Critical Language and Literary Studies

خلاصه استاندارد: CLLS

ترتیب و توالی انتشار: دو فصلنامه - خرداد / آذر

آغاز انتشار: ۱۳۸۷

زبان انتشار: فارسی

سیاست داوری: هم‌تراز دوسوکور

نرخ پذیرش: 23 درصد (شش ماه دوم ۱۳۹۹)

هزینۀ بررسی و چاپ: یکصد هزار تومان (در صورت پذیرش نهایی مقاله)

میانگین زمان داوری: ۱.۵ ماه

وضعیت انتشار: دسترسی آزاد به تمامی مقالات

مجله نقد زبان و ادبیات خارجی با رویکردی تطبیقی در حوزه‌های ادبیات، آموزش و یادگیری زبان‏های خارجی، نظریه‏ و نقدادبی، آزمون و ارزشیابی زبان‏های خارجی، تحلیل گفتمان و مطالعات ترجمه، زبان‏شناسی کاربردی و کاربرد فناوری‏ های نوین در زبان‌آموزی به انتشار مقالات اقدام می‏ نماید.

رتبه در سامانه ISC سال ۱۳۹۷: Q1

نشریه نقد زبان و ادبیات خارجی به شکل کامل از قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) تبعیت می نماید. لذا درراستای علمیاتی نمودن قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی، مقالات ارسالی توسط سامانه مشابهت ‌یاب <سمیم نور> بررسی می شوند. 

توجه:

  • ارسال فایل تکمیل شده <تعارض منافع> و <تعهدات نویسندگان> الزامی است.
  • به استحضار می رساند با توجه به سیاست کلی نشریه مبنی بر ایجاد فرصت برای کلیه دانش پژوهان میهن عزیزمان، تا اطلاع ثانوی از بررسی مقالات ارسالی توسط نویسندگان تکراری (Multiple submission) معذوریم. 
علمی - پژوهشی
1. بهره‌گیری از راهکارهای رویکرد ادبی به ‌منظور بالا‌بردن سطح مهارت‌های نوشتاری دانشجویان رشته زبان آلمانی

آنیتا امیری

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 15-43

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.15

چکیده
  چکیدههدف از مقاله حاضر بررسی راهکارهایی برگرفته از رویکرد ادبی در آموزش زبان‌های خارجی به ‌منظور بالا‌بردن سطح مهارت‌های نوشتاری دانشجویان رشته‌ زبان و ادبیات آلمانی در ایران است. نوشتن مهارتی آموختنی است. به‌ویژه نوشتن متن‌های تخصصی برای دانشگاه نیازمند آموزش و بکارگیری شیوه‌های حرفه‌ای است. تلخیص یک متن ادبی بدون بکارگیری ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
2. از انزوا تا ادغام: نقش دیگری در بازیابی هویت سوژه ی اقلیت قومی در امضاء جمع کن اثر زیدی اسمیت

دکتر کیهان بهمنی؛ Maryam Shokouhi

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 45-73

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.45

چکیده
  این مقاله با بکارگیری رویکرد التقاطی اخلاقی-اجتماعی-فرهنگی به واکاوی نقش دیگری در فرایند فرهیزش[1] برای سوژه ی اقلیت در جامعه ی چندفرهنگی انگلستان به شکل نمود یافته در رمان امضاء جمع‌کن (2002) می پردازد. تنوع نژادی، فرهنگی و مذهبی اغلب سوژه ی اقلیت را با گسست بین-فردی مواجه میکند که مانع ارتباط مناسب او با اطرافیان و زندگی در زمان حال ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
3. چالش انتقال فرم و محتوا در ترجمۀ ادبیات غنایی با استناد به ترجمۀ یک غزل حافظ از فریدریش روکرت

محمدحسین حدادی

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 75-92

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.75

چکیده
  وقتی در ترجمۀ ادبیات غنایی از دغدغۀ انتقال فرم و محتوا سخن به میان می‌آید، در وهلۀ نخست این سؤال مطرح می‌شود که چه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی در زبان مقصد برای انتقال این مهم نهفته است؟ آنچه راه فریدریش روکرت را برای انتقال فرم و محتوای غزلیات حافظ (حداقل به صورت نسبی) فراهم کرد، این است که او قبل از اقدام به ترجمه، برخی از مجموعه اشعار ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
4. بازخوانی مدرنیستی و پسامدرنیستی اسطوره‌های دگردیسی‌های اوید در رمان جهان آخر

