علمی - پژوهشی
زهرا طاهری
چکیده
مقاله حاضر بهبررسی ظهور مجدد ادبیات حرامسرایی در دوران پساترور و بازنمود آن در نوع ادبی جدید «پرفروشهای با طرحجلد زنان برقعزده» میپردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد فمنیسم پسااستعماری و بهرهگیری از نظریات منتقدانی نظیر ویتلاک، باتلر و لویناس درپی پاسخ بهاین پرسش بنیادی است که چگونه پس از یازده سپتامبر ...
بیشتر
مقاله حاضر بهبررسی ظهور مجدد ادبیات حرامسرایی در دوران پساترور و بازنمود آن در نوع ادبی جدید «پرفروشهای با طرحجلد زنان برقعزده» میپردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد فمنیسم پسااستعماری و بهرهگیری از نظریات منتقدانی نظیر ویتلاک، باتلر و لویناس درپی پاسخ بهاین پرسش بنیادی است که چگونه پس از یازده سپتامبر گفتمان نئوامپریالیسمی در تقابل با جریان «تنوع فرهنگی» و تاکید آن بر شمول «دیگری» ظاهر میشود و باتمرکز بر وضعیت «زن شرقی» دیگربار دوانگاره شرق/غرب را برجسته میکند؟ بدین منظور نویسنده باتمرکز بر کتاب میاده(2003) نوشتۀ جین سسون بهبررسی گفتمان حاکم برغرب پساترور میپردازد تا علل پیدایش تاریخی- فرهنگی و بازظهور ادبیات حرامسرایی را بررسی کند. چنین استدلال میشود که اگرچه غرب با انتشار بیسابقه این نوع آثار در دوران پساترور، دیگربار مدعی ایفای «مسولیت اخلاقی قوم سفید» نسبت به«زن شرقی» است، اما این گفتمان بهظاهر اخلاقی معطوف بهغیر نهتنها بهتغییر مفهوم «سوبژکتیویته» لیبرال منجر نشده، بلکه از تداوم گفتمان «هستیشناسانه امپریالیسمی»--یا«تقدم خود بر دیگری»--و در نتیجه آغار موج جدیدی از استعمارگری در غرب حکایت دارد.
علمی - پژوهشی
حسین محسنی؛ کیان سهیل
چکیده
گونه ادبی سایبرپانک یکی از متاخرترین گونههای داستاننویسی علمی-تخیلی است که در آن شخصیتها در فضاهای شهری قرار میگیرند که غرق در پیشرفتهای سایبرنتیکی و رایانهای آیندهنگر هستند. مطالعه حاضر بر آن است که به پاسخی برای این پرسش برسد: در شرایطی که ارزشها و تصاویر سطحی تنها نمودهای بارز در دنیای سایبرپانک است، تعریف و شناخت ...
بیشتر
گونه ادبی سایبرپانک یکی از متاخرترین گونههای داستاننویسی علمی-تخیلی است که در آن شخصیتها در فضاهای شهری قرار میگیرند که غرق در پیشرفتهای سایبرنتیکی و رایانهای آیندهنگر هستند. مطالعه حاضر بر آن است که به پاسخی برای این پرسش برسد: در شرایطی که ارزشها و تصاویر سطحی تنها نمودهای بارز در دنیای سایبرپانک است، تعریف و شناخت شهروند دنیای سایبرپانک از هویت چگونه شکل خواهد گرفت؟ با یاری جستن از نظریات گارفیلد بنجامین و ویلیام هینی، دو منتقد بهنام در زمینه فرهنگ سایبر و هویتهای سایبرگ و پساانسانی، مطالعه بر این گمان است که تعریف شهروند دنیای سایبرپانک از خود تعریفی ازهمگسیخته و غیرجوهری است. هر شهروند میتواند برای خود چندین تعریف داشته باشد که به همه آنها به طور همزمان تعلق و عدم تعلق دارد. تمامی تعاریف شهروند سایبرپانکی حول پوچی هویتی وی شکل گرفته و از این رو، او بین آنها سیال است و میتواند هر کدام از آنها را در برههای از زمان انتخاب کند. این خصوصیات، به گمان مطالعه، شهروندان را به سوژههایی پساانسانی و سایبرگی تبدیل میکنند.
