علی کریمی فیروزجایی؛ محمدرضا احمدخانی؛ ناهید عباسی
چکیده
داستانها نشان دهنده بنیادهای فکری و فرهنگی هر جامعه هستند و کشف عناصر زیربنایی و لایههای زیرین داستانها، نمایانگر ویژگیهای اجتماعی هر ملت است. مقاله حاضر در پی آن است تا با رویکرد نشانهشناسی و الگوی کنشگران گرمس داستانهای کودک و نوجوان تاجیکی را تحلیل نموده و به زیربناهای فرهنگی و اجتماعی نهفته در این داستانها و ...
بیشتر
داستانها نشان دهنده بنیادهای فکری و فرهنگی هر جامعه هستند و کشف عناصر زیربنایی و لایههای زیرین داستانها، نمایانگر ویژگیهای اجتماعی هر ملت است. مقاله حاضر در پی آن است تا با رویکرد نشانهشناسی و الگوی کنشگران گرمس داستانهای کودک و نوجوان تاجیکی را تحلیل نموده و به زیربناهای فرهنگی و اجتماعی نهفته در این داستانها و ارتباط آن با مبانی و چارچوبههای کلی فرهنگ و آموزش در آن کشور دست یابد. برای این منظور، تعداد 5 داستان از 100 جلد کتاب داستان کودک و نوجوان تاجیکی به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. یافتههای این تحقیق نشان میدهد این داستانها در صدد باوراندن و نزدیک کردن مخاطب به مفاهیم و پیامهایی همانند اعتماد به نفس، کمک به مظلوم، شجاعت، احترام به پدر و مادر و آزادی و دور کردن مخاطب از برخی باورها و مفاهیمی همچون تنبلی، غرور وظلم و ستم هستند.