نرجس خدائی کلاته بالی

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 93-115

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.93

چکیده
   یکی از خلاقانه­ترین نمونه­های بازخوانی اسطوره در ادبیات آلمانی­زبان رمان جهان آخر اثر نویسندۀ اتریشی کریستف رانس­مایر است که در آن اسناد تاریخی دربارۀ زندگی شاعر ملی رُم باستان اوید و بن­مایه­های کتاب دگردیسی­های او در قالب پیرنگ مدرنی بازنمایی شده­اند. رانس­مایر روایت­های کهن را با تجربه­های زیستی و تفکر ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
5. سه گانه ذهن ورزی ، بعد انسانی تشکیلات سازمانی و تفکر خلاق در رمان بازمانده روز کازوئو ایشیگورو

سید حسین سادات حسینی خواجویی؛ زهره رامین

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 117-138

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.117

چکیده
    نوشتار حاضر پژوهشیست تحلیلی-تطبیقی و بینا رشته ای بررمانی  مهم از کازوئو ایشیگورو برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2017 که برنده جایزه بوکرپرایز درسال  1989شده و ازنگاههای  سه گانه ذهن ورزی- بعد انسانی تشکیلات سازمانی و تفکر خلاق انجام می پذیرد . رمان تحت بررسی بازمانده روز (1989)  دارای مشخصاتی می باشد که از بعد انسانی تشکیلات ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
6. چیدمان روایی-تصویری بومیان آمریکا در داستان‌سرایی لزلی مارمون سیلکو

لیلا بابایی نیا؛ بهمن زرین جویی

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 140-163

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.140

چکیده
   هدف این مقاله بررسی ساختار چندگانه داستان­سرایی در داستان سرا (1981)[1] اثر لزلی مارمون سیلکو ( -1946) نویسنده سرخ پوست آمریکایی با استفاده از نظریات هیدن وایت[2]، سوزان زونتگ[3] و رولاند بارث[4] و ارائه خوانشی تاریخی-هنری است در خصوص نقش تصاویر درون عکس­ها که با فرهنگ، زندگی و تاریخ مردم لگونا پوئبلو[5] و روایت­های سیلکو در هم تنیده شده­اند. ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
7. بررسی مقابله ای بند های موصولی در زبان روسی و فارسی

علی سعیدی؛ مهنوش اسکندری

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 165-185

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.165

چکیده
  در پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه بند های پیرو موصولی در جملات مرکب وابسته در زبان فارسی و روسی پرداخته ایم. بند موصولی همان صفت است ولیکن بر خلاف صفت به شکل جمله واره ای وابسته در جمله مرکب وابسته ظاهر می شود. در این مقاله به بررسی انواع بند های پیرو موصولی در زبان فارسی و مقایسه آن ها با بند های پیرو موصولی در زبان روسی، حروف ربط وابستگی ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
8. خشونت و نژادگرایی در رمان‌های یک بخشش، بهشت، و خدا به بچه کمک کند از منظر اسلاوی ژیژک

علی اکبر پرموزه؛ هدا شب رنگ

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 187-210

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.187

چکیده
  گفتار حاضر بررسی سویه‌های خشونت از دیدگاه ژیژک در سه رمان‌ تونی موریسن، یعنی یک بخشش، بهشت و خدا به‌ بچه کمک کند است. در این مقاله نشان داده می‌شود که چگونه خشونت کنش‌پذیرانه و انواع سیستمی و سمبلیک آن باعث خشونت کنش‌گرانه و تنش‌های بین‌نسلی و بین‌نژادی در رفتار شخصیت‌ها می‌شود. همچنین چگونگی بوجود آمدن تنش‌های بین‌نژادی و ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
9. تکلیف بله، اماچه نوع تکلیفی می تواند به بیشترین میزان پیشرفت و انگیزه منجر شود؟