علمی - پژوهشی
بینظیر محمدعلیزاده سامانی؛ محمدرضا هاشمی؛ مسعود خوشسلیقه
چکیده
آهنگها نقش مهمی را در محصولات دیداریشنیداری همچون پویانماییهای موسیقیایی ایفا میکنند. با وجود اینکه در سالهای اخیر، ترجمه دیداریشنیداری در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است اما تاکنون تحقیقات اندکی در زمینه موسیقی و ترجمه انجام شده است؛ از اینرو به پژوهشهای بیشتری در این حوزه نیاز است. در همین راستا در این پژوهش ...
بیشتر
آهنگها نقش مهمی را در محصولات دیداریشنیداری همچون پویانماییهای موسیقیایی ایفا میکنند. با وجود اینکه در سالهای اخیر، ترجمه دیداریشنیداری در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است اما تاکنون تحقیقات اندکی در زمینه موسیقی و ترجمه انجام شده است؛ از اینرو به پژوهشهای بیشتری در این حوزه نیاز است. در همین راستا در این پژوهش به بررسی شیوههای ترجمه و آوازش ترانه و آهنگها در یازده نمونه پویانمایی دوبله شده به فارسی پرداخته شده است. این موضوع تاکنون بهطور دقیق و با پیکره گسترده در ایران مورد بررسی قرار نگرفته است. در این مطالعه برای بررسی آوازش آهنگها از مدل ترکیبی ترجمه آهنگ فرانزون (2008) و لو (2003، 2005، 2008) شامل مؤلفههایی مانند موسیقی پیشزمینه، تطابق نوایی، تطابق شعری، تطابق معنایی-بازخوردی، معنا، طبیعی بودن و همگامی لب استفاده شد. نتایج نشان داد که بیش از نیمی از آهنگها در پویانماییهای دوبله شده به فارسی ترجمه نشده بودند و آهنگها به زبان انگلیسی به بینندگان ارائه شده و در سایر موارد، آهنگها متناسب با موسیقی پیشزمینه ترجمه شده بودند. این امر نشان میدهد که ثابت ماندن موسیقی مبدأ در اولویت بوده است. لایههای آوازش از جمله تطابق نوایی، شعری و بازخوردی- معنایی با وجود موسیقی پیشزمینه و محدودیتهای همگامی لب در دوبله حفظ و در مواردی بازآفرینی شده بودند.
علمی - پژوهشی
علی کریمی فیروزجایی؛ محمدرضا احمدخانی؛ ناهید عباسی
چکیده
داستانها نشان دهنده بنیادهای فکری و فرهنگی هر جامعه هستند و کشف عناصر زیربنایی و لایههای زیرین داستانها، نمایانگر ویژگیهای اجتماعی هر ملت است. مقاله حاضر در پی آن است تا با رویکرد نشانهشناسی و الگوی کنشگران گرمس داستانهای کودک و نوجوان تاجیکی را تحلیل نموده و به زیربناهای فرهنگی و اجتماعی نهفته در این داستانها و ...
بیشتر
داستانها نشان دهنده بنیادهای فکری و فرهنگی هر جامعه هستند و کشف عناصر زیربنایی و لایههای زیرین داستانها، نمایانگر ویژگیهای اجتماعی هر ملت است. مقاله حاضر در پی آن است تا با رویکرد نشانهشناسی و الگوی کنشگران گرمس داستانهای کودک و نوجوان تاجیکی را تحلیل نموده و به زیربناهای فرهنگی و اجتماعی نهفته در این داستانها و ارتباط آن با مبانی و چارچوبههای کلی فرهنگ و آموزش در آن کشور دست یابد. برای این منظور، تعداد 5 داستان از 100 جلد کتاب داستان کودک و نوجوان تاجیکی به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. یافتههای این تحقیق نشان میدهد این داستانها در صدد باوراندن و نزدیک کردن مخاطب به مفاهیم و پیامهایی همانند اعتماد به نفس، کمک به مظلوم، شجاعت، احترام به پدر و مادر و آزادی و دور کردن مخاطب از برخی باورها و مفاهیمی همچون تنبلی، غرور وظلم و ستم هستند.
