دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622A Survey of ELT Teachers and Learners’ Perception of Learner’s Autonomy in Iran and Turkeyبررسی درک مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان در ایران و ترکیه153410101710.52547/clls.18.26.15FAساسان بالغی زادهدانشگاه شهید بهشتیمریم مقیمیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190727By acquiring a new language, people can not only come to respect differences, but also realize that they live in a small world. Although there are many positive aspects regarding acquiring a new language, not every person who attempts to learn a new language succeeds in obtaining the ability to effectively communicate for several reasons such as losing motivation and confidence towards learning, lack- ing an effective learning environments, and so forth. There is no doubt that teachers play a significant role in producing successful language communicators. Teachers are able to maintain and control students’ motivation towards studying both inside and outside the classroom, which certainly produces students’ confidence in their communication skills. In addition to the significant role of the teacher in the language learning process, students must also make an extensive effort to acquire a target language on their own. After careful consideration of the role of the instructor and learner in language development, we can come to the conclusion that effective lan- guage learning requires fruitful teaching and learner autonomy.هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان برداشت مفهوم استقلال یادگیری معلمان و زبان آموزان ایرانی و نیز معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه می باشد.شرکت کنندگان این مطالعه را 490 نفر که شامل 95 نفر معلم مرد، 81 نفر معلم زن، 155 زبان آموز مرد و 159 زبان آموز زن می باشد تشکیل می دهند که از دو آموزشگاه زبان انگلیسی شکوه در ایران و برلیتز در ترکیه انتخاب شده اند. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز، از دو پرسشنامه "خودارزیابی نقش یادگیرندگان و معلمان" و "استقلال یادگیرنده: از نگاه معلمان" استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز روشهای ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مورد استفاده قرار گرفته اند. بر اساس نتایج به دست آمده هیچ ارتباط معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان ایرانی از استقلال یادگیری وجود ندارد و نیز هیچ رابطه معناداری بین ادراک معلمان و زبان آموزان اهل ترکیه از این مفهوم وجود ندارد. همچنین آزمون تی تست در خصوص مقایسه بین دیدگاه معلمان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که اختلاف معناداری بین آن دو نیز وجود ندارد. از سوی دیگر آزمون تی جهت مقایسه استقلال زبان آموزان ایرانی و اهل ترکیه نشان داد که بین ادراک زبان آموزان ایرانی و ترکیه ای از مفهوم استقلال یادگیری نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. این می تواند نشان دهنده شباهت فرهنگی و یا نزدیکی سیستم آموزشی بین دو کشور باشد .https://clls.sbu.ac.ir/article_101017_e5cd4b09c5ade67246ecf8d73c4debea.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622Recreation of Identity in History: Static and Dynamic History in Martin Amis’s Time’s Arrow and London Fieldsبازآفرینی هویت در تاریخ: ایستایی و پویایی تاریخی در رمان های پیکان زمان و کشتزارهای لندن355410115910.52547/clls.18.26.35FAمهدی نظامیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال0000-0003-1523-4910فرید پروانهدانشگاه آزاد اسلامی واحد قم0000-0002-1274-9671Journal Article20200728Introduction<br />Martin Amis’s novels, Time’s Arrow (1991), and London Fields (1989) have many layers of interpretations including historical study by which scientific study may be distilled. Annealing, as a method in metallurgy science, can be taken into consideration for understanding one of the aspects of the novels’ interpretation. The trend of life after passing the social, cultural and historical circulations based on Jean Francois Lyotard and Michel Foucault and their notions of knowledge, power and time is taken back to its original condition and culminates in recreation.<br />Background Studies<br />Sacido about Martin Amis’s works writes that he condensed the spirit of the times while looking back to authors of the canonical tradition in the form of inter-textual games (235). Johnson mentions that we can describe the mysteries of love as the result of strong annealing process while under the influence of some patterns can trigger high energy states (3).