آزاده رجائی؛ داود برزآبادی فراهانی

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 211-237

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.211

چکیده
  چکیدهمطالعه حاضر تأثیر انواع مختلف تکلیف را بر روی میزان پیشرفت و انگیزه زبان آموزان بررسی می کند. تا کنون شش نوع مختلف از تکلیف معرفی شده اند: تمرینی، آماده سازی، گسترده و مداوم، اکتشافی هدایت شده، دنیای واقعی و پروژه ها. در این مطالعه 51 نفر از زبان آموزان بزرگسال کانون زبان ایران در سطح متوسط انتخاب و به سه گروه 17 نفره تقسیم شدند. به ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
10. خوانش تعامل مارسل و سوان با دیگری و جهان با تکیه بر نظام های میل و سلیقه اریک لاندوفسکی

مرتضی بابک معین

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 239-260

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.239

چکیده
  اریک لاندوفسکی دو شکل ِ ممکن ِ جستجوی خوشبختی و سر خوشی که به دو شکل متفاوت میل و سلیقه مربوط می شود را از یکدیگر تشخیص می دهد: یکی « میل ِ لذت بردن از» و دیگری « میل ِ خوشایند واقع شدن». در ارتباط با « میل ِ لذت بردن از» که بحث اصلی این مقاله است، او دو برداشت متفاوت از «لذت» را مطرح می نماید. برداشت اول، لذت سوژه را ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
11. ناسازگاری شناختی و جهش عظیم شناختی در رمانِ شنبه اثر ایان مک ایوان : بازسازی ترومای یازده سپتامبر

لیدا متین پارسا؛ نرگس منتخبی بخت ور

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 261-292

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.261

چکیده
   بررسی روانشناختی-فرهنگیِ حملۀ یازده سپتامبر و ترومای مرتبط با آن که در رمانِ شنبه اثر ایان مک ایوان 1 انعکاس یافته است، ساختارهای دستکاری‌شدۀ شناخت و هویت فرهنگی را آشکار می‌کند و نشان  می‌دهد که راویان غیر‌موثق در این روایت چگونه با دستکاری شناختیِ حادثۀ یازده سپتامبر ترومایی اجتماعی-فرهنگی را می‌سازند و از این طریق باعث ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
12. تاریخچه ترجمه‌های رباعی‌های خیام به زبان آلمانی وبررسی معادل‌های صوری -زیبایی شناختی در ترجمه ادبی بر اساس مثال‌هایی از این ترجمه‌های

فرانک هاشمی

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، صفحه 293-322

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.293

چکیده
  ترجمه آثار ادبی فارسی از سده 16 میلادی در آلمان آغاز شد و بنابر دگرگونی‌های تاریخی و اجتماعی ترجمه‌های جدید، تصحیحات و بازسرایی‌های متعددی از اینگونه آثار انجام پذیرفت. یکی از آثار بنام ادبیات فارسی که در طی سده‌های متمادی بارها به زبان آلمانی ترجمه شد، مجموعه رباعیات خیام است. مقاله پیش رو به معرفی ترجمه‌های رباعیات خیام به زبان ...  بیشتر

1. جستجوی مکان و خویشتن؛ بررسی داستان گل‌های زوال پاتریک مودیانو از منظر ژئوپوئتیک

محمدحسین جواری؛ الله شکر اسداللهی؛ فاطمه سکوت جهرمی

دوره 17، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 171-187

http://dx.doi.org/10.29252/clls.17.24.171

چکیده
  چکیده:ژئوپوئتیک، نظریه‌ی نوظهور نقد ادبی و هنری ست که به اهمیت و نقش مکان در آثار ادبی و هنری می‌پردازد. ژئوپوئتیک رویکردی باز و بینارشته‌ای‌ست. این رویکرد علاوه بر تلفیق ادب و جغرافیا با علوم و رشته‌های دیگر نظیر فلسفه، با کوچگرایی (نومادیسم) در ارتباط است. اگرجه این رویکرد نوظهور است اما پشتوانه فلسفی و تاریخی عمیقی دارد و نشان ...  بیشتر

2. تحلیل محتوای کتاب‌ درسی آموزش دستور زبان انگلیسی از منظر فرهنگ و جایگاه زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی

