موسی نوشی کوچک سرایی؛ صالح رحیمی؛ فاطمه رحیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است. روش پژوهش، روش شبهآزمایشی و طرح آن به صورت پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. ابتدا دانش ارتباطات بینافرهنگی گروه آزمایش وکنترل بهوسیله پیشآزمون سنجیده شد سپس گروه آزمایش تحت آموزش جدید قرار گرفتند، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روش توصیف تصاویر دیجیتال بر دانش ارتباطات بینافرهنگی زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی است. روش پژوهش، روش شبهآزمایشی و طرح آن به صورت پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل است. ابتدا دانش ارتباطات بینافرهنگی گروه آزمایش وکنترل بهوسیله پیشآزمون سنجیده شد سپس گروه آزمایش تحت آموزش جدید قرار گرفتند، سپس پسآزمون اجرا شد. در این پژوهش، پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه دانش ارتباطات بینافرهنگی است. جامعه پژوهش، دانشجویان ترم اول رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399 است که زبان انگلیسی را بهعنوان زبان خارجی میآموختند. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس دو گروه 11 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) به-عنوان نمونه انتخاب گردید. یکی از پژوهشگران در طی 9 جلسه 30 دقیقهای از طریق تصاویر به زبانآموزان آموزش داد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. با توجه به میانگین نمرات گروه آزمایش که در پسآمون افزایش داشته است و با توجه به نتایج تحلیل کوواریانس که نشان از معناداری تفاوت نمرات دارد، میتوان گفت که با استفاده از روش توصیف تصاویر دیجیتال، میزان دانش ارتباطات بینافرهنگی و مؤلفههای آن در زبانآموزان افزایش یافته است، درنتیجه با استفاده از روش توصیف تصاویر دیجیتال، میتوان دانش ارتباطات بینافرهنگی را آموزش داد.
علیرضا مشکین مهر؛ مهدی پورمحمد؛ موسی نوشی کوچکسرایی؛ محمود تلخابی
چکیده
رویکرد بیشتر مطالعات با موضوع بررسی تأثیر بهکارگیری اصول آموزش مغز-محور در یادگیری، پیادهسازی این اصول به صورتی کلی، در طراحی محتوا و محیط تدریس است. با توجه به اقتباس این اصول از ساختار و کارکرد مغز انسان، به نظر میرسد بهکارگیری هر یک، به تنهایی و یا تلفیق چند اصل، نتایج ملموسی به دست دهد. هدف این پژوهش بررسی اثر اصل بهکارگیری ...
بیشتر
رویکرد بیشتر مطالعات با موضوع بررسی تأثیر بهکارگیری اصول آموزش مغز-محور در یادگیری، پیادهسازی این اصول به صورتی کلی، در طراحی محتوا و محیط تدریس است. با توجه به اقتباس این اصول از ساختار و کارکرد مغز انسان، به نظر میرسد بهکارگیری هر یک، به تنهایی و یا تلفیق چند اصل، نتایج ملموسی به دست دهد. هدف این پژوهش بررسی اثر اصل بهکارگیری ورودیهای حسی مختلف فرد یادگیرنده به هنگام یادگیری (یادگیری تمامی فیزیولوژی را در برمیگیرد) و اصل اجتماعی بودن ارگان مغز در یادگیری و یادآوری واژگان توسط گروهی از فراگیران زبان انگلیسی یک موسسه آموزش زبان بوده است. اثر پیادهسازی این دو اصل به صورت توامان نیز بررسی شد. این آزمایش از نوع پیش-آزمون پس-آزمون با استفاده از طرح مداخله بصورت گروه کنترل و سه گروه آزمایشی بوده است. دو پس-آزمون، شامل پس-آزمون اول بلا فاصله پس از اجرای طرح مداخله و پس-آزمون دوم پس از دوهفته از زمان پس-آزمون اول، انجام شد. همچنین به منظور کسب اطمینان بیشتر از نتایج به دست آمده، تمامی مراحل، سه بار تکرار شد. هر بار اجرا، اثر مثبت استفاده از هر سه روش آزمایشی، در مقایسه با روش سنتی را تایید کرد اما تفاوت معنیداری میان روشهای آزمایشی گزارش نشد. همچنین تفاوت معنیداری در نتایج پسآزمونهای اول چهار گروه مشاهده نشد. به عبارت دیگر، از لحاظ یادیگری بلافاصله پس از تدریس، روشهای سنتی و آزمایشی، نتایج مشابهی داشتند.