علمی - پژوهشی
محمدصادق زارعی؛ شیده احمدزاده
چکیده
مقاله ی حاضر بر آن است تا با استفاده از نظریات لویی آلتوسر در تعریف "ایدئولوژی ساختاری" و همچنین نظریات ژاک دریدا در تبیین مفهوم "نشان" به بررسی ساختار روایت وی اس نایپل در رمان خانه ای برای آقای بیسواس و در کشوری آزاد بپردازد. در نگاه آلتوسر، ایدئولوژی توهمی است که وضیعت واقعی / عینی را پنهان می سازد و از این رو نوعی "آگاهی کاذب" را ...
بیشتر
مقاله ی حاضر بر آن است تا با استفاده از نظریات لویی آلتوسر در تعریف "ایدئولوژی ساختاری" و همچنین نظریات ژاک دریدا در تبیین مفهوم "نشان" به بررسی ساختار روایت وی اس نایپل در رمان خانه ای برای آقای بیسواس و در کشوری آزاد بپردازد. در نگاه آلتوسر، ایدئولوژی توهمی است که وضیعت واقعی / عینی را پنهان می سازد و از این رو نوعی "آگاهی کاذب" را ایجاد می کند تا بدین وسیله اثر ایدئولوژیک خود را استمرار ببخشد. به عبارتی دیگر، ایدئولوژی رابطه فرد را با واقعیت بیرون متوهم می سازد. در رمان خانه ای برای آقای بیسواس و در کشوری آزاد نایپل تلاش میکند تا ساختار روایتش را براساس طرحی ایدئولوژیک و با "فراخواندن" پی درپی قهرمان داستان به عنوان "دیگری" پی ریزی نماید، تا بدین وسیله دوگانگی نهادینه شده در روایتش را به گونه ای پوشش دهد. نایپل بعضاً در جایگاه یک ایدئولوگ، ایدئولوژی استعمارگرانه ای را در قالب روایت بیان میکند تا شاید بدین وسیله از یک سو آگاهی حاصل از خاستگاه استعماری خود را به رخ بکشد و از سوی دیگر تاثیر ژرف ایدئولوژی ها را در روایت نشان دهد و بتواند بدین وسیله خود را مستقل از تاثیر ایدئوژیک روایتش نشان دهد. حال آنکه او خود مبتلا به است. ساختار روایت او و رد و "نشان" باقی مانده از نظام معنایی آثارش این طرح را کاملاً برملا می سازد. اینجاست که اثر نایپل صرفاً فراتر از محصول مستقیم گفتمان حال حاضر خودش ظاهر می شود. وی خود محبوس در ایدئولوژی ساختاری و مدام در در حال "فراخوانده شدن" است و آثارش هر چند به ظاهر مستقل از عاقبت و سرنوشت خویش، اما به یمن بستر روایت گونه این دوگانگی را نشان می دهند.
علمی - پژوهشی
علیرضا مشکین مهر؛ مهدی پورمحمد؛ موسی نوشی کوچکسرایی؛ محمود تلخابی
چکیده
رویکرد بیشتر مطالعات با موضوع بررسی تأثیر بهکارگیری اصول آموزش مغز-محور در یادگیری، پیادهسازی این اصول به صورتی کلی، در طراحی محتوا و محیط تدریس است. با توجه به اقتباس این اصول از ساختار و کارکرد مغز انسان، به نظر میرسد بهکارگیری هر یک، به تنهایی و یا تلفیق چند اصل، نتایج ملموسی به دست دهد. هدف این پژوهش بررسی اثر اصل بهکارگیری ...