<br />Methodology<br />This paper is an attempt to reveal Martin Amis’s selected novels as the process of a dynamic trend by which the original condition is recreated as a result of being stuck in the social circulation. The character circulates in the process of society and achieves new acquired being.<br />Conclusion<br />The main characters of the both novels have a return from death to life or form the synthesized identity to the original identity through the process of annealing as a result of resonance.در دنیای پسانوگرا موارد ساختگی بسیاری می توان یافت که باعث شکل گیری ذهنیتها می شوند تا مفاهیمی را با مقاصد تعصبی نهادینه نمایند. رمان های پیکان زمان(1991) و کشتزارهای لندن (1989) اثر مارتین امیس لایه های تفسیری بسیاری از جمله مطالعات تاریخی دارند که می توان مطالعات علمی را از آنها حاصل نمود. بنا بر نظرکثیری از منتقدین از جمله تامس مالن 3 و ویل سلف 4، مارتین امیس ادیبی متعهد است که با حدود نیم قرن وقف نمودن عمرش در حوزه ی ادبیات، روح زمانه اش تلقی می شود. روند زندگی شخصیت های داستان در نهایت پس از طی نمودن چرخه ی اجتماعی، فرهنگی و تاریخی بنا بر نظریه های فیلسوفانی از جمله ژان فرانسوا لیوتار5 و میشل فوکو6 آفرینش می گردد یا به حالت نخستین خود باز می گردد و بازآفرینی صورت می گیرد. مبحث پاکسازی یا " انیلینگ "7 روشی در علم فلزکاری یا متالورژی می باشد که از آن می توان برای درک بهتر جنبه های تفسیری برای همانندانگاری رمان بهره برد. همنوایی یا "رزونانس" 8 بر اساس نظریه پردازان علوم اجتماعی از جمله لی منگ 9 در دنیای امروزی و عصر ارتباطات بیشتر از گذشته رخ می دهد. این پژوهش، چگونگی تاریخ در دو رمان برگزیده ی مارتین امیس را بررسی می نماید که آیا تاریخ از منظر این نویسنده پویا است یا ایستا و چنانچه پویاست چگونه این امر صورت می گیرد. روند هنجار سازی 10 با موارد تاریخی همنوا می گردد تا آنها را نقض یا تقویت نماید.https://clls.sbu.ac.ir/article_101159_cac908685e69de1f3435d33d17480434.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622Poetry as an Event of Silence in Archibald MacLeish’s “Ars Poetica”: A Heideggerian-Deleuzean Readingشعر به مثابۀ رویدادِ سکوت: خوانشی دلوزی-هایدگری از «هنر شاعری» نوشتۀ آرچیبالد مکلیش557610103310.52547/clls.18.26.55FAحجت گودرزیگروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانزهرا جان نثاری لادانیگروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-2417-5142Journal Article20210315Meaning-making in the Deleuze-Guattari semantic region is a revolutionary and artistic schizophrenia, contrary to the conventional process of semantics of conventional reason. Revolutionary means minor literature, and artistic means poetic. The poetics of meaning in poetry is held silently as an event similar to the poetic thought event in Heidegger's philosophy of art. Poetry's vow of silence is the creating place of recurring and different meanings that appear in the successive turns and intensities of body without organs. In this way, poetry uses meaning and truth as an event out of habit and as a dignity of existence. Hence, the eventfulness of poetry coincides with its meaning. Surprisingly, Archibald MacLeish builds beingness of poetry in ‘Ars Poetica’ by arranging the paradigms of silence, stillness, and wordlessness on familiar meaning-making. In this way, poetry does not tolerate the conventional meaning because it is concerned with different and intensified eventful meanings as being in the world. The present study is a Deleuzian-Heideggerian reading of MacLeish’s poetic art in the light of the above concepts and considers poetry as an event focused on pure and unfamiliar meaning and truth.پژوهش حاضر به خوانشِ موردیِ شعر «هنر شاعری»، اثرآرچیبالد مکلیش، در پرتو نظریات دلوز-گتاری و هایدگر در باب معناآفرینی میپردازد. معناآفرینی در حوزۀ معنای دلوز و گتاری برخلاف روند مألوف معنایابی عقل متعارف، اسکیزوفرن، انقلابی، و هنرمندانه است؛ انقلابی به معنای ادبیات اقلیتی و هنرمندانه به معنای شاعرانه. شاعرانگی معنا در شعر، به مثابۀ رویدادی همانند رویداداندیشی شعر در فلسفۀ هنر هایدگر، به سکوت برگزار میشود. روزۀ سکوت شعر، آفریدگاه معناهای مکرر و متفاوتی است که در شدنها و شدتهای پی در پی بدنِ بدونِ اندام بروز مییابند. بدین شیوه شعر، معنا و حقیقت را چون رویدادی خلاف عادت و شأنی از شئونات هستی در کار مینشاند. از این رو رویدادگونگی شعر با معنابخشیاش مصادف میشود. طرفه آنکه آرچیبالد مکلیش در شعر «هنر شاعری» (“Ars Poetica”) هستندگی و در-جهان-بودن شعر را با چیدمان پارادایمهای سکوت، سکون و بیواژگی بر معناآفرینی مألوف بنا مینهد. بدین طریق، شعر معنای متعارف را برنمیتابد زیرا دغدغۀ معناهای رویدادگون متفاوت و اشتدادی را به مثابۀ در-جهان-بودن دارد. این مقاله بر آن است تا فرایند معناآفرینی را در شعر نامبرده با تکیه بر یک چارچوب ترکیبی از فلسفه دلوز-گتاری و هایدگر بررسی کند و همزمان به شیوهای توصیفی، یک خوانش نزدیک از شعر مکلیش به دست دهد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101033_0a5cefe1dbaf6306a0a7771e20fd9ec8.