ساسان بالغی زاده؛ سلماز آقازاده

دوره 17، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 121-144

http://dx.doi.org/10.29252/clls.17.24.121

چکیده
  در دنیای امـروز که ضرورت دانستن زبان انگلیسی برای انجام تعاملات بین فرهنگی امری غیرقابل انکار است، آموزش و یادگیری زبان انگلیسی باید همـراه بـا درنظر گرفتن ارزش­هـای فرهنگ خودی باشد که در سایۀ توجه بیشتر به هویت ملی و فرهنگی زبان­آموزان امکان پذیر است. از آنجایی که در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی، بخش عظیمی از مفاهیم  و الگوهای ...  بیشتر

3. تاثیر انواع روش های داربستی بر توانایی و سبک خواندن زبان آموزان ایرانی

نوشین اسدی ‍پیران؛ شهرام افراز؛ آیت آلله رزمجو

دوره 17، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 63-99

http://dx.doi.org/10.29252/clls.17.24.63

چکیده
  پژوهش حاضر با استفاده از اصل داربست نظریه جامعه شناختی فرهنگی (Wood, Bruner & Ross, 1976)  به بررسی  چهار تکنیک داربست ، یعنی سخت ، نرم (Saye & Brush, 2002) ، متقابل (Holton & Clarke, 2006)، و مجازی (Yelland & Masters, 2007) بر بهبود مهارت خواندن زبان آموزان ایرانی طراحی شده است. برای انجام این تحقیق، از بین 100 شرکت کننده، 80 زبان آموز همگن دختر و پسر براساس عملکردشان ...  بیشتر

4. واکاوی مفهوم «کازموپسیس» با رویکرد پیرونیستی در رمان پایان راه اثر جان بارت

جلال سخنور؛ زهرا بردباری؛ سیدوحید ابطحی

دوره 17، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 15-38

http://dx.doi.org/10.29252/clls.17.24.15

چکیده
  جان بارت را می­توان احیا گر فلسفه پیرونیسم در حیطه ادبیات پسامدرن آمریکا در قرن بیستم دانست. او با خلق شخصیت­های پیرونیستی به انتقاد از نظام ارزشی در آمریکا پرداخته و اساسا زندگی بی مایه و پوچ انسان را در قرن بیستم دست مایه اثر خویش قرار می­ دهد. پایان راه نمونه ای است موفق از استحاله مفهوم قهرمان به ضد قهرمان که در آن شخصیت­ها ...  بیشتر

5. آلوده‌انگاری، رویارویی با امرِ آلوده و تکوینِ هویتِ مردانه در نمایشنامه‌ی هملت از دیدگاه جولیا کریستوا

رخشنده نبی‌زاده نودهی؛ شیده احمدزاده هروی

دوره 17، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 307-326

http://dx.doi.org/10.29252/clls.17.24.307

چکیده
  شماری از به‌ یادماندنی‌ترین شخصیت‌های نمایشی در آثارِ ویلیام شکسپیر دچارِ آشفتگیِ روانی هستند. با بررسی و تحلیلِ معضلاتِ روحیِ این شخصیت‌ها بر اساسِ دیدگاه‌های نوینِ علمِ روان‌شناسی می‌توان دریافت که بسیاری از تشویش‌های ذهنیِ آن‌ها از مسائلِ مربوط به بدن سرچشمه می‌گیرد. فرآیندِ شکل‌گیریِ فردیت اساساً در گرویِ اطمینانِ سوژه ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
1. فردیت های رنگین: خویشتن، ذهن و جسم در لندنی های غریب اثر سم سلوون

فرزاد کله جویی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.217656.0

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی مفهوم فردیت در رمان لندنی‌های غریب اثر سم سلوون می‌پردازد. برای این منظور، شخصیت‌های کلیدی این رمان که اغلب سیاه ‌پوستان مهاجر هستند، از منظر خویشتن، ذهن، و جسم بررسی خواهند شد. بحث اصلی این مقاله بر ریشه یابی رفتار سردرگم و اغلب ناکارآمد شخصیت‌های سیاه ‌پوست داستان استوار است. با در نظر گرفتن این نکته، ریشه ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
2. آلبر کامو: رمان علیه واقع گرایی روانشناختی(مطالعه موردی رمان بیگانه)

