TY - JOUR ID - 101264 TI - بررسی نقش حافظه در آموزش دستور زبان فرانسه و تمرین‌های دستوری در ایران JO - نقد زبان و ادبیات خارجی JA - CLLS LA - fa SN - 20087330 AU - شوبیری, لیلا AD - عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 26 SP - 135 EP - 162 KW - حافظه اخباری KW - حافظه رویه‌ای KW - دستور زبان فرانسه KW - تمرینات دستوری KW - آموزش فرانسه به مثابه زبان خارجی DO - 10.52547/clls.18.26.135 N2 - حافظه نقش بسزایی در یادگیری ما انسان‌ها ایفا می‌کند. یادگیری یک زبان خارجی همچون زبان فرانسه همواره با چالش‌های متفاوتی از جمله فائق آمدن بر مشکلات دستوریِ زبان‌آموزان روبروست. با توجه به اینکه تمرینات دستوری از لحاظ کارکردی می‌توانند نقش مهمی در یادگیری دستورزبان یک زبان خارجی ایفا کنند در این تحقیق هدف ما جستجوی رابطه‌ی میان حافظه و انواع تمرینات دستوری است. به عبارت دیگر در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخی برای این مساله هستیم که داده‌ها و اطلاعات زبانی چگونه در مغز و حافظه بشر ذخیره و طبقه بندی می‌شوند؟ چه تفاوتی میان دانش دستوری و مهارت دستوری وجود دارد و چگونه استادان زبان فرانسه می‌توانند دانش و یا داده‌های ذهنی مربوط به دستور زبان را از طریق تمرینات دستوری به مهارت دستوری تبدیل کنند؟ با استفاده از یک پرسشنامه به طرح سوال در مورد دانش استادان در زمینه مسائل روانشناختی زبان از جمله حافظه و ارتباط آن با تمرینات دستوری پرداختیم. روش تحقیق در این پژوهش بصورت تحلیلی و ارائه‌ی آمار توصیفی است. نتایج این پژوهش به روشنی مبین این امر است که استادان زبان فرانسه آگاهی کافی از مسائل روانشناختی زبان و نقش موثری که این دانش در مهارت تدریس آنها در انتخاب انواع تمرینات دستوری ایفا می‌کند ندارند. همچنین نتایج این پژوهش در مورد انواع تمرینات دستوری نشان می‌دهد که تمرینات مفهومی و تمریناتی که با تولیدات متنی و گفتاری و نوشتاریِ شخصی زبان‌آموزان سر و کار دارند و همینطور تمرینات کارمحور که بصورت گروهی انجام می‌شوند بیشترین نقش را در توسعه حافظه رویه‌ای (که مستقیماً با کسب مهارت‌های زبانی در ارتباط است) دارند. UR - https://clls.sbu.ac.ir/article_101264.html L1 - https://clls.sbu.ac.ir/article_101264_0a81bd769fd596cf88f0a9d5af2c39fe.pdf ER -