خوانش روان شناختی رمان ترس، اثر گابریل شوالیه، با تکیه بر نظریه اروس و تاناتوس فروید

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکترای ادبیات فرانسه دانشگاه تهران

چکیده

رمان ترس اثر گابریل شوالیه، نمونه‌ای برجسته از ادبیات جنگ است که در آن بُعد روان‌شناختیِ انسان به‌ویژه در مواجهه با مرگ و اضطراب‌های ناشی از آن برجسته می‌شود. این پژوهش با تکیه بر نظریۀ اروس و تاناتوس فروید و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، می‌کوشد نشان دهد چگونه انگیزۀ زندگی (اروس) و تمایل ویرانگر مرگ (تاناتوس) در تار و پود رمان مدنظر تنیده شده و منجر به کشمکش‌ها و دگرگونی‌های عمیق درونی شخصیت اصلی می‌شود. غلبۀ جوّ حماسی در آغاز جنگ و شکل‌گیری احساسات مرگ‌خواهانه، از یک سو بازتابی از فشارهای اجتماعی و ایدئولوژیک است و از سوی دیگر نشان می‌دهد چگونه جامعه پشت جبهه در عقلانی‌سازی جنگ مشارکت دارد. در همین حال، میل به زنده ماندن و جستجوی معنا در دل میدان نبرد، نشانگر نیروی پویا و امیدبخش اروس است که مقابل تاناتوس قد علم می‌کند. بررسی روایت پردازی و شخصیت‌پردازی اثر شوالیه روشن می‌سازد که هم‌زیستی آمیخته با خشونت و مرگ، چگونه می‌تواند بستر مناسبی برای رشد و معناجویی انسان نیز فراهم کند. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که رمان ترس هم‌زمان با آشکارساختن رنج‌ها و بی‌پناهی فرد در جنگ، به قدرت حیات و پیوندهای انسانی میدان می‌دهد تا تصویری چندلایه از ذهن سرباز جنگ‌دیده ارائه کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychological reading of Fear, by Gabriel Chevalier, based on Freud's theory of Eros and Thanatos

نویسندگان [English]

  • رضوان طلب Rezvantalab 1
  • Saeed Nasrabadi 2
1 Assistant Professor, University of Tehran, French Department
2 PhD Candidate,French Department, University of Tehran
چکیده [English]

Introduction
Gabriel Chevallier’s Fear is a seminal work of war literature that foregrounds the psychological dimension of human experience, particularly in the face of death and the anxieties it provokes. Through its stark portrayal of trench warfare and the inner turmoil of its protagonist, the novel offers a penetrating exploration of fear as both a personal and collective condition, making it a powerful indictment of the emotional toll of combat.
Methodology
This study, grounded in Sigmund Freud’s dual-drive theory of Eros and Thanatos, and employing a descriptive-analytical methodology, aims to elucidate how the life instinct (Eros)—associated with creativity, preservation, and libidinal energy—and the death instinct (Thanatos)—linked to aggression, repetition compulsion, and the unconscious desire for dissolution—are intricately interwoven into the narrative structure and psychological depth of the novel. Freud posits that these two fundamental drives operate in a dynamic tension, shaping human behavior through their opposing impulses: Eros seeks connection, continuity, and pleasure, while Thanatos gravitates toward stasis, destruction, and a return to an inorganic state.
Conclusion
The predominance of the epic atmosphere at the beginning of the war and the formation of death-loving feelings is, on the one hand, a reflection of social and ideological pressures, and on the other hand, it shows how the society behind the front participates in the rationalization of war. At the same time, the desire to survive and search for meaning in the heart of the battlefield represents the dynamic and hopeful force of Eros, who stands tall against Thanatos. Examining the narrative and characterization of the knight makes it clear how coexistence mixed with violence and death can be a platform for human growth and meaning-seeking. The findings of this research indicate that the novel of fear, while revealing the sufferings and helplessness of a person in war, gives field to the power of life and human bonds to present a multi-layered image of the mind of a war-struck soldier.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fear
  • war
  • Eros
  • Thanatos
  • psychoanalysis
  • Gabriel Chevalier
  • Freud
Chevalier, Gabriel. 2010. La Peur. Paris : Le Livre de poche.
Fornari, Franco. 1974. The Psychoanalysis of War. Garden City, N.Y.: Anchor Press/Doubleday.
Freud, Anna. 1936. Das Ich und die Abwehrmechanismen.Wien:Internationaler Psychoanalytischer Verlag.
Freud, Sigmund. 1920. Jenseits des Lustprinzips. Zurich : Internationaler Psychoanalytischer.
Freud, Sigmund. 1966. On the History of the Psycho-Analytic Movement. New York: W.W. Norton & Co.
Khodāʾi, Zari, Mehri Telkhābi, Heydar Hasanlū, and Hossein Āryān. 2024. “Investigation of Death and Life in Forough Farrokhzād’s Poetry Based on Freud’s Theory of Eros and Thanatos.” Bahārestān-e Sokhan 62 (20): 75–104.
Molla Ebrahimi, Ezzat, and Reyhaneh Hamzeh. 2022. “An Investigation and Analysis of Ghassan Kanfani’s Novel Rijal fi al‑Shams Based on Freud’s Theory of Defense Mechanism.” Research in Contemporary World Literature 27 (1): 480–502. doi:10.22059/jor.2020.309360.2042.
Pakzad, Zahra, and Leila Ghadri Joibari. 2023. “A Study in Confrontation of Dual Instincts of Eros and Thanatos in the Works of Ken Currie.” Glory of Art (Jelve‑y Honar) Alzahra Scientific Quarterly Journal 14 (4): 7–20. doi:10.22051/jjh.2022.40818.1810.
Shamloo, S. 2003. Schools and Theories in Personality Psychology. Tehran: Roshd.
Siyasi, A. 2000. Personality Theories or Schools of Psychology. Tehran: University of Tehran Press.
Taheri, Hossein, and Vida Dastmalchi. 2021. “Manifestations of Eros in Forough Farrokhzad’s New Poems.” New Literary Studies 54 (2): 25–45. doi:10.22067/jls.2021.67267.0.
Telkhābi, Mehri. 2013. “Dialectic of Death and Life in Khayyām’s Poetry: A Psychological Perspective Based on Freud’s Eros and Thanatos.” Paper presented at the Eighth International Conference of the Iranian Association for the Promotion of Persian Language and Literature, Zanjan, Iran. https://civilica.com/doc/319984.