صرفنظر از اندیشه ی ماتریالیستی که پایه های نظری و مبانی عقیدتی مکتب ناتورالیسم را تشکیل می دهد و ورای دستورالعمل های کاربردی این جریان فکری که انسان وارگی فضاهای زیستی و نیز جسم وارگی جان و روح آدمی را در بازنمودهای هنری و ادبی به نمایش می گذارند، توصیفات ناتورالیستی قبل از هر چیز- لااقل آنچه که در متن نوشته های توصیفی امیل زولا نمود یافته- بیانگر اندیشه و طرز فکری تخیلی است که ریشه در نوع پاسخگویی نظام تخیلی نویسنده در برابر ترس از گذر زمان دارد؛ اندیشه ای که به دنبال آن اشیاء، انسان و فضاها به منظور به حداقل رساندن تجربه ی مرگ و نیستی در رویارویی با عنصر زمان، همواره در حال جوشش و پیوستگی مداوم با یکدیگرند تا تهدید به عدم و نیستی را به فرصتی مغتنم برای غور در نامیرایی زمان و مکان بدل کنند. همگرایی قوی اشیا به سوی یکدیگر، چسبندگی ناگسستنی و دلپذیر شخصیت های داستانی با فضاهای زیستی در پایه ی مضمونی و نیز پیوستگی نحوی کلمات، عبارات و جملات در پایه ی کلامی، متن نوشته های توصیفی زولا را به تابلو نقاشی بزرگی مبدل ساخته اند که در آن، پراکندگی اشیاء، گسیختگی و گاهاً تضاد کارکردی آنها با یکدیگر به حداقل تقلیل یافته و به دنبال آن بینشی یک دست، همگن و یک پارچه که بیانگر نوع نگرش نویسنده نسبت به دنیای پیرامونی است به خواننده عرضه می شود.
حجازی, نصرت, & شاهین, شهنار. (1389). بینش همگن سازانه در متن نوشته های توصیفی امیل زولا: درباپی ناتورالیسم یا بازنمود اندیشه ی تخیلی؟. نقد زبان و ادبیات خارجی, 2(2), -.
MLA
نصرت حجازی; شهنار شاهین. "بینش همگن سازانه در متن نوشته های توصیفی امیل زولا: درباپی ناتورالیسم یا بازنمود اندیشه ی تخیلی؟", نقد زبان و ادبیات خارجی, 2, 2, 1389, -.
HARVARD
حجازی, نصرت, شاهین, شهنار. (1389). 'بینش همگن سازانه در متن نوشته های توصیفی امیل زولا: درباپی ناتورالیسم یا بازنمود اندیشه ی تخیلی؟', نقد زبان و ادبیات خارجی, 2(2), pp. -.
VANCOUVER
حجازی, نصرت, شاهین, شهنار. بینش همگن سازانه در متن نوشته های توصیفی امیل زولا: درباپی ناتورالیسم یا بازنمود اندیشه ی تخیلی؟. نقد زبان و ادبیات خارجی, 1389; 2(2): -.