عارف دانیالی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.217424.0

چکیده
  هدف مقالۀ حاضر فهم رمان در تقابل با واقع‌گراییِ روان‌شناختی است. مطالعۀ موردیِ این پژوهش، رمان بیگانه اثرِ آلبر کامو است: چگونه این اثر، یک رمانِ ضد روان‌شناختی است؟ در این مقاله، دریافت کوندرا از رمان و روان‌شناسی مفروض گرفته شده است. رمان‌های روان‌شناختی بر ضرورت علّیتِ روانی متکی است: پیوند زدنِ امور پراکنده به یکدیگر یا مرتبط ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
3. بررسی درک مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان در ایران و ترکیه

ساسان بالغی زاده؛ مریم مقیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.217242.0

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان برداشت مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان ایرانی و نیز معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه می باشد.شرکت کنندگان  این مطالعه را 490 نفر که شامل 95 نفر معلم مرد، 81 نفر معلم زن، 155 زبان آموز مرد و 159 زبان آموز زن می باشد تشکیل می دهند  که از دو آموزشگاه زبان انگلیسی شکوه در ایران و برلیتز در ترکیه انتخاب ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
4. شعر به مثابۀ رویدادِ سکوت: خوانشی دلوزی-هایدگری از «هنر شاعری» نوشتۀ آرچیبالد مک‌لیش

حجت گودرزی؛ زهرا جان نثاری لادانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.221118.1016

چکیده
  پژوهش حاضر به خوانشِ موردیِ شعر «هنر شاعری»، اثرآرچیبالد مک‌لیش، در پرتو نظریات دلوز-گتاری و هایدگر در باب معناآفرینی می‌پردازد. معنا‌آفرینی در حوزۀ معنای دلوز و گتاری برخلاف روند مألوف معنایابی عقل متعارف، اسکیزوفرن، انقلابی، و هنرمندانه است؛ انقلابی به معنای ادبیات اقلیتی و هنرمندانه به معنای شاعرانه. شاعرانگی معنا در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
5. تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

موسی نوشی کوچک سرایی؛ صالح رحیمی؛ فاطمه رحیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.220325.1007

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است. روش پژوهش، روش شبه‌آزمایشی و طرح آن به صورت پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل است. ابتدا دانش ارتباطات بینافرهنگی گروه آزمایش وکنترل به‌وسیله پیش‌آزمون سنجیده شد سپس گروه آزمایش تحت آموزش جدید قرار گرفتند، ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
6. از براعت استهلال فارسی تا استمداد (Invocation) انگلیسی: بررسی تطبیقی شاهنامۀ فردوسی و بهشت گمشدۀ میلتون

Moslem Zolfagharkhani؛ محمودرضا قربان صباغ

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.217579.0

چکیده
  پژوهش حاضر برآن است تا به‏بررسی بلاغت در شعروادب فارسی و انگلیسی، نحوۀ طبقه‏بندی صنایع ادبی توسط بلاغت‏نویسان معاصر در این دو زبان، و نیز به‏بررسی تطبیقی براعت استهلال و استمداد و تبلور آنها در شاهنامۀ ابوالقاسم فردوسی و بهشت گمشدۀ جان میلتون بپردازد. برای‏این‏منظور، برخی از کتب بلاغیِ معاصرین فارسی و انگلیسی مورد نقد ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
7. بازآفرینی هویت در تاریخ: ایستایی و پویایی تاریخی در رمان های پیکان زمان و کشتزارهای لندن

مهدی نظامی؛ فرید پروانه

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.217585.0

چکیده
  در دنیای پسانوگرا موارد ساختگی بسیاری می توان یافت که باعث شکل گیری ذهنیتها می شوند تا مفاهیمی را با مقاصد تعصبی نهادینه نمایند. رمان های پیکان زمان(1991) و کشتزارهای لندن (1989) اثر مارتین امیس لایه های تفسیری بسیاری از جمله مطالعات تاریخی دارند که می توان مطالعات علمی را از آنها حاصل نمود. بنا بر نظرکثیری از منتقدین از جمله تامس مالن 3 ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
8. هتروتوپیاهای نوار و گفتمان فضا در رمان‌های خواب گران، بدرود، محبوبم و خداحافظی طولانی اثر ریموند چندلر

معین مرادی؛ امیرعلی نجومیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.219954.1000

