foreign language aptitude. IRAL, 46
- (2), 113-136.
- Salisbury, J., & Jackson, D. (1996). Challenging Macho Values: Practical Ways of Working with
- Adolescent Boys. London: Falmer Press.
- Sarstedt, M. & Mooi, E. (2014). A Concise Guide to Market Research. Berlin:
- Springer.
- Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2010). A beginners guide to structural equation
- modeling (3rd ed.). Hoboken: Taylor and Francis.
- Skehan, P. (1998). A cognitive approach to learning language. Oxford: OUP.
- Sparks, R., Javorsky, J. & Ganschow, L. (2005). Should the Modern Language Aptitude test be
- used to determine course substitutions for and waivers of the foreign language requirement?
- Foreign Language Annals, 38, 201-210.
- Suarez, M. (2010). Language Aptitude in Young Learners: the elementary modern language
- aptitude test in Spanish and Catalan, PhD, University of Barcelona (unpublished).
- Widaman, K.F. (2010). Multitrait-multimethod analysis. In G. R. Hancock & R.O. Mueller
- (Eds.), The reviewerâs guide to quantitative methods in the social sciences, 299-314. New
- York: Routledge.