بیشتر
رویکرد بیشتر مطالعات با موضوع بررسی تأثیر بهکارگیری اصول آموزش مغز-محور در یادگیری، پیادهسازی این اصول به صورتی کلی، در طراحی محتوا و محیط تدریس است. با توجه به اقتباس این اصول از ساختار و کارکرد مغز انسان، به نظر میرسد بهکارگیری هر یک، به تنهایی و یا تلفیق چند اصل، نتایج ملموسی به دست دهد. هدف این پژوهش بررسی اثر اصل بهکارگیری ورودیهای حسی مختلف فرد یادگیرنده به هنگام یادگیری (یادگیری تمامی فیزیولوژی را در برمیگیرد) و اصل اجتماعی بودن ارگان مغز در یادگیری و یادآوری واژگان توسط گروهی از فراگیران زبان انگلیسی یک موسسه آموزش زبان بوده است. اثر پیادهسازی این دو اصل به صورت توامان نیز بررسی شد. این آزمایش از نوع پیش-آزمون پس-آزمون با استفاده از طرح مداخله بصورت گروه کنترل و سه گروه آزمایشی بوده است. دو پس-آزمون، شامل پس-آزمون اول بلا فاصله پس از اجرای طرح مداخله و پس-آزمون دوم پس از دوهفته از زمان پس-آزمون اول، انجام شد. همچنین به منظور کسب اطمینان بیشتر از نتایج به دست آمده، تمامی مراحل، سه بار تکرار شد. هر بار اجرا، اثر مثبت استفاده از هر سه روش آزمایشی، در مقایسه با روش سنتی را تایید کرد اما تفاوت معنیداری میان روشهای آزمایشی گزارش نشد. همچنین تفاوت معنیداری در نتایج پسآزمونهای اول چهار گروه مشاهده نشد. به عبارت دیگر، از لحاظ یادیگری بلافاصله پس از تدریس، روشهای سنتی و آزمایشی، نتایج مشابهی داشتند.
علمی - پژوهشی
سهراب طاوسی؛ شهره چاوشیان
چکیده
امروزه محیط زیست و مباحث مربوطه به آن به دغدغه بسیاری از اندیشمندان علوم انسانی تبدیل شده است. در حقیقت، محیط زیست جایی است که علوم انسانی و علوم طبیعی در قالب انسان و طبیعت با هم تلاقی پیدا می کنند. بوم نقد، شاخه ای نوین از نقد ادبی است که به مطالعه رابطه اثر ادبی با محیط زیست پیرامونش می پردازد. یکی از مهم ترین زیرشاخه های بوم نقد، بوم ...
بیشتر
امروزه محیط زیست و مباحث مربوطه به آن به دغدغه بسیاری از اندیشمندان علوم انسانی تبدیل شده است. در حقیقت، محیط زیست جایی است که علوم انسانی و علوم طبیعی در قالب انسان و طبیعت با هم تلاقی پیدا می کنند. بوم نقد، شاخه ای نوین از نقد ادبی است که به مطالعه رابطه اثر ادبی با محیط زیست پیرامونش می پردازد. یکی از مهم ترین زیرشاخه های بوم نقد، بوم شناسی ژرف است که در آن برابری انسان و حیوان از اهمیتی حیاتی برخوردار است. از بین هشت اصلی که آرنه نایس که به پیامبر بوم گرایی ژرف مشهور است مطرح می کند برابری انسان و حیوان اولین و مهمترین است. این اصل بر این فرض استوار است که تمام گونه های زیستی از کوچک و بزرگ از ارزش فی نفسه و ذاتی برخورداند صرف نظر از این که این گونه ها در خدمت خواسته های انسان باشند یا نباشند. در این راستا، مقاله حاضر با تمرکز بر رمانِ پنین اثر ولادیمیر نابوکوف نویسنده روسی آمریکایی به نقد این اثر از دیدگاه بوم نقد و مشخصا بوم شناسی ژرف اثر از منظر رابطه انسان و حیوان می پردازد که مهم ترین اصل بوم شناسی ژرف است می پردازد و نشان می دهد که چگونه نابوکوف ساختاری و شخصیت پردازی خاصی که برای رمانش برگزیده که وام گرفته از زیست بومِ سنجاب است. با تکیه بر شخصیتی است که مهمترین مشخصه اش اینهمانی با سنجاب است. پنین، شخصیت اصلی داستان، استاد تبعیدی روسیِ دانشگاهی در آمریکاست و تنها موجود زنده ای که در تمام داستان گاه به گاه در زندگی او سرک می کشد سنجاب خاکستری است. حضور سنجاب در داستان آنقدر معنادار و گسترده است که با اندکی تعمق می توان به رابطه معنادار این شخصیت و پنین پی برد. در کنار شباهت های شخصیت اصلی داستان، خود رمان هم از ساختاری مشابه با زندگی و شکل ظاهری سنجاب برخوردار است. مقاله حاضر، ابتدا چهارچوب نظری این تحقیق مشتمل بر بوم نقد و به ویژه بوم گرایی ژرف را تعریف می کند، سپس به سنجاب و نحوه زیست این جانور، اعم از در شهر و در جنگل، نگاهی می اندازد و در بخش پایانی این ویژگی ها را در رمان پنین بررسی می کند و نشان می دهد که چگونه داستان و شخصیت اصلی اش وام گرفته از طبیعت و مشخصا از سنجاب هستند. سرانجام مقاله به این نتیجه می رسد که نابوکوف به دلیل تعلق خاطری که به محیط زیست داشته، و این را می توان در نامه ها و مصاحبه هایش نیز دید، کوشیده، مانند اندیشمندان بوم شناسی ژرف، برابری انسان و حیوان را نه تنها در شخصیت پردازی که در ساختار رمان نیز نشان دهد.