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622Albert Camus: Novel against psychological realism (The Novel of the Stranger as a case study)آلبر کامو: رمان علیه واقع گرایی روانشناختی(مطالعه موردی رمان بیگانه)7710410101610.52547/clls.18.26.77FAعارف دانیالیهیئت علمی دانشگاه گنبد کاووسJournal Article20200204 The main objective of this study is to understand how novel can be read against psychological reality. As a case study, this paper addresses the Novel of the Stranger by Camus. Embedded in Kundera’s reading on the linkage between psychology on novel and psychology, the main question here is that how this novel can be read as what acts against psychology. Psychological novels are framed in a psychological cause i.e. making linkages among those unrelated or discrete events. A plot coherence is not possible without acknowledging such causal relationship. Rather, the novel of the Stranger addresses “ out- of -law”and “ off-topics” issues . Meursault is a stranger as he does not follow up the rhythmic tone of plot. In existentialism era, novel made a fundamental change in its “form” and “content”. As an existentialist philosopher, Camus puts an emphasis on the existing situation/placement rather than analyzing the characters in the novel. Unlike psychology which tries to make a clarity and distinction, Camus tries to talk about ambiguities and irrational reality. A dynamic and flexible rather than monolithic and fixed identity is obvious in his work. Novel in his reading is a domain for unpredictable events. Psychology, rather, attempts to disclose meanings and rational motivations in randomly occurred events. Besides the political function, one consequence of avoiding reducing the concept of novel to psychology in literary criticism is to refer the text into out of context elements like author’s biography.هدف مقالۀ حاضر فهم رمان در تقابل با واقعگراییِ روانشناختی است. مطالعۀ موردیِ این پژوهش، رمان بیگانه اثرِ آلبر کامو است: چگونه این اثر، یک رمانِ ضد روانشناختی است؟ در این مقاله، دریافت کوندرا از رمان و روانشناسی مفروض گرفته شده است. رمانهای روانشناختی بر ضرورت علّیتِ روانی متکی است: پیوند زدنِ امور پراکنده به یکدیگر یا مرتبط ساختنِ امور نامرتبط. انسجامِ پیرنگ بدون پذیرش چنین علیّتی ناممکن است. برعکس، رمان بیگانه بر امور «خارج از موضوع» و «بیرون از قانون» متمرکز است: مورسو بیگانه است چون از نظام آهنین پیرنگ تبعیت نمیکند. با ظهور اگزیستانسیالیسم، رمان هم از حیث «شکل» و هم «محتوا» دچار تحول بنیادین شدند. کامو به عنوان فیلسوف اگزیستانسیالیست، بجای تحلیل شخصیت بر تحلیل موقعیت وجودی تأکید میکند. آنجا که روانشناسی به دنبالِ وضوح و تمایز است، رمانِ کامو از ابهام و توجیهناپذیریِ واقعیت میگوید، در برابرِ پیوستگی از گسست، در برابرِ ثباتِ هویت از سیالیت و تفاوت مینویسد. رمان، قلمرو رخدادهای پیشبینی ناپذیر است؛ جایی که به تعبیر کامو «امر بیمعنا/ پوچ» زندگی را به پیش میراند. روانشناسی،اما، به دنبال کشف معنا و انگیزههای عقلانی در پسِ امورِ تصادفی است. اگر روانشناسی مدعی توصیف واقعیت است، کامو هرگونه واقعگرایی را ناممکن میداند. افزون بر کاکرد سیاسی، یکی از پیامدهای عدمِ تقلیلِ رمان به روانشناسی در حوزۀ نقد ادبی، امتناع از ارجاع متن به عناصر برونمتنی همچون زندگینامۀ مؤلف است. مسأله روشن است: رمان آنچه گفتنش لازم بوده، گفته است. نیازی به دانستنی بیش از آن نیست.https://clls.sbu.ac.ir/article_101016_62397b3d4b2d0997643ca2dcbf844cc8.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622From Persian “Prologue” to English “Invocation”: A Comparative Study of Ferdowsi’ Shahnameh and John Milton’s Paradise Lostاز براعت استهلال فارسی تا استمداد (Invocation) انگلیسی: بررسی تطبیقی شاهنامۀ فردوسی و بهشت گمشدۀ میلتون10513410115810.52547/clls.18.26.105FAMoslem Zolfagharkhaniعضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواریمحمودرضا قربان صباغعضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200721The present study aims at revealing Rhetoric in Persian and English language and literature and discussing its major classifications by rhetoricians, while emphasizing “Prologue” in Shahnameh and “Invocation” in Paradise Lost. To do this, some of the most significant contemporary books on Persian and English Rhetoric and literary devices are analyzed, and simultaneously those approximate literary devices such as Prologue, Invocation, Foreshadowing, Prolepsis and Apostrophe are compared and contrasted. The results of this research indicate that Persian and English literary devices are not always identical while sometimes seem to be incompatible. This incongruity refers to the nature of their languages and literary text along with poets’ methods of utterances and expositions. Further, the vague equivalents and lexicographers’ negligence aggravated such incongruity. The method employed in this research is descriptive and analytical. Besides, the American School of comparative studies in which direct influences are not insisted, are followed in order to reveal Prologue and Invocation in Ferdowsi’s Shahnameh and John Milton’s Paradise Lost and to identify their approximate literary devices.