TY - JOUR ID - 100895 TI - چیدمان روایی-تصویری بومیان آمریکا در داستان‌سرایی لزلی مارمون سیلکو JO - نقد زبان و ادبیات خارجی JA - CLLS LA - fa SN - 20087330 AU - بابایی نیا, لیلا AU - زرین جویی, بهمن AD - دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی AD - استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد- Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 25 SP - 140 EP - 163 KW - داستان سرایی KW - تاریخ­نگاری KW - عکس KW - حافظه جمعی و فردی KW - لگونا پوئبلو DO - 10.52547/clls.17.25.140 N2 -  هدف این مقاله بررسی ساختار چندگانه داستان­سرایی در داستان سرا (1981)[1] اثر لزلی مارمون سیلکو ( -1946) نویسنده سرخ پوست آمریکایی با استفاده از نظریات هیدن وایت[2]، سوزان زونتگ[3] و رولاند بارث[4] و ارائه خوانشی تاریخی-هنری است در خصوص نقش تصاویر درون عکس­ها که با فرهنگ، زندگی و تاریخ مردم لگونا پوئبلو[5] و روایت­های سیلکو در هم تنیده شده­اند. به عبارت دیگر، ارتباط ساختاری و زیبایی شناختی بین عکاسی، حافظه جمعی و فردی، تاریخ و داستان­سرایی مورد بررسی قرار می­گیرد. سیلکو به کمک عکس­های لی مارمون[6] و با بهره گیری از روایت­های سنتی کهن همچون یک مورخ آنچه در زمان­های گذشته اتفاق افتاده است را در چیدمانی روایی به هم پیوند می­زند. علاوه بر آن، با توجه به دیدگاه وایت که تاریخ را نوعی روایت در نظر می­گیرد که نزدیکترین پیوند آن با ادبیات تخیلی است، می­توان به این نکته اشاره کرد که الگوهای تفسیری مورخین پل ارتباطی است که دو دنیای تاریخ و ادبیات را به هم نزدیک می­کند. عکس­ها در این اثر بمثابه اسناد تصویری-تاریخی هستند که قالبی منسجم از تجربیات گذشته و رویدادها را در زمان و مکان مشخصی ثبت کرده­اند، که همچون گفتمان و­ بقایای تاریخی وارد محدوده زمان می­شوند. بنابراین، از منظر تاریخ نگاری مدرن، عکس­ها خود به رویدادی تاریخی تبدیل می­شوند و بخشی از فرآیند رمزگشایی تاریخ یک قوم هستند. در نهایت، مقاله نشان می­دهد که اثر سیلکو به مثابه ابزاری شناختی است که در آن­ روایت، تاریخ و عکس که به فعالیت حافظه وابسته و در عین حال شکلی از قصه­گویی هستند به هم آمیخته شده­اند. فصل مشترک روایات سیلکو در کنار هنر عکاسی و تاریخ­نگاری عنصر روایت است که نوعی از ادبیات روایی چندگانه را خلق کرده و گفتمانی از تاریخ نگاری ادبی را به وجود ­آورده­­اند؛ نوعی از تاریخ نگاری که جایگاه منحصر به فرد ادبیات را برای کاوش، حفظ و درک گذشته برجسته می­کند.  UR - https://clls.sbu.ac.ir/article_100895.html L1 - https://clls.sbu.ac.ir/article_100895_a2d90a71f7eea0fc43865ec4aa530c6c.pdf ER -