@article { author = {Khodaee, Narjes}, title = {Modern and Postmodern Reinterpretation of Ovid’s Myths of Metamorphosis in the Novel The Last World}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {17}, number = {25}, pages = {93-115}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {10.52547/clls.17.25.93}, abstract = {Christoph Ransmayer’s novel The Last World is a successful example of the creative reinterpretation of myths. The novel has a dynamic plot, mixes the historical sources about the life of the Roman poet Ovid with borrowed motifs from Metamorphoses, and alternates between premodern and modern time levels and worlds. In myth and the history of civilization, the author observes the same destructive forces and phenomena of decay that point to present conditions and future catastrophes. The present essay has examined the peculiar mixture of reception and appropri- ation of the old myths in Ransmayer’s The Last World, as well as their creative reference to the concept of the historical novel. Besides, the philosophical and so- cial aspects of the work have been discussed to relevant theoretical debates. When examining the content-related and formal aspects of the Last World, different nar- rative strategies could be shown: While the intertextual play with known narrative materials, the variable recoding of mythical symbols and the mixing of various spatial and temporal levels can be understood as postmodern traits, this novel has different characteristics characteristic features that mark a closeness to modern works, especially when the novel in impressive pictures and stories thematizes the increase in destructive potentials in cultural history or subliminally criticizes the devastating consequences of instrumental reason in the present.}, keywords = {اسطوره,بازخوانی,مدرن,پسامدرن,دگردیسی,انحطاط}, title_fa = {بازخوانی مدرنیستی و پسامدرنیستی اسطوره‌های دگردیسی‌های اوید در رمان جهان آخر}, abstract_fa = { یکی از خلاقانه­ترین نمونه­های بازخوانی اسطوره در ادبیات آلمانی­زبان رمان جهان آخر اثر نویسندۀ اتریشی کریستف رانس­مایر است که در آن اسناد تاریخی دربارۀ زندگی شاعر ملی رُم باستان اوید و بن­مایه­های کتاب دگردیسی­های او در قالب پیرنگ مدرنی بازنمایی شده­اند. رانس­مایر روایت­های کهن را با تجربه­های زیستی و تفکر انتقادی جهان معاصر درهم آمیخته و در اسطوره و روایت تاریخی نشانه­های انحطاط همه­جانبه­ای را مشاهده کرده است که به باور وی از ویژگی­های تمدن امروز بشر به­شمار می­رود. مقالۀ حاضر روش­های بازخوانی اسطوره­های اوید در جهان آخر و درونمایۀ فلسفی و اجتماعی رمان جهان آخر را در کانون توجه قرار داده و کوشیده است، ویژگی­های مدرنیستی و پسامدرنیستی این اثر را از یکدیگر متمایز کند و به بوتۀ نقد بگذارد. بر اساس یافته­های این پژوهش، هرچند این رمان با نشانه­پردازی­های سیال و بازی بینامتنی با سوژه­های کهن و نیز با استفاده از تکنیک­های روایی متنوعی از جمله جهش میان زمان­ها و مکان­های گوناگون به نوشتار پسامدرنیستی نزدیک شده است، اما درونمایۀ شماری از روایت­ها که رانه­های ویرانگر آدمی و پسامدهای اجتماعی "عقلانیت ابزاری" در دوران معاصر را به گونه­ای تلویحی نقد کرده­اند، با الگوهای فکری رمان مدرن هم­سویی بیشتری دارد.}, keywords_fa = {اسطوره,بازخوانی,مدرن,پسامدرن,دگردیسی,انحطاط}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100898.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100898_e3df7509d7b76552bd199f9c5ae83e51.pdf} }