Critical Language and Literary Studies
مقاله مروری
1. سیر زندگی در بستر قلم : نگاهی به سیر نگارشی مارگریت دوراس از خلال دو اثر سد ی براقیانوس آرام و عاشق

زهره ناصحی؛ راحله مرکبی راحله مرکبی

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1387

چکیده
  بسیاری ازخوانندگان کتاب و اصحاب هنر، عاشق اثر برجسته ی مارگریت دوراس، نویسنده، روزنامه نگار، نمایشنامه نویس و کارگردان فرانسوی را خوانده اند و با نقد و بررسی این اثر، دیدگاه و اندیشه ی خود را بیان نموده اند. در این میان برخی این اثر را زندگی نامه ی دوراس می دانند و برخی دیگر، آن را به عنوان « رمان نو » می شناسند،اما باید گفت که آنچه دوراس ...  بیشتر

مقاله مروری
2. زیبایی شناسی نفی در آثار مالارمه

بابک معین بابک معین

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1387

چکیده
  مالارمه را بی شک باید یکی از تاثیر گذارترین اندیشمندان و شاعران قرن نوزدهم به حساب آورد ، اندیشمندی که شهرت او را نباید صرفاً به هم و غم او در پرداختن به خلق «شعر ناب» محدود کرد ، بلکه آوازه‌ی او را بیشتر باید دربداعت اندیشه هایی دانست که بعدها توسط منتقدان و اندیشمندان در حوزه های متفاوت مطرح می شود. مالارمه در تمام طول زندگی ادبی خود ...  بیشتر

مقاله مروری
3. ویکتور هوگو، نویسنده قهرمان پرور یا قهرمان سخنوری

بیتا معظمی فراهانی

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1387

چکیده
  مفهوم تعهد نزد نویسندگان فرانسوی ریشه در تحولات سیاسی و اجتماعی قرن نوزدهم فرانسه دارد. مانند بسیاری از شاعران و نویسندگان نسل رمانتیک، ویکتور هوگو نیز نویسنده ای متعهد بود، اما این تعهد به شیوه ای خاص در آثارش متبلور شده است؛ زیرا که هوگو به عنوان یک نویسنده در کنار خلق آثار ادبی، خود شخصا" به معنای واقعی درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی ...  بیشتر

مقاله مروری
4. پسوندهای فعلی گویش لکی هرسینی

زینب محمد ابراهیمی جهرمی؛ سیمین مراد خانی

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1387

چکیده
  پژوهش کنونی که از بررسی گفتار سی گویشور بومی شهرستان هرسین، واقع در استان کرمانشاه، جمع آوری شده است پسوندهای فعلی گویش لکی هرسینی را مورد مطالعه قرار می دهد. پسوندهای فعلی این گویش، به هشت گونه دسته بندی می شوند: شناسه ها، پسوند پایة زمان حال، پسوندهای پایة زمان گذشته، پسوندهای پایة مصدری، پسوندهای معین، پسوندهای مجهول، پسوندهای ...  بیشتر

مقاله مروری
5. ترتیب در ساختار نحوی زبان آلمانی با تکیه بر اجزای نقش دار جمله

احمدرضا علی‌اکبری

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1387

چکیده
  چه زبان گفتاری و چه زبان نوشتاری از یک زنجیرۀ خطی در بکارگیری کلمات و اجزای نقش دار جمله تشکیل شده است. اگرچه این امر شاید در زبان گفتاری کمتر مورد توجه قرار گیرد، اما در زبان نوشتاری عدم توجه به آن منجر به اشتباهات فاحش و عدیده ای در بیان صحیح جملات و ابراز دیدگاه های خاص نویسنده خواهد شد. اساس جمله سازی در زبان آلمانی، بر طبق دیدگاه ...  بیشتر

مقاله مروری
6. تحول تازه درفرم تک گویی نمایشی

کیان سهیل

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1387

چکیده
  رابرت براونینگ حس تشخیص نمایشی بسیار قوی داشت، ولی علاقه او ترسیم ناسازگاری های درونی یک شخصیت بود--به گفته خودش: «عمل در شخصیت، بجای شخصیت در عمل». متاًسفانه نمایش تضاد درونی برای صحنه تئاتر مناسب نیست، واجراهای نمایشنامه های براونینگ، به دلیل افزونی سخن نسبت به عمل، موفق نبود. او فرم دلخواه خود را تک گویی نمایشی یافت، که به او امکان ...  بیشتر

مقاله مروری
7. طبقه بندی انواع ادبی از منظر نظریه پردازان مکتب رمانتیسم

محمد حسین جواری؛ محسن آسیب پور

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1387

چکیده
  اگرچه نظریه رمانتیک در خصوص انواع ادبی، با نگرش فلسفی خود، به ارائه تقسیم بندی هایی از آثار نائل می شود که با دیدگاه های ادبی و غیرفلسفی پیش از خود منطبق است، اما این نظریه سعی دارد تا پیدایش این طبقه بندی ها را، نه محصول نگاه تحلیل گر منتقدان ادبی، که بر پایه معیارهای شکلی یا محتوایی به تفکیک آثار و قرار دادن هر یک از آنها در طبقه خاص ...  بیشتر

مقاله مروری
8. تحلیل نور در تابلوی "سر یک نجیب زاده" اثر کریستفورو آلوری بر اساس توصیف پل والری

مرضیه اطهاری نیک عزم

دوره 1، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1387

چکیده
  تفسیری که پل والری نویسنده و منتقد فرانسوی قرن بیستم در مورد تابلوی کریستوفورو آلوری "سر یک نجیب زاده " نوشته است در واقع گفتمانی است که سعی دارد مفهوم تابلوی هنرمند را در ذهن مخاطب تداعی کند. آنچه بیشتر مورد توجه منتقد است حالات نور در تابلوی نقاشی است که محور ارزشی زیبایی شناختی را در اثر به وجود می آورد. در این مقاله، ما مستقیما تابلوی ...  بیشتر