آنیتا امیری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اهمیت عوامل بیوگرافی فرهنگی در کتابهای درسی نسل شش آموزش زبان آلمانی با استفاده از نمونه آلمانیآموزان ایرانی انجام میگردد. بهطور کلی، کتابهای آموزش زبان آلمانی تا حد زیادی با اهداف چارچوب مرجع مشترک اروپایی همخوانی دارند. از جمله این هدفها توجه ویژه به فرهنگ یادگیری فراگیران در کشور زبان مبدا هنگام ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اهمیت عوامل بیوگرافی فرهنگی در کتابهای درسی نسل شش آموزش زبان آلمانی با استفاده از نمونه آلمانیآموزان ایرانی انجام میگردد. بهطور کلی، کتابهای آموزش زبان آلمانی تا حد زیادی با اهداف چارچوب مرجع مشترک اروپایی همخوانی دارند. از جمله این هدفها توجه ویژه به فرهنگ یادگیری فراگیران در کشور زبان مبدا هنگام تهیه و تدوین اثرهای آموزشی است. بنابراین، تمرکز روی فرهنگ یادگیری هنگام انتخاب اثر آموزشی مناسب برای کلاس بسیار حائز اهمیت است. بخش نخست این مقاله به تعریف مفاهیم مرتبط با عوامل بیوگرافی یادگیری در آموزش میپردازد و به سوالاتی نظیر «چرا توجه به سنتهای یادگیری آلمانیآموزان در کشور مبدا دارای اهمیت است؟»، و «چطور میتوان با شناخت بهتر عوامل بیوگرافی فرهنگی در جهت بهینهسازی یادگیری زبان آلمانی در ایران استفاده نمود؟» پاسخ میدهد. در ادامه از نتایج این قسمت برای معرفی جدول معیارها برای انجام پژوهشهای تحلیلی استفاده میگردد. سپس به تحلیل و بررسی دقیق عوامل بیوگرافی یادگیری در دو اثر آموزشی das Leben و Starten wir در سطح B1پرداخته و نشان خواهیم داد که آیا کتابهای نسل شش دربرگیرنده معیارهای تعیینکننده مرتبط با بیوگرافی فرهنگی هستند. یافته ها حاکی از آن است که: الف) کتابهای درسی نسل شش آموزش زبان آلمانی تا حد زیادی با عوامل بیوگرافی فرهنگی آلمانیآموزان ایرانی هماهنگی دارند ب) مدرسین باید در تکمیل کمبودها و اجرای موارد مرتبط با سبک یادگیری در آموزش کوشاتر باشند ج) کتابهای درسی نسل شش آموزش زبان آلمانی بهطور موثر فرصت آشنایی و رویارویی با سنتهای یادگیری در دیگر فرهنگها را برای آلمانیآموزان در ایران و دیگر کشورها فراهم میکنند.