نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان برداشت مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان ایرانی و نیز معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه می باشد.شرکت کنندگان این مطالعه را 490 نفر که شامل 95 نفر معلم مرد، 81 نفر معلم زن، 155 زبان آموز مرد و 159 زبان آموز زن می باشد تشکیل می دهند که از دو آموزشگاه زبان انگلیسی شکوه در ایران و برلیتز در ترکیه انتخاب شده اند. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز، از دو پرسشنامه "خودارزیابی نقش یادگیرندگان و معلمان" و "استقلال یادگیرنده: از نگاه معلمان" استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مورد استفاده قرار گرفته اند. بر اساس نتایج به دست آمده هیچ ارتباط معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان ایرانی از استقلال یادگیری وجود ندارد و نیز هیچ رابطه معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه از این مفهوم وجود ندارد. همچنین آزمون تی تست در خصوص مقایسه بین دیدگاه معلمان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که اختلاف معناداری بین آن دو نیز وجود ندارد. از سوی دیگر آزمون تی جهت مقایسه استقلال زبان آموزان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که بین ادراک زبان آموزان ایرانی و ترکیه ای از مفهوم استقلال یادگیری نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. این می تواند نشان دهنده شباهت فرهنگی و یا نزدیکی سیستم آموزشی بین دو کشور باشد .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Survey of ELT Teachers and Learners’ Perception of Learner’s Autonomy in Iran and Turkey
نویسندگان [English]
- Sasan Baleghizadeh
- مریم مقیمی
Shahid Beheshti University
چکیده [English]
By acquiring a new language, people can not only come to respect differences, but also realize that they live in a small world. Although there are many positive aspects regarding acquiring a new language, not every person who attempts to learn a new language succeeds in obtaining the ability to effectively communicate for several reasons such as losing motivation and confidence towards learning, lack- ing an effective learning environments, and so forth. There is no doubt that teachers play a significant role in producing successful language communicators. Teachers are able to maintain and control students’ motivation towards studying both inside and outside the classroom, which certainly produces students’ confidence in their communication skills. In addition to the significant role of the teacher in the language learning process, students must also make an extensive effort to acquire a target language on their own. After careful consideration of the role of the instructor and learner in language development, we can come to the conclusion that effective lan- guage learning requires fruitful teaching and learner autonomy.
کلیدواژهها [English]
- Iranian EFL teachers and learners"
- Turkish EFL teachers and learners"
- Perception
- Autonomy"
- "
- Learning"
oral presentation skills to Botswana university students. Language, Culture and
Curriculum, 21(2), 154-166.
Researching English language teaching and teacher development in Oman (pp. 157-
165). Muscat: Ministry of Education, Oman.
center monograph, No. 2. Hong Kong: The University of Hong Kong.
and Behavioral Sciences, 232, 35-40.
criticality. In A. S. Mackenzie & T. Newfields (Eds.) Curriculum innovation, testing and
evaluation: Proceedings of the 1st Annual JALT Pan-SIG Conference (pp. 71-78). Kyoto:
Kyoto Institute of Technology.
Graz: European Center for Modern Languages.
learner (Doctoral dissertation, The George Washington University, 1999). Dissertation
Abstracts International, 60(11), 3849A.
Higher Education, 6(4), 505–518.
Higher Education, 8(1), 33-54.
capacity to employ self-regulatory strategies among university EFL learners. Critical
Language & Literary Studies,14(19), 141-167.
autonomous learning (Doctoral dissertation, The George Washington University,
2001). Dissertation Abstracts International, 62(05), 2533B.
ED511721.
Behavioral Sciences, 232,650-654.
psychology. Educational Media International, 37(4), 257-261.
frequency, proficiency, and gender. Hong Kong Journal of Applied Linguistics 2(1), 39-
53.
Hanson-Smith (Eds.), CALL environments: Research, practice and critical issues (391–
402). Alexandria, VA: Teachers of English to Speakers of Other Languages, Inc.
investigation. Bulletin of Hokuriku University, 23, 191–203.
The Journal of Technology Studies, 26(2), 50-55.
university students. Journal of the Faculty of Human Studies Bunkyo Gakuin University,
7(1), 239–262.
autonomy. Psychology of Sport and Exercise, 8, 818-835.
autonomy. System, 23(2), 175-181.
for Languages, Linguistics and Area Studies, Avenue Campus, Highfield, University of
Southampton, Southampton, S017 1BF. Retrieved 24 April 2015 from:
https://www.llas.ac.uk/resources/gpg/1409#ref2
Linguistics, 20(1), 71-94.
Belmont, CA: Wadsworth.
Nasiri N., Eslami Rasekh A, Vahid Dastjerdi H, & Amirian Z. (2015). A study of Iranian
EFL teachers’ perceptions and practices regarding learner autonomy. International
Journal of Research Studies in Education, 4(4), 3-12
Sciences, 199, 85-93.
autonomous learning (Doctoral dissertation, The George Washington University, 1999).
Dissertation Abstracts International, 60(11), 3933A.
and persistence in adult autonomous learning. Adult Education Quarterly, 55(2), 116-128.
regulated learning strategies on university students’ vocabulary and structure learning.
Critical Language & Literary Studies,15(21), 153-178.
proficiency: Looking at non English majors. Osaka Keidai Ronshu, 52(2), 215-223.
responsibility. Cambridge: Cambridge University Press.
the informal learning of English in virtual online communities. ReCALL 24(2), 138-151.
first? Language Teaching Research, 6(3), 245-266.
learners’ perspectives. ERIC: FL026604.
Social and Behavioral Sciences, 199, 428-435.
Language and Linguistic Studies, 4(1), 65-80.