پژوهش حاضر برآن است تا بهبررسی بلاغت در شعروادب فارسی و انگلیسی، نحوۀ طبقهبندی صنایع ادبی توسط بلاغتنویسان معاصر در این دو زبان، و نیز بهبررسی تطبیقی براعت استهلال و استمداد و تبلور آنها در شاهنامۀ ابوالقاسم فردوسی و بهشت گمشدۀ جان میلتون بپردازد. برایاینمنظور، برخی از کتب بلاغیِ معاصرین فارسی و انگلیسی مورد نقد و درخلالِآن آرایههای ادبیِ نزدیکی همچون براعت استهلال، استمداد ، آینهداری ، تمهیدمقدّمه ، و التفات مورد مداقّه قرار گرفتهاند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که صنایع ادبی فارسی و انگلیسی همیشه منطبق برهم نیستند و این عدم انطباق به ماهیّت زبان و متن ادبی و تکثّر شیوۀ بیان نزد شاعران و نویسندگان این دو ادبیات بر میگردد. همچنین نارسایی و گنگ بودن معادلها و توصیف و مسامحهای که فرهنگنویسان در تبیین صنایع ادبی داشتهاند بر ابهام مساله افزوده است. علاوهبراین، اعمال سلیقه در تعاریف و تفاسیر صنایع ازسوی بلاغتشناسان انگلیسی و فارسی منجر به ناهماهنگیهایی در کتب بلاغیِ هر یک از این زبانها گشته است. شیوۀ بهکارگرفتهشده در این پژوهش توصیفی-کتابخانهای است؛ نیز با رویکردی تحلیلی تلاش شده است تا دو اثر حماسی مورد بررسی قرار گیرند. همچنین با بهرهگیری از مکتب آمریکایی در نقد تطبیقی و فارغ از تاثیروتاثّر مستقیمِ آثار ادبی از یکدیگر، براعت استهلال و استمداد در شاهنامۀ فردوسی و بهشت گمشدۀ میلتون مورد نقدوبررسی قرار گرفته است تا بتوان زوایای مختلف این آرایههای ادبی و نقش دیگر صنایع نزدیک و مرتبط با آن در شعروادب فارسی و انگلیسی روشن گردد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101158_150544b46a4add25d3bd984d3b0033a2.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622The study of the role of memory in the didactics of grammar and grammatical exercises of FFL in Iranبررسی نقش حافظه در آموزش دستور زبان فرانسه و تمرینهای دستوری در ایران13516210126410.52547/clls.18.26.135FAلیلا شوبیریعضو هیئت علمی
دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-4933-8104Journal Article20210521Learning a foreign language such as French always faces various challenges, including overcoming the grammatical problems of learners. Given that grammatical exercises can functionally play an important role in learning the grammar of a foreign language, in this study we aim to look for a relationship between memory and types of grammatical exercises. In other words, in this study we seek to find an answer to the question of how linguistic data and information are stored and classified in the human brain and memory? What is the difference between grammar knowledge and grammar skills, and how can French teachers turn grammar knowledge or mental data into grammar skills through grammar exercises? Using a questionnaire, we asked a question about teachers' knowledge of psychological issues of language, including memory and its relationship with grammar exercises. The research method in this research is analytical and descriptive statistics are presented. The results of this study clearly show that French language teachers are not sufficiently aware of the psychological issues of language and the effective role that this knowledge plays in their teaching skills in choosing different types of grammatical exercises. The results of this study on the types of grammatical exercises also show that conceptual exercises and exercises that deal with the textual, spoken and written productions of learners as well as task-based exercises that are done in groups have the greatest role in the development of procedural memory (which is directly related to Acquisition of language skills is related).حافظه نقش بسزایی در یادگیری ما انسانها ایفا میکند. یادگیری یک زبان خارجی همچون زبان فرانسه همواره با چالشهای متفاوتی از جمله فائق آمدن بر مشکلات دستوریِ زبانآموزان روبروست. با توجه به اینکه تمرینات دستوری از لحاظ کارکردی میتوانند نقش مهمی در یادگیری دستورزبان یک زبان خارجی ایفا کنند در این تحقیق هدف ما جستجوی رابطهی میان حافظه و انواع تمرینات دستوری است. به عبارت دیگر در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخی برای این مساله هستیم که دادهها و اطلاعات زبانی چگونه در مغز و حافظه بشر ذخیره و طبقه بندی میشوند؟ چه تفاوتی میان دانش دستوری و مهارت دستوری وجود دارد و چگونه استادان زبان فرانسه میتوانند دانش و یا دادههای ذهنی مربوط به دستور زبان را از طریق تمرینات دستوری به مهارت دستوری تبدیل کنند؟ با استفاده از یک پرسشنامه به طرح سوال در مورد دانش استادان در زمینه مسائل روانشناختی زبان از جمله حافظه و ارتباط آن با تمرینات دستوری پرداختیم. روش تحقیق در این پژوهش بصورت تحلیلی و ارائهی آمار توصیفی است. نتایج این پژوهش به روشنی مبین این امر است که استادان زبان فرانسه آگاهی کافی از مسائل روانشناختی زبان و نقش موثری که این دانش در مهارت تدریس آنها در انتخاب انواع تمرینات دستوری ایفا میکند ندارند. همچنین نتایج این پژوهش در مورد انواع تمرینات دستوری نشان میدهد که تمرینات مفهومی و تمریناتی که با تولیدات متنی و گفتاری و نوشتاریِ شخصی زبانآموزان سر و کار دارند و همینطور تمرینات کارمحور که بصورت گروهی انجام میشوند بیشترین نقش را در توسعه حافظه رویهای (که مستقیماً با کسب مهارتهای زبانی در ارتباط است) دارند.https://clls.sbu.ac.ir/article_101264_0a81bd769fd596cf88f0a9d5af2c39fe.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622Panopticism or Post- Panopticism, that is the Question: As an Other, One can never Leaveجامعه انظباطی یا جامعه کنترلی، مسئله این است: برای «دیگری» راه گریزی نیست16318610117310.52547/clls.18.26.163FAزهرا طاهریاستادیار دانشگاه کاشانJournal Article20191204This article focuses on the notions of panopticism and post-panopticism in Mohsin Hamid’s Exit West (2017) through the perspective of left thinkers. Using Foucault’s and Lyon’s views, the writer tries to discuss how the exit of the migrants from the panoptic, disciplinary communities of theirs to the so-called democratic West can prove a failure. Focusing on an unknown, Islamic country as well as the western cradles of civilization—Greece, Britain, and America—Hamid, in fact, tries to clarify how the disciplinary community of the orient has much in common with the post-global West. The only difference is a shift from a panoptican discourse to that of a post-panoptican one. To this end, the notions of “camp,” “sorting paradigm” and “bio-politics” are to be discussed. It is argued that despite the blurring of the borders through the post-global capitalism, the West seems to have restored the old imperialist ethos in the form of the anti-racist racism through the practice of “geofencing” and “geoslavery.” However, the hybridity that migration results in can pave the way for the emergence of a space of heterogeneity, herterotopeia, in the West which is in constant process of “becoming.” As a result a new sense of belonging and, thus, identity on the part of the ethnic other is formed and the notion of nativeness and the concept of the home are challenged so much so that the imigrant would be able to “make a home” wherever he is regardless of his rootsمقالۀ حاضر به بررسی ساختارهای (پسا)سراسربینی و ارتباط آن با پدیدۀ مهاجرت در عصر حاضر میپردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات فرهنگی و بهرهگیری از نظریات منتقدانی نظیر فوکو و لیون و تمرکز بر موضوعاتی نظیر کمپ، پارادایم تفکیک و جامعۀ «نظارتی» و «کنترلی» درپی پاسخ به این پرسش بنیادی است که چگونه فرار اقلیت مهاجر به غرب جهت رهایی از انواع ساختارهای نظارتی اجتماع (community) خود به تجربۀ ساختارهای نظارتی شدیدتری در غرب منجر شده است؟ بدین منظور کتاب فرار به غرب (2017) نوشتۀ محسن حمید، نویسندۀ معاصر پاکستانی بررسی میشود تا با تمرکز بر ساختارهای نظارتی نوین به چگونگی نقش آنها در شکلگیری «بردگی جغرافیایی»، « نژادپرستی بدون نژاد» و «حیات برهنه» در عصر حاضر بپردازد. با وجود این امر چنین استدلال میشود که درهم شکسته شدن مرزهای جغرافیایی و فرهنگی-- علیرغم تلاش خشونتآمیز غرب در حفظ یکپارچگی فرهنگی خود در قالب کمپ و ساختارهای پساسراسربین—میتواند نوع متفاوتی از حس تعلق را رقم زند که به جای آنکه بر «ریشه» و خاک استوار باشد مبتنی بر نوعی سیالیت است که قادر است هر فضایی را به «خانه» تبدیل کند و در نتیجه نوعی «دگرجایی» را به جای ویرانشهر برای اقلیت مهاجر رقم زند.https://clls.sbu.ac.ir/article_101173_4f82c81a6126d725997d505554d906d3.