علمی - پژوهشی
علیرضا فرح بخش؛ رضوانه رنجبر شیخانی
چکیده
این جستار بر آن است که نمودها و تاثیرهای مختلف مفهوم دیگریفرودست را براساس نظریههای گایاتری اسپیوَک و هومی بابا، که بیشتر از دیگر منتقدین مطالعات فرهنگی به این موضوع پرداختهاند، در شخصیتهای اصلی رمان همنام اثر جومپا لاهیری بررسی نماید. یکی از موضوعهای محوری و حائزاهمیت در نقد مطالعات فرهنگی و ادبیات پسااستعماری، که در ...
بیشتر
این جستار بر آن است که نمودها و تاثیرهای مختلف مفهوم دیگریفرودست را براساس نظریههای گایاتری اسپیوَک و هومی بابا، که بیشتر از دیگر منتقدین مطالعات فرهنگی به این موضوع پرداختهاند، در شخصیتهای اصلی رمان همنام اثر جومپا لاهیری بررسی نماید. یکی از موضوعهای محوری و حائزاهمیت در نقد مطالعات فرهنگی و ادبیات پسااستعماری، که در دهههای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفتهاست، مفهوم دیگریفرودست است. پرسشهای بنیادین این مقاله عبارتاند از: آیا میتوان عناصر و مولفههایی که بر مفهوم دیگریفرودست دلالت میکنند را در رمان همنام مشاهده نمود؟ واکنش شخصیتهای اصلی رمان همنام در قبال تلقی شدن بهعنوان دیگری و فرودست چیست؟ برای پاسخ دادن به این پرسشها، مصادیق دیگریفرودست در رفتار، هویت و تعاملات اجتماعی آشیما (شخصیت اصلی نسل اول) و گوگول (شخصیت اصلی نسل دوم) و همچنین راهکارهای خودآگاه و ناخودآگاه این دو شخصیت برای رهایی از فرودستی و دیگری انگاشته شدن و نیز خلق هویتی همتراز تحلیل میشوند. این مقاله نشان میدهد که در رمان همنام، مهاجرت نهتنها بر هویت مهاجران نسل اول، بلکه بر هویت فرزندان آنها نیز تاثیر میگذارد. لاهیری فرودست بودن آشیما را در ازدواجِ ازپیشتعیینشده، وابستگی به خانواده و همسر، بارداری و مهاجرت و فرودستی گوگول را در نام و دوستیاش با سفیدپوستان آمریکایی به تصویر میکشد. آشیما که درابتدا تمایلی به پذیرش فرهنگ غربی ندارد، بهتدریج به فرهنگ آمریکایی گرایش پیدا میکند. از سوی دیگر، گوگول که همواره از هویت اصلی خود گریزان است، با گذشت زمان به فرهنگ هندی علاقهمند میشود. همچنین، این مقاله نشان میدهد که هویتهای پیوندخورده و دوسویه باعث خلق صدایی برای افراد دیگری و فرودست میگردند و حس قدرت و تعلق به آنان میبخشند، بهگونهای که در بستر فرهنگی جدید، خودی و همسان میشوند.
