سپیده کریمی حیدری؛ لیلا شوبیری؛ حمیدرضا شعیری؛ کریم حیاتی آشتیانی
چکیده
یادگیری و به خاطرسپاری واژگان از موضوعات مهم در حوزهی آموزش زبان است. پس از فراز و فرودهایی که شیوههای آموزشی پشت سر گذاشتهاند، امروزه ساده و سودمندتر کردن یادگیری با استفاده از نقشه ذهنی به عنوان ابزاری مؤثر قلمداد میشود. در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع میپردازیم که چگونه نقشهی ذهنی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارتهای ...
بیشتر
یادگیری و به خاطرسپاری واژگان از موضوعات مهم در حوزهی آموزش زبان است. پس از فراز و فرودهایی که شیوههای آموزشی پشت سر گذاشتهاند، امروزه ساده و سودمندتر کردن یادگیری با استفاده از نقشه ذهنی به عنوان ابزاری مؤثر قلمداد میشود. در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع میپردازیم که چگونه نقشهی ذهنی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارتهای زبانی کودکان و نوجوانان فرانسهآموز بر یادگیری واژگان متن داستانی تأثیر میگذارد. هدف بررسی تأثیر اجرای روش نقشهی ذهنی برای یادگیری واژگان متون داستانی نزد کودکان و نوجوانان است. جهت بررسی رویکرد فوق 50 کودک و نوجوان زبانآموز فرانسه از میان دختران و پسران ایرانی به شیوهی خوشهای و تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی بوده و جامعهی آماری به 2 گروه 25 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شد و پیش از آموزش از هر دو گروه آزمون پیشآزمون به عمل آمد. برای بررسی تأثیر الگوی نقشه ذهنی به مدت 5 هفته و طی 5 جلسه با گروه آزمایش به خوانش داستانهای ویلیام پوآر نوشتهی ژان کلود لومه پرداختیم و واژگان جدید را با اجرای روش نقشهی ذهنی در گروه آزمایش تدریس کردیم. در گروه کنترل نیز طی همان تعداد جلسات آموزش کلمات کتاب فوق را به سبک سنتی اجرا کردیم و کلمات تازه را به شیوهی خطی و نوشتن مترادفها در پایان متن آوردیم و در پایان آزمون پسآزمون را از دو گروه فوق به عمل آوردیم. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد و یافتهها تأثیر نقشه ذهنی بر یادگیری واژگان متون داستانی را جهت پرورش توانش استدلالی و تقویت مهارتهای زبانی تأیید کرد.