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622A Voyage to the Fragmented Borders of Self and the Merging Boundaries of Identity in Margaret Atwood's Surfacingسفر به قلمرو از هم گسیخته ی "خود" و مرزهای ممزوج هویت در رمان ظهور اثر مارگارت اتوود18720410117410.52547/clls.18.26.187FAنجمه قابلیPayam-e- Noor University, Department of English Language and Literature, Kerman, IranJournal Article20210509The purpose of this paper is to analyze the merging boundaries of “Self” in Margaret Atwood's Surfacing, a novel written in 1972. Atwood explores the inner conflict of the protagonist and pursues the gender roles and discriminations towards women. The narrator is suppressed in the wilderness, and during her journey, she is looking for her past. The novel shows that the fractured sense of self such as interpersonal relationship, self-image, and identity begins from childhood. More specifically, the novel attempts to search for the identity and survival of the self in a postmodern society. The main objective of this study is to identify the mental, psychological, and spiritual boundaries of self in this society. Moreover, the research takes a feminist approach to explore the ways the narrator utilizes to build and preserve the boundaries of self, which resulted in the self-realization at the end of the novel. These practices include turning in to the feelings and emotions, seeking support from others, considering the past and childhood life, and improving self-awareness and self-care. Moreover, we categorized and elaborated the boundaries of self in three separate categories: female subjectivity, fake identities and ideology, and landscape, nature, and cultural aspects. Atwood illustrates the subjugation of nature and women by the Western culture throughout a journey to the past and to the forgotten territories of the protagonist’s psyche paralleling them with the remote Canadian forest areas and taking advantage of narrative strategies that contribute to the psychoanalytical theme of the novel.هدف مقاله حاضر تحلیل و بررسی مرزهای در هم تنیده ی خود در رمان ظهور نوشته ی مارگارت اتوود در سال 1972 می باشد. اتوود در این رمان کشمکش درونی قهرمان داستان و نقش های جنسیتی و تبعیض علیه زنان را به تصویر میکشد. راوی که در حیرانی رها شده در طول سفری نمادین در جستجوی خویشتن راستین خود به دنبال گذشته می گردد و رمان نشان میدهد که گسیختگی و شخصیت دوگانه همانند خودانگاره و ادراک هویت از کودکی اغاز می شود. همچنین تلاش برای جستجوی هویت و بقای خود در یک جامعه ی پسامدرن بازنمایی شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین مرزهای ذهنی روانشناختی و معنوی خود در این جامعه می باشد. همچنین این تحقیق رویکردی فمینیستی و روایت نگارانه به روشهایی دارد که راوی برای برساختن و حفظ مرزهای خود به کار برده است که در پایان رمان منجر به خودآگاهی قهرمان داستان می شود. این روشها شامل رجوع به احساسات , جستجوی حمایت از دیگران، تعمق در گذشته و نیز بهره بردن از تغییر زمان روایت در تناسب با تحولات درونی راوی می باشد. همچنین ما مرزهای خود را به سه گروه ذهنیت مونث، هویت های دروغین و ایدئولوژی و طبیعت تقسیم کرده ایم. اتوود انقیاد طبیعت و زنان را در فرهنگ غربی در جریان سفری به گذشته و قلمرو از یاد رفته ی روان قهرمان داستان به تصویر میکشد و ان را با مناطق دور افتاده ی کانادا مقایسه میکند و همچنین از راهکارهای روایی برای تجسم درون مایه ی رمان بهره میبرد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101174_10e7ddcd8a3bd6cc03355caf6fb6ff32.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622Colored Subjectivities: Self, Mind, and Body in Sam Selvon’s The Lonely Londonersفردیت های رنگین: خویشتن، ذهن و جسم در لندنی های غریب اثر سم سلوون20522810101410.52547/clls.18.26.205FAفرزاد کله جوییدانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-5781-5265Journal Article20201120This paper depicts the lived experience of the black characters in Sam Selvon’s The Lonely Londoners with regard to the concepts of self, mind, and body. Reading Selvon in the light of Fanonian concept of epidermalization and Freudian notion of melancholia, the current research argues that the black immigrants suffer from a traumatic state of mind, which results in self-contempt, psychic disintegration, and physical disorientation. This article especially focuses on the black characters’ fascination with the white world and its cultural values to argue that the otherness assigned to the black people by the whites throughout history is strongly felt in the novel in a way that none of the black characters is able to truly manifest his/her black spirit. In its conversation with the current body of research on the topic, this paper foregrounds the black characters’ sense of lost in the metropolitan life of London to eventually argue that Selvon’s characterization moves in opposition to his empowering narrative techniques and linguistic strategies.