علمی - پژوهشی
مرتضی لک
چکیده
عصر رنسانس انگلستان همواره به عنوان عرصه ای بی بدیل برای خلاقیت ادبی در ادوار پس از خودش مطرح بوده است. در دوران زمامداری چهل و پنج سالۀ ملکه الیزابت اول، از 1558 تا 1603، و نیز دوره پادشاهی جیمز اول که از سال 1603 تا 1625 به طول انجامید، فرهنگ، هنر و ادب انگلستان دستخوش تحولاتی و پیشرفتهایی شگرف شد که حاصل آن، پدیداری شخصیتهایی چون شکسپیر، ...
بیشتر
عصر رنسانس انگلستان همواره به عنوان عرصه ای بی بدیل برای خلاقیت ادبی در ادوار پس از خودش مطرح بوده است. در دوران زمامداری چهل و پنج سالۀ ملکه الیزابت اول، از 1558 تا 1603، و نیز دوره پادشاهی جیمز اول که از سال 1603 تا 1625 به طول انجامید، فرهنگ، هنر و ادب انگلستان دستخوش تحولاتی و پیشرفتهایی شگرف شد که حاصل آن، پدیداری شخصیتهایی چون شکسپیر، جان وبستر، تامس میدلتن، جان فلچر، کریستوفر مارلو و تامس کید در نمایشنامه نوسی و ادموند اسپنسر، سر فیلیپ سیدنی، بن جانسن و بسیاری دیگر در شعر شد. این افراد کم و بیش در بسیاری از آثاری که در سدههای هجده و نوزده خلق شدند بازتابهای قابل توجهی یافتد و البته شکسپیر بیش از هر نویسنده دیگری بر سنت ادبی پس از خودش تاثیرگذار بود و ویلیام وردزورث یکی از نویسندگانی بود که بوطیقای شعری و نمایشی شکسپیر را ارج می نهاد و از آن بهره های زیبایی شناختی و سبکی فراوان برد. وردزورث در طول عمر هنری خود تنها یک نمایشنامه نگاشت که در آن رگه هایی ازفن و سبک نوشتار شکسپیر آشکار است. پژوهش حاضر با رویکردی تطبیقی-انتقادی به بررسی نقش شکسپیر در خودآگاهی دراماتیک وردزورث و بازتاب آن نقش در نمایشنامه مرزنشینان می پردازد.
علمی - پژوهشی
هدا شب رنگ
چکیده
تجربه مهاجرت با نوعی تنش یا تناقض همراه است، مهاجر همواره با دستور/ خواسته ای دوگانه و متناقض رو به رو است. میزبان در آن واحد از مهاجر می خواهد هم با فرهنگ میزبان همانند و همسو شود و هم حدی از تفاوت را حفظ کند که این عمل منجر به ایجاد "پارادوکس همانندی و تفاوت" می شود. بدین صورت مهاجر در موقعیتی ناممکن قرار می گیرد: از سویی، باید فعالانه ...
بیشتر
تجربه مهاجرت با نوعی تنش یا تناقض همراه است، مهاجر همواره با دستور/ خواسته ای دوگانه و متناقض رو به رو است. میزبان در آن واحد از مهاجر می خواهد هم با فرهنگ میزبان همانند و همسو شود و هم حدی از تفاوت را حفظ کند که این عمل منجر به ایجاد "پارادوکس همانندی و تفاوت" می شود. بدین صورت مهاجر در موقعیتی ناممکن قرار می گیرد: از سویی، باید فعالانه در فرآیند همانندسازی شرکت کند و از سوی دیگر باید فاصله ی خود را با فرهنگ میزبان حفظ کند. در این مقاله، ابتدا به بررسی عواقب وضعیت پارادوکس همانندی و تفاوت می پردازیم و سپس فیلم دختری شب تنها به خانه می رودساخته آنا لیلی امیر پور که از فیلمسازان مهاجر ایرانی است را بررسی می کنیم تا ببینیم چگونه این هنرمند در بازنمایی هنر خود در واقع هویت هایی که به عنوان یک ایرانی- آمریکایی برای خود قائل است را در فیلمش برای بیننده بازنمایی می کند. فیلم او بازنمایی ملغمه ای از نظام های نشانه ای متفاوت است، نشانه هایی که همه به نظام نشانه ایِ میزبان (آمریکایی) یا مهاجر (ایرانی) تعلق ندارند. اگر چه این وضعیت ناممکن بسیار دردناک می نماید، اما هنر مهاجر از این وضعیت دوگانه سود می برد، چرا که نشانه های این هنر به تمامی از نظام های نشانه ای از پیش تعیین شده هالیوودی فارغ می شود و هنرمند مهاجر قادر می گردد در وضعیتی بینابینی یا هیبریدی به خلق اثری دست بزند که بسیار بدیع است.
