ساسان بالغی زاده؛ مریم مقیمی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان برداشت مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان ایرانی و نیز معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه می باشد.شرکت کنندگان این مطالعه را 490 نفر که شامل 95 نفر معلم مرد، 81 نفر معلم زن، 155 زبان آموز مرد و 159 زبان آموز زن می باشد تشکیل می دهند که از دو آموزشگاه زبان انگلیسی شکوه در ایران و برلیتز در ترکیه انتخاب ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان برداشت مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان ایرانی و نیز معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه می باشد.شرکت کنندگان این مطالعه را 490 نفر که شامل 95 نفر معلم مرد، 81 نفر معلم زن، 155 زبان آموز مرد و 159 زبان آموز زن می باشد تشکیل می دهند که از دو آموزشگاه زبان انگلیسی شکوه در ایران و برلیتز در ترکیه انتخاب شده اند. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز، از دو پرسشنامه "خودارزیابی نقش یادگیرندگان و معلمان" و "استقلال یادگیرنده: از نگاه معلمان" استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مورد استفاده قرار گرفته اند. بر اساس نتایج به دست آمده هیچ ارتباط معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان ایرانی از استقلال یادگیری وجود ندارد و نیز هیچ رابطه معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه از این مفهوم وجود ندارد. همچنین آزمون تی تست در خصوص مقایسه بین دیدگاه معلمان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که اختلاف معناداری بین آن دو نیز وجود ندارد. از سوی دیگر آزمون تی جهت مقایسه استقلال زبان آموزان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که بین ادراک زبان آموزان ایرانی و ترکیه ای از مفهوم استقلال یادگیری نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. این می تواند نشان دهنده شباهت فرهنگی و یا نزدیکی سیستم آموزشی بین دو کشور باشد .