پژوهش حاضر به بررسی مفهوم فردیت در رمان لندنیهای غریب اثر سم سلوون میپردازد. برای این منظور، شخصیتهای کلیدی این رمان که اغلب سیاه پوستان مهاجر هستند، از منظر خویشتن، ذهن، و جسم بررسی خواهند شد. بحث اصلی این مقاله بر ریشه یابی رفتار سردرگم و اغلب ناکارآمد شخصیتهای سیاه پوست داستان استوار است. با در نظر گرفتن این نکته، ریشه های بروز تحقیر نفس و خویشتن دوتکه در سیاه پوستان این رمان با ترکیب مفهوم درونیشدن تحقیر فرانتس فانون و ماخولیای فروید به بحث گذاشته میشود. برای نیل به این هدف، این تحقیق بر ذهن ناهشیار مردان سیاه پوست تمرکز میکند تا علل تجربه ناموفقشان از زندگی در کلانشهر سفید لندن را آشکار سازد. با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان گفت شخصیتپردازیهای سلوون کمک چندانی به اهداف استعمارستیزانه او نمیکند و تا حد زیادی در تضاد با ویژگیهای بارز ضداستعماری رمان او قرار میگیرد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101014_93af810ecc910e085e43ee9839e85e48.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622The Transition from Panoptical Discourse to Dromological Discourseگذار از گفتمان فرانگر به گفتمان سرعت22924610116110.52547/clls.18.26.229FAاحسانه اسحاقیمربیehsanee22@gmail.comرضا نجف زادهگروه روابط بین الملل- دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی- دانشگاه شهید بهشتی- تهران- ایرانJournal Article20210112The decentered subjectivity which is studied by Paul Virilio is the result of modernity and humans' alienation from himself and the surrounding. The consequential detachment from the background human history by manifesting the unfolded and shattered human history, along with the humanistic spirit is studied. His revelation is studied here, through a discourse analysis in terms of two seemingly diverse, but essentially commingled and integrated discourse theories and subjectivity approaches including the dromological and panoptical discourses, based upon his theory of dromology and Foucault's theory of the panopticism, to investigate the relationship between identity formation and discourses, both of which are considered as the parts and parcels of modernism. Virilio argues the importance of technology in the life and destiny of human being as a cyborg and has challenged the power discourse through the combination of the two mentioned discourses, especially in international and war fields. The transition of panoptical discourse to dromological discourse is manifested in this study to emphasize on different elements at hand with speed acceleration to exert a supreme panoptical power over others.پاول ویریلیو بر این باور است که شخصیت فروپاشیده انسان ناشی از آثار مدرنیته و بیگانگی انسان از خود و جهان پیرامون می باشد. ویریلیو جدایی متاثر از این عوامل در بستر تاریخی انسان را از طریق نمایش تاریخ و روح انسانی فروپاشیده نشان داده است. این مقاله، این مضمون را در دو بستر مورد بحث و بررسی قرار می دهد، دو گفتمان که به نظر متفاوت، اما در حقیقت در هم تنیده اند: گفتمان فرانگر بر اساس نظریات میشل فوکو و گفتمان سرعت بر اساس نظریات ویریلیو. این تلاش در جهت بررسی ارتباط میان شکل گیری شخصیت و شکل گیری گفتمانهاست، که هر دوی آنها نیز بخشی از دستاوردهای مدرنیسم به شمار می روند. ویریلیو تاثیرات منفی پیشرفت تکنولوژی بر زندگی انسان بعنوان یک سایبرگ را به زیبایی ترسیم کرده و گفتمان قدرت را با ترکیب دو گفتمان مذکوربخصوص در حوزه بین الملل و جنگ قدرتهای بزرگ توصیف نموده است.https://clls.sbu.ac.ir/article_101161_5c1a1b0acc990b39ea0984c2b0d02d88.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622Noir Heterotopias and Spatial Discourse in Raymond Chandler’s The Big Sleep, Farewell, My Lovely and The Long Goodbyeهتروتوپیاهای نوار و گفتمان فضا در رمانهای خواب گران، بدرود، محبوبم و خداحافظی طولانی اثر ریموند چندلر24726610116010.52547/clls.18.26.247FAمعین مرادیدانشجوی دکتری زبان وادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده اول)0000-0002-9166-654Xامیرعلی نجومیاندانشیار زبان وادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول)0000-0002-3202-7190Journal Article20210103Using paradoxical spatializations, Raymond Chandler challenges the conventional representation of the Southern California region. The coexistence of heterogeneous elements in Chandler’s novels depicts a particular kind of mid-twentieth-century noir genre. These literary spaces, under epistemological tensions, move toward heterotopic descriptions. Finally, this paper calls the literary other spaces produced by Chandler’s stories Noir Heterotopias, and concludes that Chandlerian descriptions seek to induce a sense of suspense in their spatializations.<br />Acknowledging that heterotopia theory is consistent with Foucault’s method of analyzing the discourse, the examination of Chandler’s novels reveal that the heterotopic spaces are intertwined with the dark spaces of the noir fiction. Furthermore, in the stories, the paradoxes do not reach a climax, therefore, this study suggests that the resulting spaces to be called noir heterotopias. Finally, since the stories conclude with a sense of nonfulfillment, and their heterotopic tensions remain unsolved, it can be said that suspension is the key to the new social order that noir heterotopias seek in their descriptions of Southern California.