چکیده
  ریموند چندلر در رمان‌های خواب گران، بدرود، محبوبم و خداحافظی طولانی با خلق فضاهای دوگانه و متناقض، سعی دارد بازنمایی مرسوم ازمنطقه کالیفرنیای جنوبی را به چالش کشد. رمان‌های چندلر با استفاده ازهم‌نشینی عناصر ناهمگن، گونه‌ای خاص از ژانر نوار میانه قرن بیستمی را به تصویر می‌کشند که در آن، فضا‌سازی‌های ادبی در تنشی معرفت‌شناسانه، ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
9. گذار از گفتمان فرانگر به گفتمان سرعت

احسانه اسحاقی؛ رضا نجف زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.220121.1004

چکیده
  پاول ویریلیو بر این باور است که شخصیت فروپاشیده انسان ناشی از آثار مدرنیته و بیگانگی انسان از خود و جهان پیرامون می باشد. ویریلیو جدایی متاثر از این عوامل در بستر تاریخی انسان را از طریق نمایش تاریخ و روح انسانی فروپاشیده نشان داده است. این مقاله، این مضمون را در دو بستر مورد بحث و بررسی قرار می دهد، دو گفتمان که به نظر متفاوت، اما در ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
10. اشیای رجعت: معماریِ پَساحافظه در رمان دورهمی از اَن اِنرایت

شهریار منصوری؛ هادی شاهی قره‌آغاجی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.220835.1010

چکیده
  این مقاله بنا دارد تا رمان دورهمی از اَن اِنرایت را با نظریه پَساحافظه بررسی و تحلیل کند. این تحقیق چنین استدلال می کند که رمان دورهمی به نوعی یک متن پَساحافظه‌ای است که در آن، راوی نه تنها به دنبال ثبت و حفظِ زمان گذشته است بلکه همچنین در پِی برملا کردنِ حقیقت یا غیرحقیقت است و این رازگشایی همچنین به نوعی کنارآمدن یا آشتی‌کردن با گذشته ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
11. جامعه انظباطی یا جامعه کنترلی، مسئله این است: برای «دیگری» راه گریزی نیست

زهرا طاهری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.217351.0

چکیده
  مقالۀ حاضر به بررسی ساختارهای (پسا)سراسربینی و ارتباط آن با پدیدۀ مهاجرت در عصر حاضر می­پردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات فرهنگی و بهره­گیری از نظریات منتقدانی نظیر فوکو و لیون و تمرکز بر موضوعاتی نظیر کمپ، پارادایم تفکیک و جامعۀ «نظارتی» و «کنترلی» در­پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه فرار اقلیت مهاجر ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
12. سفر به قلمرو از هم گسیخته ی "خود" و مرزهای ممزوج هویت در رمان ظهور اثر مارگارت اتوود

نجمه قابلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.221866.1033

چکیده
  هدف مقاله حاضر تحلیل و بررسی مرزهای در هم تنیده ی خود در رمان ظهور نوشته ی مارگارت اتوود در سال 1972 می باشد. اتوود در این رمان کشمکش درونی قهرمان داستان و نقش های جنسیتی و تبعیض علیه زنان را به تصویر میکشد. راوی که در حیرانی رها شده در طول سفری نمادین در جستجوی خویشتن راستین خود به دنبال گذشته می گردد و رمان نشان میدهد که گسیختگی و شخصیت ...  بیشتر

علمی - پژوهشی
13. بررسی نقش حافظه در آموزش دستور زبان فرانسه و تمرین‌های دستوری در ایران

لیلا شوبیری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 تیر 1400

http://dx.doi.org/10.29252/clls.2021.222049.1038

چکیده
  حافظه نقش بسزایی در یادگیری ما انسان‌ها ایفا می‌کند. یادگیری یک زبان خارجی همچون زبان فرانسه همواره با چالش‌های متفاوتی از جمله فائق آمدن بر مشکلات دستوریِ زبان‌آموزان روبروست. با توجه به اینکه تمرینات دستوری از لحاظ کارکردی می‌توانند نقش مهمی در یادگیری دستورزبان یک زبان خارجی ایفا کنند در این تحقیق هدف ما جستجوی رابطه‌ی میان ...  بیشتر

ابر واژگان