تئاتر فورمن نوشتاری است بر و از بدن که در آن نشانهها و رمزگان نظام قدرت با رویکرد ابزاری و عملکردجویانه از بدن به چالش کشیده میشود. قدرت با شعارهایی مانند مراقبت از بدن و مقدّس شماردن زندگی، انسان را در معرض تنآوریهایی کارکردگرا و هدفمند قرار میدهد، یا به بیان دیگر، بدن را ابزاری با هدف خاصّ بودن و زیستن برای قدرت تعریف میکند. امّا فورمن چنین تکریم بدن را، مزیّن کردنش به نشانهها، رفتارها و ساختهای تحمیلی و بیمحتوا میداند. در واکنش به چنین رویکرد ابزارمحور، میتوان آثار فورمن را از منظر نظریهی «ژست» یا بدن «بیهدف» آگامبن مورد بررسی قرار داد. ژست در بدن بازیگران فورمن به شکل جدایی صدا از تن رخ میدهد، صدایی که در پس بلندگوها هزار چهره مییابد و بازیگر را در سکوت فرو میبرد. تن بیصدا و سکوت تن ایستادگی برابر بدن کلاممحور و موزون است. ژست را همچنین میتوان در تکنیکهای سینمایی تئاتر فورمن یافت که به واسطهی آن بدن نوعی از بیفرمی را تجربه میکند. فورمن بدنش را به دست لنز دوربین و نماهای بسیار نزدیک میسپرد تا تجربهای متفاوت از تنآوری برای تماشاگران به ارمغان آورد. در حقیقت، سینمایی کردن تن، آن را به عرصهای برای نوسازی و بازسازی تبدیل میکند؛ هنجارهای حرکتی و ادراکی را پس میزند؛ از بودن در بالقوگی لذّت میبرد؛ در آخر، ابزاری بیهدف میشود برای نابودی ساختهای قدرت.
Giorgio, Agamben. Infancy and History: The Destruction of Experience. Trans. Liz Heron. London: Verso, 1993. Print.
---. Means without End: Notes on Politics. Trans. Vincenzo Binetti, and Cesare Casarino. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2000. PDF file.
Auslander, Philip. From Acting to Performance: Essays in Modernism and Postmodernism. London: Routledge, 1997
Birringer, Johannes. âPostmodern Performance and Technology.â Performing Arts Journal 9.2/3 (1985): 10th Anniversary Issue: The American Theatre Condition, 221-233. Jstor. Web. 10 March 2013. PDF file.
---. Theatre, Theory, Postmodernism. Indiana: Indiana University Press, 1993. PDF file.
Burns, Gerald L. âBecoming-Animal (Some Simple Ways).â New Literary History 38.4, On Change and Exchange in Literary Studies (2007): 703-720. Jstor. Web. 10 March 2013. PDF file.
Ebrahimian, Babak A. The Cinematic Theater. Lanham: Scarecrow Press, 2004. PDF File.
Foreman, Richard. Bad Boy Nietzsche and Other Plays. New York: Theater Communications Group, 2007. Print.
---. Unbalancing Acts: Foundations for a Theater. New York: Theater Communications Group, 1993. Print.
Harries, Martin. Rev. of Zomboid, by Richard Foreman. Theatre Journal 58.4 (December, 2006): 673-676. Sage. Web. 20 April 2013. Project Muse. Web. 10 March 2013. PDF file.
Hunka, George. âAccess to the Body: The Theatre of Revelation in Beckett, Foreman, and Barker.â Hyperion 5.1 (2010): 17-27. Web. 15 June 2014. PDF file.
Levitt, Deborah. âNotes on Media and Biopolitics: Notes on Gesture.â The Work of Giorgio Agamben: Law, Literature, Life. Eds. Justin Clemens, Nicholas Heron, and Alex Murray. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008. 193-211. PDF file.
Marranca, Bonnie and Gautam Dasgupta. âBodies of Action, Bodies of Thought: Performance and Its Critics.â PAJ: A Journal of Performance and Art 21.1 (1999): 11-23. Jstor. Web. 10 March 2013. PDF file.
Morgan, Alastair. â âA Figure of Annihilated Human Existenceâ: Agamben and Adorno on Gesture.â Law Critique 20 (2009): 299-307. Springer. Web. 10 March 2013. PDF file.
Munk, Erika. âFilm Is Ego: Radio Is God â Richard Foreman and the Arts of Control.â The Drama Review: TDR 31.4 (1987): 143-148. Jstor. Web. 10 March 2013. PDF file.
Toepfer, Karl. âNudity and Textuality in Postmodern Performance.â Performing Arts Journal 18.3 (1996): 76-91. Jstor. Web. 10 March 2013. PDF file.