ریموند چندلر در رمانهای خواب گران، بدرود، محبوبم و خداحافظی طولانی با خلق فضاهای دوگانه و متناقض، سعی دارد بازنمایی مرسوم ازمنطقه کالیفرنیای جنوبی را به چالش کشد. رمانهای چندلر با استفاده ازهمنشینی عناصر ناهمگن، گونهای خاص از ژانر نوار میانه قرن بیستمی را به تصویر میکشند که در آن، فضاسازیهای ادبی در تنشی معرفتشناسانه، به سمت توصیفات هتروتوپیک پیشمیروند. پژوهش حاضر برآن است تا با استفاده از مفهوم هتروتوپیا و تئوری توصیف گفتمان فوکویی موسوم به دیرینهشناسی دانش به تحلیل و بررسی فضاسازی ادبی در رمانهای چندلر بپردازد. میشل فوکو هتروتوپیاها (دیگرفضا) را مکانهایی معرفی میکند که گفتمان غالب اطراف خود را بازتاب داده ولی درعینحال با شرایط موجود به ستیز برمیخیزند. فضاهای داستانی فوق، ضمن آنکه همچون هتروتوپیاها تضاد و دیگربودهگی را بازتاب میدهند، قادرند تا تئوری ناتمام فوکو را هم غنیتر کنند. درانتها، این مقاله، دیگرفضاهای ادبی تولیدشده توسط داستانهای چندلر را هتروتوپیاهای نوار نامیده، و نتیجه میگیرد که فضاهای چندلری به دنبال القای حس تعلیق و بیفرجامی در توصیفات مکانی خود هستند.https://clls.sbu.ac.ir/article_101160_72db03616fc7a126db99bc5f62031baa.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182620210622The Effect of Digital Image Guide on EFL Learners’ Intercultural Communicative Competenceتأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی26729810115710.52547/clls.18.26.267FAموسی نوشی کوچک سراییدانشگاه شهید بهشتیصالح رحیمیگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانفاطمه رحیمیگروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20210126The purpose of this study is to determine the effect of digital image guide, a method of teaching in the field of visual literacy, on improving Iranian EFL learners’ intercultural communicative competence. This study employed quasi-experimental research design with pre-test/post-test control group. The participants were drawn from a pool of first semester students of Knowledge and Information Science major at Razi University of Kermanshah in the academic year 1399. The participants who were attending a mandatory general English course were selected via convenient sampling method. Twenty-two learners qualified to take part in the study, with 11 being assigned to the experimental group and 11 to the control group. The two groups were first pre-tested on their intercultural communicative competence, and then the experimental group received nine 30-minute training sessions which involved the use of digital image guide. The images used in this study were selected from Getty Images and Flickr sites The two groups were post-tested on their intercultural communicative competence at the end of the treatment period. The obtained data were statistically analyzed to determine the effect of the treatment, that is, the improvement in the learners’ intercultural communicative competence. Analysis of covariance showed a significant difference between experimental and control group concerning the mean scores on the pre- and post-test, meaning that using the digital images guide helped improve the learners’ intercultural communicative competence and its components.هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است. روش پژوهش، روش شبهآزمایشی و طرح آن به صورت پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. ابتدا دانش ارتباطات بینافرهنگی گروه آزمایش وکنترل بهوسیله پیشآزمون سنجیده شد سپس گروه آزمایش تحت آموزش جدید قرار گرفتند، سپس پسآزمون اجرا شد. در این پژوهش، پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه دانش ارتباطات بینافرهنگی است. جامعه پژوهش، دانشجویان ترم اول رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399 است که زبان انگلیسی را بهعنوان زبان خارجی میآموختند. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس دو گروه 11 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) به-عنوان نمونه انتخاب گردید. یکی از پژوهشگران در طی 9 جلسه 30 دقیقهای از طریق تصاویر به زبانآموزان آموزش داد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. با توجه به میانگین نمرات گروه آزمایش که در پسآمون افزایش داشته است و با توجه به نتایج تحلیل کوواریانس که نشان از معناداری تفاوت نمرات دارد، میتوان گفت که با استفاده از روش توصیف تصاویر دیجیتال، میزان دانش ارتباطات بینافرهنگی و مؤلفههای آن در زبانآموزان افزایش یافته است، درنتیجه با استفاده از روش توصیف تصاویر دیجیتال، میتوان دانش ارتباطات بینافرهنگی را آموزش داد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101157_aed8e0cb90731432ad508c7fdd399e89.pdf