نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه کردستان
چکیده
در این تحقیق کوشش شده است رمانهای سهگانهی مدادم، اثر مارگارت اتوود با اخلاقیات لویناس مورد واکاوی قرار داده شود. با اخلاقیات لویناس که شامل کلیدواژههای دیگری، سوژهشدگی، تروما، و مسئولیت است پلی به دنیای آخرالزمانی اتوود زده شده است تا ثابت شود چگونه شخصیتهای این آثار سوژههای مسئولِ لویناسی هستند. بازماندگان بعد از پایان جهان در به هم خوردگیِ ترتیبِ زمانی محصور میشوند، یعنی با وجود اینکه در زمان حال سِیر میکنند، گذشته زنده میشود و لحظهای آنها را رها نمیکند. انطباق گذشته و حال با نگرانی از آیندهای نامعلوم آمیخته میشود و روانِ شخصیتها همچون آونگی معلق در زمان میماند. مسئولیت در قبال بازماندگان، کودکیِ آنها را که مملوء از بیمسئولیتی والدین است زنده میکند و به صورت بازگویی پیش میرود. شخصیتها یا سوژههای تروماتیک و بیخوابِ لویناسی که به این بیخوابی دچار شدهاند تلاش میکنند تا مدینهای فاضله به دور از بیمسئولیتی برپا کنند. خاطرات دوران کودکی، که با نقش پدر و مادر گره خورده است، با بخشی از اخلاقیات لویناس که شامل دگربودگیِ زنانه و پدرانگی است ربط داده میشود. همچنین در این پژوهش مشخص میشود که نقش پدرانگی، و مادرانگی در نقش دگربودگیِ زنانه، تا چه حدی میتواند در پایان دادن جهان و یا تداوم نسل بعد از آخرالزمان رخنه کند و رابطهای اخلاقی برقرار سازد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Atwood’s Pre and Post-Apocalyptic World: Manifestation of the Levinasian Subject in the Realm of the Other
نویسندگان [English]
- نگار منفرد سعید
- زکریا بزدوده
دانشگاه کردستان
چکیده [English]
This study is an attempt to scrutinize Margaret Atwood’s MaddAddam trilogy with regard to Levinas’s ethics which includes the other, subjectivity, trauma, and responsibility. A bond is formed between Atwood’s apocalyptic world and ethics to demonstrate how and to what extent the characters in the novels are the Levinasian responsible subjects. The survivors are suffering from the disturbance in the chronology of time; that is despite their presence in the present time, the past revives. The coincidence of the past and present with an unknown future dangles like a pendulum in the characters’ mind. Responsibility for the survivors revives their childhood which is replete with parents’ irresponsibility. Their childhood memories are tied with the role of father and mother which can be explored in light of Levinas’s ‘feminine alterity,’ ‘paternity’ and ‘father and son’ relation. In this study it is also revealed to what extent paternity and maternity in the role of feminine alterity creates apocalypse and new generation and establishes the ethical relation.
کلیدواژهها [English]
- The subject
- the Other
- Insomnia
- Paternity
- Feminine alterity
- اُلیور، کِلی. سوبژکتیویته بدون سوژهها. ترجمهی زهره اکسیری و پویا غلامی. تهران: گل آذین، 1395.
- علیا، مسعود. کشف دیگری همراه با لویناس. تهران: نشر نی، 1388.
- کریچلی، سایمون. لویناس و سوبژکتیویتهی پساواسازانه. ترجمهی مهدی پارسا و سحر دریاب.تهران: رخداد نو، 1391.
- لویناس، امانوئل. از وجود به موجود. ترجمهی مسعود علیا. تهران: ققنوس، 1392.
- ---. زمان و دیگری. ترجمهی مریم حیاط شاهی. تهران: شرکت نشر نقد افکار،1391.
- Atwood, Margaret. Oryx and Crake. New York: Anchor Books, 2003.
- ---. MaddAddam. New York: Anchor Books, 2014.
- ---. The Year of the Flood. New York: Vintage Canada, 2010.
- Chowdhury, Aniruddha. Post-deconstructive Subjectivity and History: Phenomenology, Critical Theory, and Postcolonial Thought. Leiden: BRILL Publishers, 2013.
- Critchley, Simon & Bernasconi, Robert. (Eds.). The Cambridge Companion to Levinas. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
- Deroo, Neal. "Re-Constituting Phenomenology: Continuity in Levinas’s Account of Time and Ethics." Dialogue: Canadian Philosophical Review, 49.2 (2010): 223-243. Print.
- Guenther, Lisa. The Gift of the Other Levinas and the Politics of Reproduction. New York: State University of New York Press, 2006.
- Katz, Claire Elis. Levinas, Judaism, and the Feminine: The Silent Footsteps of Rebecca. Bloomington: Indiana University Press, 2003.
- Kosky, L. Jeffrey. Levinas and the Philosophy of Religion. Bloomington: Indian University Press, 2001.
- Morgan, L. Michael. The Cambridge Introduction to Emmanuel Levinas. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
- Levinas, Emmanuel. Difficult Freedom: Essays on Judaism. Trans. Sean Hand. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1990.
- ---. Otherwise than Being or Beyond Essence. Trans. Alphonso Lingis. Dordrecht, the Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 1991.
- ---. Totality and Infinity, an Essay On Exteriority. Trans. Alphonso Lingis. London: Martinus Nijhoff Publishers, 1979.
- Libertson, Joseph. Proximity Levinas, Blonchot, Bataille and Communication. Heidelberg: Springer Science & Business Media, 2012.
- Llewelyn, John. Emmanuel Levinas, The genealogy of ethics. London: Routledge, 1995.
- Mayama, Alain. Emmanuel Levinas’ Conceptual Affinities with Libration Theology. Pieterlen & Bern: Peter Lang, 2010.
- Moses, Stephane. "Emmanuel Levinas: ethics as primary meaning." Emmanuel Levinas, Critical Assessment of Leading Philosophers. (Vol. 1). Eds. Claire Elise Katz & Lara Trout. London: Routledge, 2005. 326-336. Print.
- Pandya, Rashmika. "Sensibility and Subjectivity: Levinas’ Traumatic Subject." Coactivity: Philosophy, Communication. Santalka: Filosofija, Komunikacija Journal, 18.1 (2010): 17-25. Print.
- Saracino, Michele. On Being Human: A Conversation with Lonergan and Levinas. Milwaukee: Marquette University Press, 1971.
- Schott, Robin May. Birth, Death, and Femininity: Philosophies of Embodiment. Bloomington: Indiana University Press, 2010.
- Stabler, Tanja. "Getting Under the Skin: Platonic Myths in Levinas." Levinas and the Ancients. Eds. Brian Schroeder & Silvia Benso. Bloomington: Indian University Press, 2008. 62-78. Print.
- Tritton, Tyler. "The Body as Proffer, an Involuntary ‘Here I Am!.’" PARRHESIA Journal, 20.1 (2014): 102-115. Print.