علمی - پژوهشی
نادر حقانی؛ الناز قدوسی شاه نشین
چکیده
بررسی اسناد و مستندات مرتبط با سیاستگذاریهای زبانی در نظام آموزش عمومی و عالی کشور میتواند بستری مناسب برای درک عوامل و دلایل گرایش نظام آموزشی به زبان یا زبانهای خارجی را فراهم آورد و اهداف این سیاستها را برای برنامهریزیهای کلان در حوزه آموزش زبان خارجی نمایان سازد. مقاله پیشرو اسناد بالادستی آموزش رسمی ...
بیشتر
بررسی اسناد و مستندات مرتبط با سیاستگذاریهای زبانی در نظام آموزش عمومی و عالی کشور میتواند بستری مناسب برای درک عوامل و دلایل گرایش نظام آموزشی به زبان یا زبانهای خارجی را فراهم آورد و اهداف این سیاستها را برای برنامهریزیهای کلان در حوزه آموزش زبان خارجی نمایان سازد. مقاله پیشرو اسناد بالادستی آموزش رسمی زبان خارجی در سطوح آموزش عمومی و عالی را با استفاده از چارچوب هورنبرگر مورد واکاوی و تحلیل قرار داده و مختصات سیاستگذاری ها و برنامهریزی زبان خارج در نظام آموزشی را تشریح کرده است. نتایج این سندکاوی حاکی از عدم وجود پایه نظری در سیاستگذاریهای زبان و و فقدان برنامه اجرایی مشخص برای اهداف تعیین شده در مستندات مربوط به زبان خارجی کشور می باشد.
علمی - پژوهشی
جلال فرزانه دهکردی
چکیده
هاوارد بارکر ازجمله نمایشنامهنویسان صاحبسبکِ معاصر انگلستان است که روشهای اِعمال قدرت بر جامعة انگلستان را مورد انتقاد قرار میدهند. بارکر در نمایشنامههای دهة 70 و 80م. خود، افرادی را بازمینمایاند که در شرایط انتقال قدرت قرار میگیرند و این تغییر برایشان فاجعهبار است. برایناساس، بارکر تئاترش را «تئاتر فاجعه» مینامد. ...
بیشتر
هاوارد بارکر ازجمله نمایشنامهنویسان صاحبسبکِ معاصر انگلستان است که روشهای اِعمال قدرت بر جامعة انگلستان را مورد انتقاد قرار میدهند. بارکر در نمایشنامههای دهة 70 و 80م. خود، افرادی را بازمینمایاند که در شرایط انتقال قدرت قرار میگیرند و این تغییر برایشان فاجعهبار است. برایناساس، بارکر تئاترش را «تئاتر فاجعه» مینامد. شخصیتهای نمایشهای او با تغییر در شرایط سیاسی و اجتماعی هویت خود را بازتعریف و فردیت خود را بازیابی مینمایند. نمایشنامه پیروزیِ بارکر نیز اوضاع فاجعهبار دوران بازگشت سلطنت چارلز دوم را به صحنه میآورد. در این شرایط، قدرت فراگیر چارلز، مخالفان را به تبعیت از خود و یا نابودی سوق میدهد. به همین دلیل، آدمهای نمایش ناگزیر به مقاومت در برابر این قدرت ویرانگر یا نابودی کامل هستند. این مقاومت با نظریههای میشل فوکو درباره «گستردگی همزمان قدرت و مقاومت» و مفاهیم مربوط به «انقیاد» افراد و هویتیابی آنان قابل بررسی است؛ لذا فرضیه این نوشتار بر این پرسش قرار میگیرد که آیا راهکارهای افراد برای مقاومت در برابر قدرت و انقیاد ناشی از آن با نظریات فوکو همخوانی دارد؟ این پژوهش در نهایت نشان میدهد که نظریهپردازیهای فوکو با رفتارها و جهتگیریهای شخصیتهای این نمایشنامه همخوانی دارد.