Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

چکیده:ژئوپوئتیک، نظریه‌ی نوظهور نقد ادبی و هنری ست که به اهمیت و نقش مکان در آثار ادبی و هنری می‌پردازد. ژئوپوئتیک رویکردی باز و بینارشته‌ای‌ست. این رویکرد علاوه بر تلفیق ادب و جغرافیا با علوم و رشته‌های دیگر نظیر فلسفه، با کوچگرایی (نومادیسم) در ارتباط است. اگرجه این رویکرد نوظهور است اما پشتوانه فلسفی و تاریخی عمیقی دارد و نشان می‌دهد که پایه گذارانش مطالعاتی عمیق بر علوم شرق و غرب داشته اند.ژئوپوئتیک دیدگاهی‌ست که می‌تواند نشان ‌دهد چرا مکان در داستانی اهمیت ویژه‌ای دارد و کارکرد آن چیست. در این پژوهش سعی بر آن داریم که علاوه بر معرفی ژئوپوئتیک، خوانشی ژئوپوئتیکی از داستان گل‌های زوال، اثر پاتریک مودیانو ارائه دهیم و به این سوال پاسخ دهیم که نام های پیوسته‌ی مکان در داستان پاتریک مودیانو چه نقشی در داستان ایفا می‌کنند؟ و چگونه مکان‌ها به شخصیت داستان کمک می‌کند تا او به شناخت بیشتری از خود و دیگری دست یابد؟واژه های کلیدی: ژئوپوئتیک، پاتریک مودیانو، مکان، شناخت خود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

جستجوی مکان و خویشتن؛ بررسی داستان گل‌های زوال پاتریک مودیانو از منظر ژئوپوئتیک

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Sokout Jahromi
  • محمدحسین جواری
  • الله شکر اسداللهی

University of Tabriz

چکیده [English]

چکیده:
ژئوپوئتیک، نظریه‌ی نوظهور نقد ادبی و هنری ست که به اهمیت و نقش مکان در آثار ادبی و هنری می‌پردازد. ژئوپوئتیک رویکردی باز و بینارشته‌ای‌ست. این رویکرد علاوه بر تلفیق ادب و جغرافیا با علوم و رشته‌های دیگر نظیر فلسفه، با کوچگرایی (نومادیسم) در ارتباط است. اگرجه این رویکرد نوظهور است اما پشتوانه فلسفی و تاریخی عمیقی دارد و نشان می‌دهد که پایه گذارانش مطالعاتی عمیق بر علوم شرق و غرب داشته اند.
ژئوپوئتیک دیدگاهی‌ست که می‌تواند نشان ‌دهد چرا مکان در داستانی اهمیت ویژه‌ای دارد و کارکرد آن چیست. در این پژوهش سعی بر آن داریم که علاوه بر معرفی ژئوپوئتیک، خوانشی ژئوپوئتیکی از داستان گل‌های زوال، اثر پاتریک مودیانو ارائه دهیم و به این سوال پاسخ دهیم که نام های پیوسته‌ی مکان در داستان پاتریک مودیانو چه نقشی در داستان ایفا می‌کنند؟ و چگونه مکان‌ها به شخصیت داستان کمک می‌کند تا او به شناخت بیشتری از خود و دیگری دست یابد؟

کلیدواژه‌ها [English]

  • ژئوپوئتیک
  • پاتریک مودیانو
  • مکان
  • شناخت خود
  1. احمدی، معصومه. "مطالعه ژئوپوئتیک افق روح در آثار کریستیان بوبن". نشریه قلم، شماره ۱۸. (۱۳۹۲): صص ۲۲-۷.
  2. جواری، محمدحسین. "نقد محیط زیستی ادبیات با رویکرد تطبیقی". نشریه پژوهش های ادبیات تطبیقی، شماره 2. (۱۳۹۷): صص ۱۴۳-۱۲۸.
  3. کولو، میشل. ساختار افق در شعر معاصر فرانسه. مرتضی بابک معین. تهران: انتشارات سمت، ۱۳۹۷.
  4. Assadollahi, Allahshokr. « Comment la nature nourrit-elle l’œuvre colettienne ? ». Environnement dans les litteratures française et persanes. Universite Alzahra de Teheran. (2017) : p. 5-13.
  5. Bouvet, Rachel. Vers une approche geopoetique. Quebec : Presses de l'Universite de Quebec, 2015.
  6. Collot, Michel. Pour une geographie litteraire. Paris : Jose Corti, 2014.
  7. Duclos, Michèle. Le monde ouvert de Kenneth White : essais et temoignages. Bordeaux : Presses Universitaires de Bordeaux, 1995.
  8. Heidegger, Martin. « Remarques sur art — sculpture — espace ». Les Temps Modernes. Vol. 650, N°. 4, (2008) : pp. 46-55.
  9. Laurel, Maria Herminia A. "Barthes en espaces urbains", Carnets : revue electronique d’etudes françaises. Deuxième serie. (2016) : Consulte le 08 mai 2019. URL : http://journals.openedition.org/carnets/740
  10. Modiano, Patrick. Fleurs de ruine. Paris : Seuil, 1991.
  11. Sanguin, Andre Louis. « La geographie humaniste ou l'approche phenomenologique des lieux, des paysages et des espaces ». Annales de geographie, Nº 501. (1981), p. 560-587.
  12. Westphal, Bertrand. La geocritique ; Reel, Fiction, Espace, Paris : Les Éditions de Minuit : 2007.
  13. http://www.kennethwhite.org